تفاوت ها و مزیت های بی نظیر تولیدات تساسنگ نسبت به سایر محصولات بازار
گلدان (فلاورباکس) بتنی؛ مزایا و معایب و قیمت انواع فلاورباکس بتنی

گلدان (فلاورباکس) بتنی؛ مزایا و معایب و قیمت انواع فلاورباکس بتنی

گلدان (فلاورباکس) بتنی

گلدان بتنی (فلاورباکس بتنی) چیست؟

گلدان های بتنی یکی از اجزای تشکیل دهنده مبلمان شهری هستند و نقش بسزایی در زیبا سازی فضای شهری دارند. در واقع فلاورباکس، المانی است که با آن می‌توانیم بخشی از طبیعت را وارد محیط زندگی خود کنیم. گلدان‌، یار دیرینه هر خانه و حیاطی بوده است که با پیشرفت تکنولوژی، مدل‌های آن هم به روز شده است. هم ظاهر آن تغییرات چشمگیری داشته، هم مواد سازنده آن. می‌توان گفت نسل جدید آن فلاورباکس بتنی است.

گلدان بتنی برای استفاده در محیط‌های مختلف شهری بسیار مناسب است. امروزه استفاده از آن در حاشیه پیاده‌روها، جلوی ساختمان‌های بزرگ، در حیاط سازمان‌ها، پارک‌ها و… بسیار رواج پیدا کرده است. اما سوال اصلی این است که چرا گلدان بتنی؟ چرا این گلدان‌های بزرگ از سفال یا پلاستیک و چوب ساخته نمی‌شود. ما در این مقاله به شما خواهیم گفت انواع فلاورباکس‌های بتنی چگونه‌اند و گلدان‌های بتنی چه مزایا و معایبی دارند.

مزایا و معایب انواع گلدان

مزایا و معایب انواع گلدان

زمان استفاه از گلدان به سال‌های بسیار دور باز می‌گردد. درواقع با پیدایش شهرها و فاصله گرفتن از طبیعت، بشر سعی کرد با نگهداری گل و گیاه در منزل خود، طبیعت را به خانه بیاورد. با این اقدام انسان، گلدان متولد شد. انواع گلدان از نظر جنس مواد سازنده عبارت‌اند از:

  • گلدان سفالین
  • گلدان فلزی
  • گلدان چوبی
  • گلدان پلاستیکی
  • گلدان سرامیکی
  • گلدان بتنی

گلدان و فلاورباکس سفالین:

در واقع قدیمی‌ترین نوع گلدان از جنس سفال بوده است ولی هنوز هم طرفداران خاص خود را دارد. این گلدان مزایا و معایبی دارد که به آنها اشاره می‌کنیم:

مزایا: چون منافذ زیادی دارد زهکشی آن مناسب است و در آن ریشه گیاه دچار پوسیدگی نمی‌شود. قیمت آن هم ارزان می‌باشد.

معایب: چون منافذ زیادی دارد آبیاری بیشتری برای سلامتی گیاه نیاز دارد. در سرمای شدید مقاومت مناسبی ندارد. به علت تعرق در مناطق گرمسیری باعث شوری خاک گلدان و آسیب دیدن گل و گیاه داخل آن می‌شود. تنوع طرح در این مدل کم است.

گلدان و فلاورباکس فلزی

گلدان و فلاورباکس فلزی:

در چند سال اخیر استفاده از گلدان‌های فلزی در ساخت دکوراسیون منازل، رواج بیشتری پیدا کرده است. این نوع گلدان از جنس روی، مس و… ساخته می‌شود:

مزایا: تنوع طرح و رنگ، دوست دار محیط زیست چون بازیافت می‌شود، ماندگاری بالا

معایب: زهکشی مناسبی ندارد. گرما و سرما را خیلی زود به خود جذب می‌کند. ممکن است کودهای شیمیایی با آن واکنش داده و به گیاه صدمه بزند.

گلدان و فلاورباکس چوبی:

طبیعی‌ترین نوع گلدان از جنس چوب است. استفاده از گلدان چوبی، میزان المان طبیعت در فضای شما را دو برابر می‌کند:

مزایا: علاوه بر زیبایی و طبیعی بودن آن، مانع از گرم شدن ریشه در برابر تابش آفتاب می‌شود. زهکشی مناسبی دارد.

معایب: مهمترین عیب این مدل گلدان پوسیده شدن آن در طی زمان است. اگر چوب آن مرغوب و طرح زیبایی داشته باشد قیمت بالایی دارد.

گلدان و فلاورباکس پلاستیکی

گلدان و فلاورباکس پلاستیکی:

متاسفانه رایج‌ترین جنسی که از آن گلدان تهیه می‌کنند پلاستیک است. گلدان‌های پلاستیکی مزایا و معایبی دارند که به آنها اشاره می‌کنیم:

مزایا: تنوع طرح و رنگ بالا، قیمت ارزان، وزن سبک، عمر بالا و عدم یخ زدگی در هوای سرد.

معایب: زهکشی نامناسبی دارند، بعد از چند سال استحکام خود را از دست می‌دهند و می‌شکنند. ضایعات آن برای محیط زیست مناسب نیست.

گلدان و فلاورباکس سرامیکی:

گلدان‌های سرامیکی به تازگی وارد منازل شهرنشین‌ها شده است.

مزایا: به علت براق بودن زیبایی خاص دارد، تنوع طرح و رنگ در آن زیاد است. رطوبت را در خود نگه می‌دارد.

معایب: قیمت بالایی دارد و مانند سفال شکننده است.

گلدان و فلاورباکس بتنی:

جدیدترین و به روزترین گلدان‌های فضای شهری، فلاورباکس بتنی است. گلدان‌های بتنی در طرح‌ها و رنگ‌های متنوعی تولید می‌شوند که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. ابتدا مزایای آن را بررسی می‌کنیم:

مزایای گلدان های بتنی

  • طول عمر بالا نسبت به سایر متریال
  • دوست دار محیط زیست
  • عایق حرارت
  • عدم یخ زدگی در زمستان
  • هوا‌دهی مناسب به ریشه
  • زهکشی مناسب آب
  • سایزهای متنوع از اندازه مینیاتوری تا گلدان‌های بسیار بزرگ
  • به علت وزن بالا مصون از سرقت
  • مناسب برای سطوح شیبدار از 30 درجه تا 90 درجه
  • انتخاب رنگ دلخواه متناسب با فضای محیط
  • قرار دادن چراغ برای نورپردازی در بدنه آن
  • قیمت مناسب و مقرون به صرفه

گلدان بتنی اکسپوز چیست؟

گلدان بتنی اکسپوز

بتن اکسپوز از ماسه دانه ریز، آب و سیمان تشکیل می‌شود که در مرحله اختلاط، مواد روان کننده و پرکننده به آن اضافه می‌گردد. این امر باعث می‌شود این بتن ویژگی‌های خاصی پیدا کند:

  • چون سطح صاف و یکپارچه‌ای دارد قابلت رنگ‌پذیری آن بالاست.
  • استحکام کششی و فشاری آن بسیار زیاد است و تا حدود 5000 پاسکال فشار را تحمل می‌کند.
  • آب کمی به خود جذب می‌کند که باعث می‌شود برای مناطق مرطوب مناسب باشد.
  • از اتلاف سیمان جلوگیری می‌کند بنابراین توجیح اقتصادی دارد.

این ویژگی‌ها باعث می‌شود ساخت گلدان از بتن اکسپوز بسیار مناسب و ایده‌آل باشد. تنوع رنگ، طرح، استحکام بالا می‌تواند گلدان مورد نظر شما را فراهم کند.

گلدان بتنی شهری

انواع گلدان بتنی شهری

گلدان‌های بتنی از چند جهت قابل تقسیم بندی می‌باشند:

  • ابعاد:

گلدان‌های بتنی سایزهای متفاوتی دارند. از گلدان‌های کوچک 10 سانتی تا گلدان‌های بتنی یک متری. بسته به نیاز شما می‌توان ابعاد دلخواه برای آن طراحی کرد تا متناسب با فضای شما باشد.

  • شکل هندسی:

دایره، مربع، مستطیل، ذوزنقه، جامی شکل و… تنها نمونه‌ای از اشکال یک فلاورباکس بتنی می باشد. بتن این قابلیت را دارد که به راحتی به هر فرمی که مد نظر کارفرما باشد طراحی گردد.

  • موقعیت استفاده:

آپارتمانی، شهری، پارکی و… مکان‌هایی است که در آن از گلدان بتنی استفاده می‌شود. که متناسب با هر فضایی طرح، رنگ و سایز متفاوتی به خود می‌گیرد.

  • متریال:

بتن ساده از ترکیب ماسه با سیمان و آب درست می‌شود ولی برای افزودن قابلیت‌های خاص به بتن مواد دیگری به آن اضافه می‌کنند مانند ساخت بتن اکسپوز و یا واش.

گلدان بتنی که در سطح شهر استفاده می‌شود در اشکال و طرح‌های مختلف ساخته شود. پرکاربردترین آنها عبارتند از:

فلاورباکس گلدار:

بر روی بدنه این مدل گلدان طرح‌هایی از گل به صورت برجسته ساخته شده است.

فلاور باکس طرح چوب:

یکی از زیباترین مدل‌های گلدان بتنی طرح چوب آن می‌باشد. در فضاهایی که می‌خواهید از المان‌های طبیعت بیشتر استفاده کنید مناسب است.

فلاورباکس بادبر:

با لبه‌های کاملا تیز طراحی شده است که بر روی آن اشکال مختلفی مانند طرح‌های رومی کار می‌شود.

فلاورباکس پایه دار:

فلاورباکس پایه دار

مدل پایه دار یا جامی شکل برای ورودی ساختمان بسیار مناسب است.

فلاورباکس سبدی:

فلاورباکس سبدی

با استفاده از قالب‌های بتنی می‌توان گلدان‌هایی را طراحی کرد به صورت سبد. یک سبد گل بزرگ و زیبا در کنار یک آبنما فضای بسیار زیبایی را رقم می‌زند.

فلاورباکس شیب‌بندی یا همان گلفوژ :

برای استفاده در فضاهای شیب دار کنار خیابان و گذرگاه ها انتخاب هوشمندانه‌ای می‌باشد. جایگزین مناسب دیوارهای پیش ساخته و سنگی است چون هم باعث ثبات شیب می‌شود هم محیط را زیبا می‌کند.

فلاورباکس شیب‌بندی یا گلفوژ

فلاور باکس واش:

بتن واش از ترکیب سیمان، آب، چسب بتن و سنگ‌ دانه‌های معدنی با رنگ طبیعی به دست می‌آید. ساخت گلدان از این نوع بتن زیبایی خاصی را ایجاد می‌کند.

فلاور باکس پازلی:

گلدان بتنی پازلی مینیمال راه خود را به فضای شهری باز کرد البته در مقیاس بزرگ. امروزه استفاده از گلدان‌هایی که با قرار گرفتن در کنار هم یک ترکیب کلی را ایجاد می‌کنند در فضاهای مدرن رو به افزایش است.

فلاور باکس پازلی

نحوه نصب فلاورباکس و گلدان بتنی

گلدان بتنی پیش‌ساخته بدون نیاز به آماده سازی خاصی در محل مورد نظر نصب می‌شود. باید مد نظر داشت به علت وزن بالای فلاورباکس بتنی باید محل نصب از مقاومت خوبی برخوردار باشد. مثلا یک گلدان بزرگ پایه دار را نمی توان بر روی یک قطعه چوب قرار داد چون چوب تحمل وزن آن را نخواهد داشت و خیلی زود گلدان از روی آن سقوط می‌کند. یا اگر زمین خیلی نرم یا مرطوب باشد گلدان در آن فرو می‌رود.

ممکن است شما فضای خاصی را بخواهید به صورت گلدان بتنی درست کنید، در این حالت دیگر از گلدان‌های پیش ساخته نمی‌توان استفاده کرد و باید گلدان در محل ساخته و نصب شود. شما می‌توانید با مشورت گرفتن از مهندسان تسا سنگ اطلاعات لازم در زمینه طراحی، ساخت و نصب گلدان در محل را بدست آورید.

نحوه نصب فلاورباکس و گلدان بتنی

قیمت گلدان (فلاورباکس) بتنی

در تعیین قیمت فلاورباکس فاکتورهای متفاوتی وجود دارد مهمترین آنها عبارتند از:

  • سایز گلدان: ابعادی که سفارش می‌دهید رنج قیمت آن را جابجا می‌کند.
  • مدل و طرح آن: مطمئنا یک گلدان با طرح ساده هزینه کمتری نسبت به گلدان پایه دار دارد.
  • رنگ: اگر بخواهید گلدان شما به رنگ سیمان باقی بماند یا رنگ‌های خاصی را برای آن در نظر داشته باشید، در قیمت فلاورباکس تاثیرگذار است.
  • متریال: قیمت گلدان بتنی ساده با اکسپوز یا واش متفاوت است.
  • تیراژ: تعداد سفارش شما بر روی قیمت نهایی تاثیر گذار است. تیراژ بالاتر باعث افت قیمت می‌شود مخصوصا در مدل‌های خاص.

شما برای دانستن قیمت گلدان‌های بتنی متنوع شرکت تسا سنگ می‌توانید با برقراری ارتباط با همکاران ما راهنمایی های لازم را دریافت نمائید.

گلدان بتنی مرغوب را از کجا تهیه کنیم؟

کیفیت بتن در گلدان بسیار مهم است چون مدام در معرض رطوبت داخلی و تابش آفتاب بیرونی است. اگر مواد سازنده آن با کیفیت نباشد یا به درستی مخلوط نشده باشند خیلی زود ترک برمی‌دارد که باعث خراب شدن گل و گلدان می‌شود. این مرغوبیت خیلی با چشم مشخص نمی‌شود پس بهتر است از تولید کننده مطرح و با پشتوانه، کالای خود را تهیه کنید.

کارخانه تسا سنگ با تولید بیش از 200 نوع محصول مختلف در زمینه سازه‌های بتنی در خدمت شما عزیزان است. 18 سال تجربه، ماشین‌آلات مطابق با فناوری‌های روز دنیا و مهندسان کارکشته و خلاق باعث شده است محصولات این برند از بالاترین کیفیت و مناسب ترین قیمت برخوردار باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *