تفاوت ها و مزیت های بی نظیر تولیدات تساسنگ نسبت به سایر محصولات بازار
راه بند بتنی (بولارد و استند ترافیکی)؛ ویژگی ها، کاربردها و مزایا و معایب آن

راه بند بتنی (بولارد و استند ترافیکی)؛ ویژگی ها، کاربردها و مزایا و معایب آن

بولارد (راه بند و استند ترافیکی) بتنی

بولارد بتنی یکی از انواع راه بند های ثابت و یکی از اجزاء و ادوات مهم در مبلمان شهری بتنی (نیمکت بتنی، بولارد، انواع نرده، المانهای سه بعدی، انواع گلدان، سطلهای زباله، جدول بتنی، آبخوری ها، آبنماها، گلدان های بتنی و …) است. معمولا در مکان‌های پرتردد و شلوغ مانند بیمارستان‌ها، مجتمع‌های بزرگ، سازمان‌ها و… برای جلوگیری از ورود ماشین یا موتور از بولارد بتنی استفاده می‌کنند. در واقع بولاردها برای حفاظت از دارایی یا ایجاد مرز بصری در یک محدوده خاص استفاده می‌شود.

راهبندها تجهیزات ترافیکی هستند که با توجه به موقعیت استفاده انواع مختلفی دارند، راهبندهای اهرمی، سطحی و ستونی. در این نوع دسته بندی راهبندهای ستونی یا میله ای به دو صورت ثابت و متحرک تقسیم بندی می‌شوند. ما در این مطلب به بیان انواع استندهای ترافیکی می‌پردازیم و راجع به بولارد ترافیکی بتنی که یک راهبند ستونی ثابت است بیشتر صحبت می‌کنیم.

بولارد چیست؟

شاید جالب باشد که بدانید بولارد در زبان انگلیسی به تیرکی در اسکله گفته می‌شود که طناب‌های کشتی را به آن می‌بندند. پس بولارد از اسکله به خیابان و پیاده رو آمد. این تعریف نشان از استحکام و پا بر جا بودن این سازه دارد. در بین انواع راهبند محکم‌ترین آنها راهبند ستونی بتنی می‌باشد.

همان طور که گفتیم استند ترافیکی از نظر قابلیت جابجایی به دو صورت متحرک و ثابت تقسیم می‌شود. هنگامی که قصد داریم به صورت کلی از ورود وسایل نقلیه به داخل یک محوطه جلوگیری کنیم از بولارد بتنی یا سنگی استفاده می‌کنیم مانند پارک‌ها.

گاهی قصد ما تبعیض است یعنی این وسیله وارد شود و آن یکی حق ورود ندارد، در این حالت از بولارد متحرک استفاده می‌کنیم. مثل جلوی سفارتخانه‌ها و مراکز امنیتی. البته گاهی برای توقف و شناسایی مالک خودرو از این نوع استفاده می‌شود. این مدل راهبند از جنس فلز است که به وسیله موتورهای هیرولیکی یا الکتروماتیکی باز و بسته می‌شود.

راه بند ستونی از جنبه ای دیگر هم دسته بندی می‌شود ضربه پذیر و ضد ضربه. راه بند ضربه پذیر برای تعیین مسیر حرکت و مکان پارک، استفاده می‌شود، جنسی نرم و انعطاف پذیر دارند و از پلاستیک ساخته می‌شوند. راه بندهایی که قرار است اتومبیل را متوقف کنند باید ضد ضربه و محکم باشند که جنسی بتنی، سنگی یا فلزی دارند.

البته نوع دیگری هم وجود دارد که بولارد موقت می‌نامند و در زمانی که می‌خواهیم اجازه ورود بدهیم آن را کلا جمع می‌کنیم البته این نوع، از استحکام پایین‌تری برخوردار است و در مواقعی که امنیت اهمیت دارد خیلی کارآمد نیست. جنس این نوع راهبند هم فلزی می‌باشد. ما در ادامه این مطلب به بیان ویژگی‌ها، مشخصات و انواع بولارد ثابت بتنی می‌پردازیم.

انواع راه بند های بتنی

راهبندها از دو نظر اهمیت ویژه‌ای دارند یکی از جنبه امنیتی و دیگری از حیث زیبایی. از نظر امنیتی چون مانع ورود وسایل نقلیه به ساختمان یا مکان‌های مختلف می‌شوند. مطمئنا راهبندی که جلوی یک پارکینگ طبقاتی نصب می‌شود با راهبند جلوی سفارت خانه‌ها از نظر شکل ظاهری متفاوت است. پس باید متناسب به موقعیت استفاده ظاهر راهبند هم مناسب باشد.

راه بند اهرمی

راه بند و بولارد اهرمی

یکی از پرکاربردترین راهبندهای متحرک نوع اهرمی آن است. این راهبند که از میله بلند متصل به یک ستون تشکیل شده است، مانع ورود یا خروج وسایل نقلیه می‌شود. پارکینگ‌ها، فرودگاه‌ها و… مکان‌هایی هستند که از این نوع راهبند استفاده می‌کنند. راهبند اهرمی می‌تواند با دست یا موتور هیدرولیکی جابجا شود.

راه بند سطحی

از راهبندهای متحرک دیگر نوع سطحی آن می‌باشد. این راهبند مانند یک مثلث از داخل زمین بیرون می‌آید و مانع ورود ماشین به یک محوطه خاص می‌گردد. از این تجهیزات در مکان‌های ویژه و امنیتی بیشتر استفاده می‌کنند.

راه بند ستونی

استند ترافیکی یا بولارد که در واقع همان راهبند ستونی است، وظیفه ممانعت از ورود وسایل نقلیه به یک مکان خاص را به صورت دائم یا موقت دارند. وقتی می‌خواهند از ورود یک وسیله به صورت دائمی جلوگیری کنند از بولارد بتنی ثابت استفاده می‌کنند. هنگامی که توقف وسیله برای چند لحظه است از راهبند ستونی متحرک استفاده می‌کنند.

در چه مکان‌هایی از راه بند بتنی معابر استفاده می‌کنیم؟

  • ورودی پارک‌، فضای سبز و محیط های طبیعی تفریحی برای افزایش امنیت عابر پیاده و زیبایی محیط
  • حاشیه پیاده روها برای جلوگیری از ورود وسایل نقلیه به عنوان مانع ترافیکی پیاده رو بتنی
  • در حاشیه خیابان برای جلوگیری از پارک خودروها
  • در حاشیه جاده‌ها برای ساختن مکانی امن مناسب توقف
  • جلوی در ساختمان‌های دولتی به منظور جلوگیری از پارک اتومبیل و افزایش امنیت
  • رو به روی مغازه‌ها، رستوران‌ها و فروشگاه‌ها برای جلوگیری از پارک وسایل نقلیه به علت افزایش جلوه ویترین آنها
  • اسکله‌ها برای بستن طناب و مهار قایق‌ها و کشتی‌ها به منظور پهلوگیری

انواع مانع ترافیکی مدرن بتنی

مانع ترافیکی و بولارد مدرن بتنی

امروزه استند ترافیکی بتنی از نظر ظاهری پیشرفت‌های زیادی داشته است. با توجه به نیاز سنجی مشتری در شکل‌ها و رنگ‌های متنوعی طراحی می‌شود. این مانع ترافیکی به راحتی در زمین‌های سفت و بتنی نصب می‌شود و وظیفه حفاظت را به خوبی انجام می‌دهد.

بولارد بتنی  

راهبندهای تزیینی زیبایی خاصی به فضای شهری می‌دهند. مطمئنا در یک فضای سبز زیبا استفاده از یک مانع ترافیکی بتنی سرد و بی روح خیلی مناسب نیست، در این حالت می‌توان از بولاردهای تزیینی استفاده کرد. ممکن است این نوع سازه‌ها خاصیت ضربه پذیری خیلی زیادی نداشته باشند ولی شما می‌توانید با توجه به نوع معماری خود بولارد مناسب آن محیط را داشته باشید.

بولارد بتنی روشنایی تزیینی

یکی از قابلیت‌هایی که به راهبندهای مدرن اضافه شده است، روشنایی می‌باشد. این خاصیت ابتدا در مورد راهبندهای متحرک فلزی استفاده شد اما با پیشرفت استند ترافیکی بتنی و نیاز سنجی مصرف کننده این قابلیت به نوع بتنی هم اضافه شد. در بولارد بتنی یک لامپ تعبیه می‌شود که در تاریکی شب، نور لازم برای عابران پیاده را فراهم کند، علاوه بر آن زیبایی بصری خاصی دارد. می‌توان برای تامین انرژی لامپ از پنل‌های خورشیدی هم استفاده کرد.

بولارد بتنی تجسمی

این مدل از راهبندها به خاطر شکل ظاهری خاص و متفاوتی که دارند در مکان‌های مختلف قابل استفاده هستند. تمام این مدل‌ها بولارد بتنی میلگرد دار می‌باشند:

  • استند ترافیکی رخ
  • استند ترافیکی شهپر در دو مدل متفاوت
  • استند ترافیکی رویش
  • استند ترافیکی جهت

کارخانه تسا سنگ متخصص در زمینه تولید بولارد بتنی مسلح با عیار سیمان و مقاومت بالا می‌باشد. این شرکت سالهاست در زمینه تولید سازه‌های بتنی و بتن اکسپوز فعالیت تخصصی دارد و محصولات خود را به تمام شهرهای ایران ارسال می‌نماید.

استاندارد های بولارد بتنی

استندهای ترافیکی هم مانند سایر تجهیزات باید استاندارهایی را رعایت کنند تا استفاده از آنها به صورت بهینه باشد. یکی از استاندارهای مهم بولارد ارتفاع آن می‌باشد حد استاندارد آنها حداقل 60 سانتی‌متر است تا راننده بتواند به راحتی آن را مشاهده نماید. برای داشتن حد استاندارد ارتفاعی بین 60 تا 80 سانتی متر را باید رعایت کرد. البته ممکن است در مواردی این ارتفاع برای حفظ امنیت، بیشتر باشد اما ارتفاع کمتر اصلا توصیه نمی‌شود مگر در مکان‌‌هایی که برای تزیین استفاده می‌شود.

یکی دیگر از استانداردهای استند ترافیکی فاصله بین دو بولارد می‌باشد؛ اگر مانع ترافیکی برای مسدود کردن راه اتومبیل است، باید فاصله دو بولارد بیشتر از حالتی باشد که ما قصد جلوگیری از ورود هر گونه وسیله نقلیه را داریم مانند موتور سیکلت.

راهنمای نصب راه بند بتنی سنگین

بولارد بتنی به دو روش نصب می‌شود:

  1. در روش اول راهبند درون بتن قرار می‌گیرد که به آن دفنی می‌گویند روشی راحت و ساده می‌باشد. در این حالت قبل از نصب مانع با توجه به سطح مقطع بولارد زمین و زیرسازی قبلی را می‌کنیم و استند ترافیکی را در آن قرار می‌دهیم، بعد از تراز کردن دور آن را بتن ریزی می‌کنیم. نکته مهم در این روش این است که باید تا خشک شدن کامل بتن مراقب باشیم به بولارد ضربه‌ای وارد نشود چون کج می‌شود و بعد از خشک شدن ظاهری نامناسب خواهد داشت.
  2. روش دوم استفاده از رول بولت می‌باشد. در این حالت با توجه به نوع زیرسازی و ارتفاع بولارد باید نوع رول بوت را انتخاب کنید.

البته روش‌های دیگری برای نصب وجود دارد که با توجه به موقعیت‌های مختلف استفاده می‌شود مثلا استفاده از چسب‌های ساختمانی برای چسباندن استند بتنی.

قیمت بولارد ترافیکی بتنی

قیمت استند ترافیکی متناسب با مدل، رنگ و مواد سازنده آن متفاوت است. امروزه اغلب بولاردها مسلح هستند اما اگر شما برای مکان خاصی می‌خواهید از این موانع بتنی استفاده نمایید و باید در هزینه‌ها صرفه جویی کنید می‌توانید به طور سفارشی نوع غیر مسلح را تهیه کنید.

سایز و وزن این راه بند هم در قیمت آن تاثیر گذار است، سایزهای بزرگتر و سنگین‌تر قیمت بالاتری دارند. متریال استفاده شده در آن می‌تواند از واش بتن باشد که باز رنج قیمت را تغییر می‌دهد. مثل همیشه تیراژ درخواستی رابطه مستقیم با قیمت دارد. شما می‌توانید درخواست خود را با ما در میان بگذارید تا قیمت در حالت‌های مختلف را بیان کنیم.

خرید بولارد ترافیکی بتنی

برای خرید استندهای ترافیکی باید به کیفیت محصول بسیار دقت کنید چون اگر برای موارد امنیتی از بولارد با کیفیت پایین استفاده کنید عملا نتیجه‌ای ندارد و عواقب آن جبران ناپذیر خواهد بود. سعی کنید از کارخانه و شرکتی استندهای خود را تهیه کنید که به کیفیت آن مطمئن هستید و شرکت مذکور در قبال تعهدات خود مسئولیت پذیر باشد.

شرکت تسا سنگ هدف خود را رضایت مشتری قرار داده است؛ کیفیت بالا، قیمت منصفانه و رقابتی، مسئولیت پذیری در قبال تعهد داده شده ملاک‌های اصلی برای جلب رضایت مشتری می‌باشد. ما همواره سعی کرده‌ایم علاوه بر کیفیت در جهت بروزرسانی تکنولوژی ساخت و تنوع محصول قدم برداریم. تمام محصولات، ضمانت 10 ساله کیفیت دارند که این امر حاکی از اطمینان ما از تولیدات تساسنگ است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *