تفاوت ها و مزیت های بی نظیر تولیدات تساسنگ نسبت به سایر محصولات بازار
انواع جدول بتنی (خیابانی، ویلایی، ویبره‌ای، پرسی، پلیمری...) کاربردها و ویژگی ها

انواع جدول بتنی (خیابانی، ویلایی، ویبره‌ای، پرسی، پلیمری…) کاربردها و ویژگی ها

انواع جدول بتنی

جدول بتنی پیش ساخته

جدول بتنی یا Curbstone یک قطعه بتنی پیش ساخته و از ادوات مبلمان شهری بتنی است که به منظور تعیین مرز در فضای شهری و پارک‌ها استفاده می‌شود. این سازه بتنی باید علاوه بر اینکه به عنوان یک عامل جدا سازی خیابان از پیاده رو، جدا سازی فضای سبز و هدایت آب‌های سطحی و… استفاده می‌شود جنبه زیبا‌ سازی هم داشته باشد. جدول در کنار خیابان‌ها باعث یکپارچگی و استحکام سنگ فرش پیاده رو می‌شود و از خرابی روسازی جلوگیری می‌کند.

حرکت ماشین‌ها بر روی آسفالت یا عابرین و موتورسواران بر روی پیاده رو باعث انبساط آسفالت یا سنگ فرش می‌شود؛ جداول بتنی باعث افزایش مقاومت آسفالت و روسازی پیاده رو می‌شود. امروزه این محصول با روش‌های مختلف در طرح‌ها و حتی رنگ‌های متنوعی عرضه می‌گردد که شما می‌توانید با توجه به نیاز خود از آنها استفاده کنید.

ما در این مقاله قصد داریم انواع جدول بتنی را به شما معرفی کنیم تا بتوانید به راحتی جدول سیمانی خود را انتخاب کنید. شرکت تسا سنگ با سابقه 18 ساله در زمینه تولید سازه‌های بتنی جداول سیمانی خود را با بالاترین کیفیت و تنوع طرح خدمت شما عزیزان ارائه می‌دهد. شما می‌توانید از طریق پیامک یا تماس اطلاعات لازم در زمینه جدول بتنی خیابانی را از همکاران ما دریافت نمایید.

جدول بتنی پیش ساخته

کاربرد های جدول بتنی در فضای شهری و ویلایی

جدول‌های شهرداری یکی از پرکاربردترین محصولاتی است که در سطح شهر استفاده می‌شود. در کل بیشتر به عنوان جدا سازی دو فضا و محوطه سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد:

  • برای جدا سازی فضای سبز از مسیر تردد عابر یا وسیله نقلیه استفاده می‌شود.
  • در ساخت سکوهای پمپ‌ گاز و بنزین به کار می‌رود.
  • در کنار جاده‌ها به عنوان ناودان در سیستم زهکشی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • برای دیواره‌های کانال‌های انتقال آب و فاضلاب معمولا از جداول بتنی استفاده می‌کنند.
  • به عنوان یک عنصر در زیبا‌سازی فضای شهری قابل استفاده است.
  • امروزه در مسیرهای اتوبوس‌های بی آر تی برای ساخت سکوی انتظار مسافران از آن استفاده می‌شود.
  • در ویلاها برای جداسازی فضای سبز و ساخت جوب‌های آب کاربرد فراوان دارد.

کاربرد جدول بتنی در فضای شهری

انواع جدول بتنی از نظر فرایند ساخت

این سازه بتنی به طور کلی به دو صورت ساخته می‌شود: ویبره‌ای و پرسی. روش ویبره‌ای در واقع همان شیوه سنتی و قدیمی ساخت جدول بتنی است که البته هنوز از آن استفاده می‌شود. جدول بتنی پرسی خود به دو صورت خشک و خیس ساخته می‌شود. که در هر کدام از این روش‌ها با اضافه کردن مواد مختلف، جداول بتنی با قابلت‌های خاصی شکل می‌گیرد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

ساخت و نصب جدول بتنی ویبره‌ای:

در این روش ابتدا ملات که شامل آب، سیمان، ماسه و رنگ‌ مورد نظر است را در قالب‌های لاستیکی می‌ریزند. خشک کردن آن به دو صورت انجام می‌شود یا در محیط باز زیر نور خورشید یا در اتاق‌های بخار. بعد از خشک شدن قالب را باز می‌کنند و بعد از عمل آوری قطعه آماده برای استفاده می‌باشد.

برای بالا رفتن دوام و استحکام قطعه از ابتدا نسبت سیمان بیشتر از آب است. ساخت جدول بتنی پلیمری هم به همین گونه می‌باشد با این تفاوت که در مرحله اول برای افزایش استحکام بتن چسب بتن و ژل میکروسیلیس اضافه می‌کنند. محصول حاصله از این فرایند در برابر سرما و یخبندان استحکام بیشتری دارد.

نحوه ساخت و نصب جدول بتنی ویبره‌ای

ساخت و نصب جدول بتنی پرسی خشک:

در این روش ملات اولیه در قالب‌های مخصوص ریخته می‌شود و در ادامه در دستگاه، تحت فشار و ویبره قرار می‌گیرد. در مرحله بعد قالب‌ها برداشته می‌شود و سینی به سمت دستگاه قالب زن حرکت می‌کند، بعد از فرمدهی به سمت اتاق عمل آوری حرکت داده می‌شود تا محصول نهایی آماده شود.

در پرس خشک میزان آب اولیه نسبت به سیمان کمتر است، این امر باعث صرفه جویی در مصرف آب و کم کردن پساب تولیدی کارخانه می‌شود. در این روش چون به قالب آماده نیاز نداریم سرعت تولید بالاتر است و محصول نهایی در برابر سرما، گرما، فرسایش و سایش مقاومت خوبی دارد.

ساخت و نصب جدول بتنی پرسی خیس:

در روش پرسی خیس بتن ساخته شده در قالب‌هایی ریخته می‌شود که دو فیلتر مخصوص در بالا و پایین آن قرا دارد. سپس تحت فشار یک پرس هیدرولیک و سیستم مکش، آب اضافه آن را خارج می‌کنند تا بتن متراکم‌تر شود. تراکم بالا یعنی تخلخل و نفوذپذیری پایین و این یعنی افزایش دوام و مقاومت بالاتر.

در این زمان بتن، آماده قالب زدن است بعد از آن مانند پرس خشک به اتاق فرآوری می‌رود تا خشک شود. در هر دو روش هنگام قالب زدن می‌توان محصولات متنوعی را ساخت مانند کفپوش‌های بتنی و انواع جداول با سایزهای متفاوت. عواملی زیاد در کیفیت نهایی جدول ماثر است مثل دمای اولیه بتن و… جدول بتنی حداقل باید عمر مفیدی بین 10 تا 15 سال داشته باشد پس کیفیت آن بسیار مهم است. شرکت تسا سنگ با تجربه کافی در این زمینه بهترین کیفیت را به شما ارائه خواهد داد.

جدول خیابانی ساده

جدول خیابانی ساده

شما جداول خیابانی که همان جدول‌های پرسی هستند را در پیاده روها، دور میادین، جدول فاضلاب، پارکینگ‌ها و… مشاهده می‌کنید. معمولا اسم این نوع جدول یک عدد است مثلا جدول بتنی 30 یا 40. این رقم بیانگر ارتفاع جدول می‌باشد. جداول خیابانی استاندارد به طول نیم متر هستند و ارتفاع آنها 30، 40، 50 و 60 سانتی متر می‌باشد.

انواع جدول شهرداری عبارتند از:

  • جدول بتنی آبرو
  • جدول کانیو ذوزنقه ای
  • جدول نیم جوب
  • جدول لب پخ گرد
  • جدول نیم شیب

جدول‌های کانیو و نیم جوی برای انتقال آب در کانال‌های شهری و روستایی کنار خیابان یا وسط کوچه استفاده می‌شود.

جدول بتنی پلیمری

جدول بتنی رنگی

برای ساخت این مدل از جدول‌ها در ملات بتن مواد پلیمری خاصی اضافه می‌کنند که این امر باعث مزیت‌های در محصول نهایی می‌شود. این محصول دارای دو لایه زیرین و رویی می‌باشد. لایه پشتی زبر و خشن است تا در زمان نصب درگیری بیشتری داشته باشد اما سطح رویی کاملا صاف و براق است. این براق بودن باعث مقاومت بیشتر در برابر تابش خورشید می‌شود. بر روی این جدول لنزهای شبرنگ نصب می‌کنند تا در تاریکی دید بهتری داشته باشند.

جدول سیمانی واش بتن

استفاده از سنگ ریزه‌های رنگی گرانیتی در ملات اصلی، بتنی را تولید می‌کند با ظاهری متفاوت و زیبا که استحکام بالاتری دارد به نام واش بتن. از واش بتن در ساخت نیمکت‌های بتنی، کفپوش‌های بتنی، جداول بتنی و… استفاده می‌شود. کاربرد بیشتر این نوع از جدول در فضاهایی است که به زیبایی بصری اهمیت بیشتری می‌دهند مانند ویلاها، حیاط ساختمان‌ها و پارک‌ها.

جدول بتنی رنگی

جدول بتنی پلیمری

جدول بتنی رنگی همان جدول پرسی ساده خیابانی است که با استفاده از بتن رنگی ساخته شده است. این جدول‌ها به رنگ قرمز و طوسی ساخته می‌شوند اما شاید شما با توجه به محیط خود رنگ دیگری را مد نظر داشته باشید. در این حالت می‌توانید جدول رنگ دلخواه خود را به دو صورت تهیه نمایید:

اول: با سفارش به شرکت، جدول رنگ دلخواه شما ساخته خواهد شد. در این حالت تمام جدول رنگی خواهد بود. البته این امر هزینه مضاعفی خواهد داشت.

دوم: اگر نمی‌خواهید هزینه اضافه بابت رنگ سفارشی خود پرداخت کنید، می‌توانید خودتان جدول را رنگ نمایید. جداول بتنی قابلیت رنگ پذیری بالایی دارند. حتما صحنه رنگ کردن جدول‌های کنار خیابان در زمان نزدیکی به عید نوروز توسط نیروهای شهرداری به چشم شما خورده است. البته در این صورت فقط ظاهر جدول رنگ می‌شود.

جدول فروهر

مدل فروهر درواقع یک جدول بتنی فانتزی بسیار زیبا و جذاب است که چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌نماید. این جدول به علت عیار بالای سیمان مصرف شده در آن کیفیت بسیار مطلوبی دارد و استقامت آن در برابر سرما، گرما، یخ‌زدگی، رطوبت، سایش و فرسایش بسیار بالاست.

جدول هخامنشی

این طرح از جدول بتنی نیز طرحی بسیار زیبا و مدرن دارد و از کیفیت بالایی برخوردار است. از جدول بتنی هخامنشی می توان در باغچه ی ویلاها و حیاط منازل مسکونی و اداری و … استفاده نمود.

 

جدول مدادی

جدول مدادی در واقع جایگزینی برای پرچین است. شما می‌توانید از این مدل برای جداسازی فضای سبز از خیابان، سکو‌های تفریحی، آلاچیق، کانکس و… استفاده نمایید.

جدول نرده‌ای

یکی دیگر از جدول‌های فانتزی بتنی است که با سیمان تیپ دو و عیار 400 گرم ساخته می‌شود و برای تزئین محوطه ویلا، باغ، رستوران، برکه‌های مصنوعی و… به کار می‌رود.

جدول هلالی

جدول هلالی داری مقاومت خمشی بالا و استاندارد ملی می‌باشد که در تمام پروژه‌های ساخت و ساز می‌توان از آن استفاده کرد. جدول گنبدی هم مانند جدول هلالی با توجه به استانداردهای ملی ساخته شده است. در رنگ‌های متنوع می‌توانید ثبت سفارش کنید.

از طرح های دیگر جدول های بتنی می توان به جدول گل دار، جدول ساده، جدول شیاردار، جدول طرح سنگ، جدول کنگره، جدول آبشاری نیز اشاره کرد.

روش نصب جدول بتنی برای کاربردهای مختلف

جدول‌های خیابانی کاربردهای متعددی دارند. از مهمترین موارد استفاده از این محصول می‌توان به ساخت کانیو، جدول تک، نهر، کتابی و روسی اشاره کرد. که در ادامه شیوه نصب و اجرای هر یک از آنها را بیان می‌کنیم.

روش نصب تک جدول

در این روش نصب از یک ردیف جدول استفاده می‌شود و بیشتر به منظور مرزبندی آسفالت با خیابان یا فضای سبز از محیط اطراف می‌باشد. برای جدول گذاری به این شیوه باید سطح مورد نظر کاملا یک دست و رگلاژ شده باشد. به وسیله غلتک سطح مورد نظر را متراکم می‌کنند و با استفاده از بتن مگر زیرسازی را انجام می‌دهند. جداول را با ریسمان و شاغول تراز می‌کنند و با بتن ریزی در دو طرف کار، نصب به پایان می‌رسد.

روش نصب جدول به صورت کانیو

کانیو برای عبور آبهای سطحی در کناره خیابان‌های کوچک یا کوچه‌ها استفاده می‌شود. در این حالت از یک جدول خوابیده در کنار جدول ایستاده استفاده می‌کنند. برای نصب باید محوطه مورد نظر را تسطیح کنید و خاک زیر آن را کاملا متراکم نمایید سپس با استفاده از بتن مگر زیرسازی را انجام دهید. ابتدا باید جدول ایستاده را مانند حالت تکی جانمایی کنید و بعد از آن جدول خوابیده را تراز کنید. اول بتن ریزی پشت جدول ایستاده انجام می‌شود و بعد از آن ماهیچه جلوی جدول خوابیده را درست می‌کنند.

روش نصب جدول به صورت نهر

نهر در واقع همان جوی‌های بزرگ کنار خیابان‌های اصلی است. برای ساخت نهرها از دو جدول ایستاده در رو به روی هم استفاده می‌شود. نصب آن مانند تک جدول است با این تفاوت که بین دو جدول را باید کف سازی و ماهیچه‌کشی نمایید.

 روش نصب جدول به صورت کتابی

حتما در وسط کوچه‌های باریک جوی آبی که با استفاده از دو جدول خوابیده در کنار هم ساخته شده است را مشاهده کرده‌اید، به این روش نصب کتابی می‌گویند. در این حالت بعد از تسطیح و رگلاژ محل مورد نصب جدول‌ها رو به صورت خوابیده رو به روی هم قرار می‌دهیم. بعد از آن نوبت به ماهیچه کشی قسمت بیرونی جدول‌ها می‌رسد و در انتها بین دو جدول را بند کشی می‌نماییم.

روش نصب جدول به صورت روسی

روش اجرای جدول به شیوه روسی کاملا شبیه به شیوه نصب نهر می‌باشد. تنها تفاوت آنها در این است که فاصله بین دو جدول ایستاده در حالت استاندارد باید 15 سانتی متر باشد. طریقه نصب و ماهیچه کشی آن مانند ساخت نهر است. در روش روسی هر دو جدول کاملا در زمین دفن می‌شوند و هم تراز با سطح خیابان یا پیاده رو قرار می‌گیرند.

استانداردهای جدول های بتنی

جداول‌ بتنی که در کارخانه‌ها به صورت پیش ساخته تولید می‌شوند باید استانداردهای لازم سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران را دارا باشند. تدوین این استانداردها به جهت تعیین الزامات و روش‌های آزمون جدول بتنی می‌باشد به همین دلیل محصولات هر کارخانه‌ای باید به استانداردهای زیر پایبند باشد:

  • استاندارد سنگدانه‌های بتن:  ISIRI302
  • استاندارد بتن آماده:  ISIRI6044
  • استاندارد جدول بتنی پیش ساخته:  ISIRI12728

برای اجرای پیاده رو نیز استانداردهای آزمون کیفیت و نظارت باید رعایت شود:

  • استاندارد 6044 برای بتن آماده
  • سند 4-8-56 نظام فنی و اجرایی شهرداری تهران برای ضوابط جدول و کفپوش بتنی
  • استاندارد ملی 489 برای نمونه برداری از بتن
  • استاندارد 1608 برای روش‌های آزمون بتن
  • استاندارد ملی 490 برای مقاومت بتن
  • استاندارد ملی 2-3203 برای روانی به روش اسلامپ

قیمت جدول بتنی

عوامل زیادی بر قیمت جدول تاثیرگذار است. بخشی از این فاکتورها ظاهری‌اند مانند: اندازه جدول، ضخامت آن، رنگ، مدل و طرح آن، تیراژ سفارش. مواردی دیگری وجود دارد که در تغییر رنج قیمت بسیار موثر است اما خیلی قابل مشاهده نیست، این عوامل که به کیفیت محصول بازمی‌گردد عبارتند از: عیار سیمان مصرفی و مواد افزودنی به بتن. البته نصب جدول بتنی هم می‌تواند در قیمت تاثیر داشته باشد.

خرید جدول بتنی

متاسفانه امروزه عده‌ای سودجو برای زیاد کردن حاشیه سود خود کیفیت را فدای قیمت می‌کنند و محصول بی کیفیت را حتی با قیمتی بالاتر عرضه می‌نمایند. از ظاهر فراورده‌های بتنی تا اندازه‌ای می‌توان به کیفیت آن پی برد. مثلا سطح صاف و صیقلی، بدون خلل و فرج، تراز بودن جدول، اندازه دقیق جداول و…

اما باید به باطن، یعنی مواد سازنده آن دقت کرد که این موضوع با نگاه کردن و اندازه گیری با متر امکان پذیر نیست. بنابراین سعی کنید محصولات بتنی را از کارخانه‌ای خریداری کنید که کیفیت کالاهای خود را ضمانت می‌کند. شرکت تسا سنگ تولید کننده انواع محصولات بتنی همیشه در حال پیشرفت و توسعه محصولات خود هم از نظر تنوع طرح و رنگ و هم بهبود کیفیت می‌باشد. تا جایی که محصولات خود را تا 10 سال، ضمانت کیفیت می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *