تفاوت ها و مزیت های بی نظیر تولیدات تساسنگ نسبت به سایر محصولات بازار
انواع گلدان های نسل جدید آپارتمانی؛ مزایا و معایب و کاربردهای آنها

انواع گلدان های نسل جدید آپارتمانی؛ مزایا و معایب و کاربردهای آنها

 مدل های مختلف گلدان آپارتمانی

گلدان آپارتمانی

زندگی در طبیعت رویای دست نیافتنی بشر است. رویایی که به علت گسترش جوامع بشری، بهرمندی از رفاه و امکانات شهری و نهایتا کوچک شدن فضاهای طبیعی، تنها در ذهن انسان شکل می‌گیرد. پس برای التیام درد دوری از طبیعت اقداماتی انجام می‌دهد. مثلا سفرهای کوتاه مدت در دل طبیعت، درست کردن باغچه و آبنماها در داخل حیاط منزل، استفاده از تابلوهای نقاشی با طرح طبیعت، استفاده از متریال‌های طبیعی مثل سنگ و چوب در دکوراسیون داخلی منزل و…

اما عده‌ای گیاهان را به داخل منزل خود دعوت می‌کنند و با نگهداری از آنها، لذت در طبیعت بودن را حس می‌کنند. حال برای نگه داشتن یک گیاه در خانه چه چیزی لازم و ضروری است؟ بله یک گلدان تا بتوان گل و گیاه را در آن کاشت. زیبایی تنها ملاک انتخاب یک گلدان نیست؛ جنس گلدان، اندازه، مکان مورد استفاده، قیمت و… فاکتورهای مهمی برای یک انتخاب درست می‌باشد. هر گلدانی برای هر گیاهی مناسب نیست. ما در این مقاله 9 مدل از گلدان‌ها را با توجه به جنس آن به شما معرفی می‌کنیم، مزایا و معایب آنها را بیان می‌کنیم تا بهترین انتخاب را داشته باشید با تسا سنگ همراه باشید.

انواع گلدان آپارتمانی

انواع گلدان آپارتمانی

  1. یار قدیمی خانه‌ها؛ گلدان سفالی

همه ما خاطرات زیادی از حیاط خانه مادر بزرگ هنگامی که گلدان‌های شمعدانی دور حوض چیده شده بودن داریم. بله می‌توان گفت قدیمی‌ترین و سنتی‌ترین وسیله برای نگهداری گل و گیاه در منزل و حیاط گلدان از جنس سفال می‌باشد. این گلدان‌ها از خاک رس ساخته می‌شوند و بعد از پخت در کوره آماده استفاده است. البته امروزه با توجه به ذوق و سلایق مختلف می‌توان این گلدان‌ها را در رنگ‌ها و طرح‌های مختلف تهیه کنید.

پیشنهاد ما به شما خرید گلدان سفالی بدون رنگ و طرح است. بعد از خرید، این گلدان‌ها را به فرزندان خود بسپارید تا با نقاشی بر روی آنها هم خاطره خوبی برای خود بسازند و هم از ساخته دست آنها در زیبایی منزل خود استفاده نمایید. سفال آب را به خود جذب می‌کند و این خصلت هم خوب است و هم بد. خوب است چون جذب رطوبت یعنی زهکشی مناسب یعنی سالم ماندن ریشه از پوسیدگی. بد است چون جذب رطوبت یعنی خشکی خاک یعنی آبیاری بیشتر گیاه.

این گلدان‌ها وقتی آب را به خود جذب می‌کنند املاح آن را در خاک باقی می‌گذارند و این باعث شوری خاک می‌شود پس این گلدان‌ها برای گل‌هایی که به شوری خیلی حساس هستند مانند بنفشه آفریقایی اصلا مناسب نیست. به همین علت خاک گلدان از جنس سفال را باید زود به زود تعویض کرد. اصولا این نوع گلدان برای گیاهانی که نیاز به رطوبت خاک ندارند مناسب‌تر است مانند گیاهان گوشتی، کاکتوس‌ها و گیاهان با برگ‌های آبدار.

این مدل گلدان آپارتمانی قیمت پایینی دارد و چون سنگین است در برابر باد به راحتی واژگون نمی‌شود، برای داخل تراس و فضای بیرون مناسب است. می‌توان گفت یکی از استان‌های مهم تولید کننده گلدان سفالی همدان و مخصوصا شهر لالجین می باشد. باید مراقب باشید این گلدان‌ها بسیار شکننده می‌باشند پس بهتر است از آنها در ارتفاع استفاده ننمایید.

  1. دشمن محیط زیست؛ گلدان پلاستیکی

رایج‌ترین گلدان آپارتمانی از جنس پلاستیک است. تنوع طرح و رنگ، قیمت ارزان و سبکی آن باعث شده است نسبت به سایر رقبا بیشتر در خانه‌ها مهمان باشد. اگر گلدان‌ آپارتمانی پلاستیکی ضخامت مناسبی داشته باشد، دوام بالایی دارد و در برابر گرما و سرما مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد.

بدنه پلاستیکی آب را در خود نگه می‌دارد پس باید مراقب باشید زهکشی مناسبی در آن ایجاد کنید. معمولا برای یک زهکشی مناسب کف گلدان باید سوراخ می کنند و چند قطعه سنگ یا پوکه صنعتی در ته قرار می‌دهند. استفاده از پوست بادام زمینی در کف گلدان برای زهکشی بسیار مناسب است.

البته که پلاستیک برای محیط زیست بسیار مخرب است اما می‌توانیم با رعایت اصول زیست محیطی از گلدان‌های پلاستیکی زیبا و جذاب در منازل و محیط‌های اداری استفاده نماییم. حتی می‌توانید از گلدان‌هایی با جنس پلاستیک تجزیه پذیر استفاده نمایید. باید دقت داشته باشید که پلاستیک وقتی در معرض نور و رطوبت قرار می‌گیرد ممکن است مواد شیمیایی داخل خود را به خاک نفوذ دهد پس برای گلهای خیلی حساس، میوه و سبزی خوردن از این جنس استفاده ننمایید.

  1. دوستدار محیط زیست؛ گلدان الیافی

گلدان‌های الیافی در یک فرایند خاص از پوست نارگیل، پوسته غلات و سایر پوسته‌ها ساخته می‌شود. مواد به کار رفته برای ساخت این گلدان هم برای محیط زیست مناسب است و هم برای گل و گیاه شما. معمولا این مدل تنوع طرح و رنگ زیادی ندارد اما ظاهر آن که به صورت سنتی می‌باشد به فضای شما روح تازه ای می‌بخشد.

قیمت این مدل گلدان آپارتمانی از جنس پلاستیکی گرانتر است و در بین سایر رقبای خود قیمتی متوسط دارد. این گلدان‌ها در اندازه‌های متفاوتی تولید شده است. معمولا این محصول از کشورهای دیگر وارد ایران می‌شود و نمی‌توانید آن را در هر گل فروشی پیدا کنید.

  1. نسل جدید؛ گلدان‌های فلزی

گلدان‌های فلزی از جنس‌های مختلفی مانند: روی، مس، برنج، آلومینیوم، چدن، گالوانیزه و استیل ساخته می‌شوند. شما می‌توانید با توجه به سلیقه و بودجه‌ای که دارید جنس مورد نظر خود را انتخاب نمایید. به جز گلدان‌های آهنی که زنگ می‌زنند، دیگر متریال گلدان‌های فلزی در برابر زنگ زدگی مقاوم هستند.

امروزه تنوع طرح و رنگ این مدل بسیار زیاد شده است از سطل‌های کوچک طلایی تا گلدان‌ آپارتمانی بزرگ نقره‌ای. شما متناسب با هر سلیقه و دکوراسیونی که دارید می‌توانید از بین این گلدان‌ها انتخاب شایسته‌ای داشته باشید. قیمت این مدل بیشتر بستگی به متریال آن دارد مثلا گلدان از جنس برنج می‌تواند یک گلدان آپارتمانی لاکچری محسوب شود که قیمت بالاتری از گلدان آلومینیومی دارد البته طول عمر بیشتر و زیبایی چشم نوازتری هم دارد.

از مزایای گلدان‌ آپارتمانی فلزی می‌توان به مقاومت و طول عمر بالای آن اشاره کرد و همین امر خرید آن را مقرون به صرفه می‌کند. شما می‌توانید آن را با رنگ روغن به هر نحوی که دوست دارید رنگ آمیزی نمایید. اما بزرگترین عیب آن این است که؛ گرما را به خود جذب می‌کند و در مواقعی که در برابر نور مستقیم خورشید باشد ممکن است ریشه گیاه آسیب ببیند.

  1. ساده و زیبا؛ گلدان کاغذی

این مدل گلدان آپارتمانی در واقع ارگانیک می‌باشد و به علت منافذی که دارد باعث رشد بهتر ریشه می‌شود. برای کشت سبزی و گیاهان کوچک مناسب است. این مدل گلدان عمر زیادی ندارد و معمولا باید سالی یک بار عوض شود. بعضی از انواع آن را با نوعی موم پوشش می‌دهند که باعث افزایش عمر آن می‌گردد.

معمولا بعد از قرار دادن گیاه در آن و با اولین آبیاری گلدان مرطوب می‌شود و ریشه از آن تغذیه می‌نماید. هر چقدر ضخامت کاغذ بیشتر باشد طول عمر گلدان آپارتمانی بیشتر خواهد بود. با توجه به مزایا و قیمت ارزانی که دارد می‌تواند یک جایگزین مناسب برای گلدان‌های پلاستیکی باشد. برای یک گلدان آپارتمانی کوچک، جنس کاغذی آن بسیار مناسب است.

  1. براق و جذاب؛ گلدان سرامیکی

گلدان‌ آپارتمانی سرامیکی نیز ماند گلدان سفالی از خاک رس ساخته می‌شود با این تفاوت که جداره بیرونی و داخلی آن کاملا لعاب کاری می‌شود و پخت آن هم در کوره با دمای بسیار بالا انجام می‌گردد تا تخلخل آن کم و استحکامش زیاد شود. این گلدان‌ها نسبت به تغییرات دمایی حساس هستند و ممکن است ترک بردارند.

قیمت گلدان آپارتمانی سرامیکی نسبتا بالاست، تنوع طرح و رنگ آن زیاد است، وزن سنگینی دارد و برای نگهداری گل‌های بزرگ مناسب است چون از واژگون شدن آنها جلوگیری می‌کند. ظاهر شیک و جذاب آن باعث می‌شود گزینه مناسبی برای سالن پذیرایی شما باشد. این مدل هم برای فضا سازی مدرن و مینیمال مناسب است هم برای استفاده در سبک کلاسیک.

  1. گران و زیبا؛ گلدان فایبرگلاس

این گلدان‌ها از مخلوط الیاف شیشه و رزین ساخته می‌شوند و برای فرم دهی بهتر از آهک هم در آن استفاده می‌کنند. با توجه به مواد و مراحل ساخت آن در دسته گلدان‌های گران به حساب می‌آیند. از ویژگی‌های منحصر به فرد آن سبکی و مقاوم بودن آن است. با  شرایط مختلف آب و هوایی سازگاری دارد، اما با محیط زیست سازگار نیست و به عنوان یک گلدان شیمیایی به محیط زیست آسیب می‌زند.

  1. همراه با طبیعت؛ گلدان چوبی

گلدان‌های چوبی با ظاهری زیبا مناسب همه نوع گل و گیاه می‌باشند. طبع گرم چوب باعث می‌شود محیط اطراف خود را پر انرژی کند. در برابر تغییرات آب و هوایی بسیار مقاوم می‌باشند و از ریشه گیاه محافظت می‌نمایند. این مدل از گلدان آپارتمانی به دو صورت ساخته می‌شود:

  • چوب آن فراوری شده و بر روی آن موادی برای محافظت در برابر آب زده می‌شود که در واقع چوب ضد آب است. در این حالت آب در گلدان باقی می‌ماند و شما باید زهکشی آن را مد نظر قرار دهید.
  • چوب به صورت خام می‌باشد و عملیاتی برای ضد آب کردن آن انجام نشده است. پس آب را به خود جذب می‌کند و زهکشی به درستی انجام می‌شود. اما خود چوب شروع به پوسیده شدن می‌نماید.

در حالت دوم بهتر است قبل از قرار دادن گیاه محفظه داخل گلدان را با پلاستیک بپوشانید اما سوراخ‌هایی برای خروج آب قرار دهید تا زهکشی به درستی انجام شود. قیمت این گلدان وقتی که ضد آب شده باشد بالاست ولی گلدان با چوب خام قیمت پایین‌تری دارد. اگر به دنبال یک گلدان آپارتمانی تزیینی هستید، گلدان چوبی انتخاب مناسبی است.

  1. گلدان بتنی؛ محکم و بادوام با فناوری جدید بتن الیاف (GFRC)

گلدان‌های بتنی سال‌های زیادی است که در مبلمان شهری و خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرند. حتما شما هم این گلدان‌های بزرگ و کوچک را در پارک‌ها، حیاط ساختمان‌ها و درون منازل مشاهده کرده اید. چون این مدل گلدان از مقاومت و استحکام بسیار زیادی برخوردار است مورد توجه معماران و مهندسان قرار گرفته است. با پیشرفت علم، بتن‌هایی با قابلیت‌های خاص تولید شد و این امر باعث رشد روز افزون گلدان‌های بزرگ و کوچک شهری و خانگی شد.

بتن سال‌هاست که در ساخت منازل استفاده می‌شود اما این بار به قصد آشتی با طبیعت به فرم گلدان آپارتمانی وارد خانه‌ها شد. تنوع طرح، رنگ پذیری بالا، استحکام و مقاومت، محافظت از ریشه در برابر تغییرات آب و هوایی تنها بخشی از ویژگی‌های گلدان‌های بتنی است.

امروزه انواع گلدان‌ های آپارتمانی بتنی با فناوری جدید و پیشرفته (GFRC و بتن اکسپوز) طراحی و ساخته می‌شوند مانند: چند وجهی، هیپو، راشن، کسری، مربع، حصیری، رومی، تاسی و… . این گلدان‌ها به خاطر وزن زیادی که دارند برای گل‌ها و درختچه‌های بزرگ داخل منازل بسیار مناسب هستند و از واژگون شدن آنها جلوگیری می‌کنند. از طرفی به دلیل فناوری پیشرفته در ساختار خود از مزایای ذیل برخوردارند:

  • عمر طولانی
  • حفظ ساختار گلدان بتنی حتی اگر ترک بردارد
  • مقاومت بسیار خوب در مقابل حوادث آتش سوزی
  • سرعت و راحتی در ترمیم و اصلاح عیوب حادث شده پس از استفاده
  • مقاومت فوق العاده ویژه در برابر ضربه
  • مقاومت بالا در برابر سایش و آسیبهای سطحی در مجاورت عوامل محیطی

خرید و فروش آنلاین گلدان آپارتمانی

امروزه خریدهای اینترنتی رواج زیادی دارد یکی از محصولاتی که شما می‌توانید آن را به صورت آنلاین سفارش دهید و خریداری کنید گلدان و باکس گلدان آپارتمانی می‌باشد. سعی کنید خریدهای اینترنتی را از سایت‌ها معتبر که نماد اعتماد دارند انجام دهید. اگر می‌خواهید در سایتی خرید کنید حتما توجه کنید تا درگاه پرداخت امن داشته باشد.

یکی از دسته محصولات کارخانه تسا سنگ گلدان‌های بتنی و فلاورباکس‌های شهری است. این شرکت با 15 سال تجربه در زمینه طراحی و ساخت سازه‌‌های بتنی تا جایی پیشرفت کرده است که محصولات خود را با ضمانت 10 ساله بدون قید و شرط عرضه می‌نماید. شما می‌توانید تنها با یک تماس از مشاوره رایگان بهره ببرید، همکاران ما به تمام سوالات شما با صبر و حوصله پاسخ خواهند داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *