تفاوت ها و مزیت های بی نظیر تولیدات تساسنگ نسبت به سایر محصولات بازار
قیمت انواع سنگ آنتیک، کاربردها و روش های نصب

قیمت انواع سنگ آنتیک، کاربردها و روش های نصب

انواع سنگ آنتیک

از گذشته های بسیار دور تا امروزه به علت فراوانی سنگ در طبیعت این متریال کاربردهای متنوع و گسترده ای در ساختمان سازی داشته است. علاوه بر آن شما می توانید با استفاده از سنگ آنتیک روی سطوح مختلف از جمله دیوار خانه جلوه زیبایی را به منزل خود ببخشید. به طور کلی می توان متریال های سنگی را به دو دسته طبیعی و مصنوعی تقسیم کرد؛ شمار زیادی از افراد در انتخاب بین سنگ طبیعی و سنگ مصنوعی مردد هستند و نمی داند که بهترین گزینه برای آنها کدام است. در ادامه ضمن معرفی سنگ آنتیک و انواع آن، به شما خواهیم گفت که سنگ های آنتیک طبیعی و مصنوعی چه تفاوتهایی با یکدیگر دارند.

سنگهای آنتیک طبیعی همانطور که از نامشان بر می آید از قطعات سنگ طبیعی علی الخصوص تراورتن ساخته می شوند؛ این در حالی است که سنگهای آنتیک مصنوعی عمدتاً از جنس سمنت پلاست هستند و نسبت به نوع طبیعی از رنگها و ویژگی‌های متنوعی برخوردارند. عمده ترین مواد تشکیل دهنده سنگ های آنتیک را تحت عنوان ترونیکس، اونیکس، مرمر و تراورتن می شناسند. طول قطعات این سنگ بسته به نوع کارایی و نیاز مشتری حداقل ۲.۵ و حداکثر ۳۰ سانتی متر است.

اگر بخواهیم یک دسته بندی کلی برای سنگ های آنتیک انجام دهیم می توان گفت که این متریال را با توجه به شکل ظاهری و مدلی که دارد به سه دسته سنگ گیوتین یا قیچی، سنگ پروفیل و سنگ پازلی تقسیم می کنند. در سنگ قیچی یا گیوتین قطعات شکسته شده سنگ را روی هم می چینند و آنها را با ملات رزینی می چسبانند. دلیل نامگذاری سنگ گیوتین این است که قطعات این سنگ را با گیوتین خرد می کنند. این سنگ‌ها را بدون پرداخت سطحی در قالب های مستطیلی یا مربعی شکل تولید می کنند. سنگ قیمتی یکی از پرکاربرد ترین و مهم ترین مصالح ساختمانی است که در کنار رنگ و کاغذ دیواری نمای فوق العاده زیبایی را به خانه ها می بخشد.

یکی دیگر از انواع سنگ آنتیک، سنگ آنتیک پازلی است؛ این سنگ در ساختار خود قطعات منظمی دارد که درست مانند تیکه های پازل کنار یکدیگر چیده شده‌اند. برش های منظم به کار رفته در سنگهای آنتیک پازلی در طرح و شکل های مختلفی تولید می شود و قیمت آن بر اساس پارامترهای مختلفی مانند مواد تشکیل دهنده و سایز و ابعاد سنگ تعیین می گردد.

سنگ سه بعدی یا سنگ پروفیل یکی دیگر از انواع سنگهای آنتیک به شمار می‌رود که سطحی صاف و یکدست داشته و لبه های آن منحنی شکل هستند. برای شکل دهی به این دسته از سنگ ها از ابزارهای تمام گرد یا نیم گرد استفاده می شود. با ما همراه باشید تا در ادامه کار کاربرد های سنگ آنتیک را برشماریم و به شما بگویم که برای نصب سنگ آنتیک چه روش هایی وجود دارد و در نهایت عوامل موثر در قیمت سنگ های آنتیک را مورد بحث و بررسی قرار دهیم.

سنگهای آنتیک طبیعی و مصنوعی

  • تفاوت سنگهای آنتیک طبیعی و مصنوعی

همانطور که در قسمت مقدمه کار به اختصار به تفاوت سنگهای آنتیک طبیعی و مصنوعی اشاره شد در حقیقت اصلی ترین عامل تفاوت و تمایز سنگ های طبیعی و مصنوعی در مواد اولیه سازنده آنهاست. پر واضح است که در ساختار سنگهای آنتیک طبیعی از مواد اولیه طبیعی استفاده می شود که عمدتاً ضایعات سنگی طبیعی هستند که می بایست درجه سختی قابل قبولی داشته باشند. البته به خاطر داشته باشید که سختی بیش از حد نیز شرایط صیقل دادن و برش زدن سنگ را دشوار می کند و هزینه تهیه سنگ آنتیک را به طرز چشمگیری افزایش می دهد. به دلیل سختی زیاد کوارتزیت ها و گرانیت ها توصیه می شود تا حد امکان برای تولید سنگهای آنتیک مصنوعی از دو مواد مذکور استفاده نشود.

بهترین گزینه برای تولید سنگهای آنتیک طبیعی استفاده از ضایعات های سنگ های طبیعی تراورتن است که نسبت به سنگ های کوارتزیت و گرانیتی درجه سختی و مقاومت پایین تری را دارند از این رو قابلیت برش و ساب آنها به سادگی صورت می گیرد. علاوه بر آن این سنگ ها از نظر ظاهری بسیار زیبا و بلوری هستند و تراکم و چگالی آنها نیز بالاست که به نوعی مزیت محسوب می شود.

سمنت پلاست ماده اصلی سنگهای آنتیک مصنوعی به شمار می رود؛ که عامل اصلی تفاوت سنگهای آنتیک طبیعی و مصنوعی شناخته شده است. جالب است بدانید که سنگهای آنتیک مصنوعی محدودیت ها و چالش های موجود در سنگ های آنتیک طبیعی مانند وجود تخلخل را ندارند. چرا که این متریال را در سایز های مختلف عرضه می کنند لذا به برشکاری زیادی نیاز ندارند ضمن اینکه در حین قالب گیری آن ها تجهیزات خاصی را به کار می گیرند که از ایجاد تخلخل جلوگیری به عمل می آورد.

به طور کلی استفاده از سنگ های آنتیک مصنوعی دو مزیت و گلی را به همراه دارد اولاً به دلیل مقاومت بیشترین سنگ ها می توان از آنها در بازه زمانی طولانی مدت تری استفاده کرد بدون اینکه هیچگونه نیازی به تعمیر و یا ترمیم داشته باشند؛ دوماً به دلیل تخلخل پایین تر در مقایسه با سنگهای آنتیک طبیعی از ایجاد باکتری و قارچ در فضاهای خالی موجود در بین سنگ ها جلوگیری به عمل می آید.

کاربرد های سنگ های آنتیک

  • کاربرد های سنگ آنتیک

کاربرد های سنگ آنتیک بسیار متنوع و گسترده است؛ به عبارتی می توان سنگ های آنتیک را در تمامی قسمت های مربوط به یک ساختمان نصب کرد و از زیبایی منحصر به فرد و خیره کننده آن لذت برد! به عنوان مثال اگر شما جز آن دسته از دوستانی هستید که قصد دارید در دکوراسیون داخلی منزل خود سنگهای آنتیک را اجرا کنید می توانید آن را روی سطوحی از جمله دیوار سالن پذیرایی، اتاق های نشیمن، دیوارهای سرویس بهداشتی، ستون ها، اطراف وسایل سرمایشی و گرمایشی، دیوارهای میان کابینت های آشپزخانه، اپن، کانتر و هر جای دیگری که به ذهنتان می رسد اجرا کنید.

آنچه که باعث شده است که کاربرد های سنگ آنتیک متنوع و گسترده باشد به خواص و ویژگی های این متریال مربوط می شود که مقاومت بسیار بالایی داشته و به سادگی مورد تخریب واقع نمی شوند. عمده ترین کاربرد این متریال به پارامتر های تزئینی مربوط می شود البته شمار زیادی از افراد ترجیح می دهند که در نمای خارجی ساختمان خود از این دسته از سنگ ها استفاده نمایند.

به خاطر داشته باشید که استفاده از خرده سنگ ها و ضایعات های سنگی در ساختار سنگ های آنتیک به هیچ وجه نشان دهنده کیفیت پایین آنها نیست چرا که این سنگ ها نمونه بارزی از سنگ های با کیفیت شناخته شده اند. وجود ویژگی های منحصر به فرد در ذات این متریال ها باعث شده است که بتوان از آنها هم در داخل ساختمان و هم در خارج از آن استفاده کرد. نکته بسیار مهمی که در رابطه با سنگ های تزیینی آنتیک وجود دارد این است که پس از نصب این متریال روی دیوار می بایست از براق کننده سنگ ها یا رزین سنگ استفاده کرد.

این مایع شفاف ضمن اینکه از نفوذ آب به داخل سنگ جلوگیری می کند بلکه با خاصیت جلا دهندگی زیبایی ظاهری سنگ های آنتیک را دوچندان می کند.استفاده از رزین سنگ علاوه بر اینکه باعث می شود یک سطح ضد آب و با دوام داشته باشید بلکه در مقابل اشعه های خورشیدی از سطح سنگ محافظت می کند و از تغییر رنگ آنها جلوگیری به عمل می آورد.

  • روشهای نصب سنگ آنتیک

روشهای نصب سنگ آنتیک

روشهای نصب سنگ آنتیک متفاوت بوده و اجرای این سنگ در ساختمان با متد های مختلفی قابل انجام است. نوع دیوار و همچنین تجهیزات لازم برای نصب این متریال از عوامل تعیین کننده روش نصب سنگ آنتیک به شمار می روند. بسته به این که شما میخواهید در دکوراسیون داخلی یا خارجی از سنگ های آنتیک استفاده نمایید و روشهای نصب آن متفاوت خواهند بود. به عنوان مثال اگر شما بخواهید در دکوراسیون داخلی سنگ آنتیک را مورد استفاده قرار دهید می توانید آن را با چسب رزین یا چسب کاشی روی کاغذ دیواری بچسبانید.

اگر قصد دارید که سنگ آنتیک را روی دیوار گچی نصب کنید در ابتدا لازم است که شما از پرایمر مخصوص استفاده نمایید. عمده ترین و اصلی ترین کاربرد پرایمر آماده سازی سطح زیر کار است تا بتوان سنگهای آنتیک را به شکل کاملا ایده آل و روی دیوارهای گچی نصب کرد. استفاده از پرایمر سطح زیرین سنگ آنتیک را یکپارچه و یکدست می کند.

خلاصه کلام اینکه در مرحله اول شما ملزم به تهیه تجهیزات لازم برای نصب سنگ های آنتیک هستید؛ در مرحله دوم سطوح زیرین را برای نصب سنگ آنتیک آماده سازی میکنید؛ در مرحله سوم پیش از اجرای سنگ آنتیک با استفاده از تکنیک هایی عایق رطوبتی را ایجاد می کنید؛ در مرحله چهارم سنگ آنتیک را پس از برش برای نصب و آماده سازی کرده؛ در مرحله پنجم با استفاده از چسب های مخصوص ای شروع به اجرا و نصب سنگ آنتیک می نمایید و در مرحله آخر اقدام به تمیز کاری دیوار بعد از نصب سنگ آنتیک میکنید.اجرای سنگ آنتیک روی کاشی و گچ از جمله تکنیک های مدرن استفاده از این سنگ در دکوراسیون داخلی منزل است که اجرای آن ملزم به رعایت نکات و دستورالعمل هایی است که به اختصار به آنها اشاره شد.

  • قیمت سنگ های آنتیک و عوامل موثر در آن

سنگ های آنتیک رنج قیمتی متفاوتی دارند که هر یک از آنها در گرو فاکتورها و عوامل متعددی است. سنگ های ساختمانی به عنوان یکی از اصلی‌ترین پارامتر های به کار رفته در ساخت و ساز سهم عظیمی از هزینه نهایی را اعم از نمای خارجی و نمای داخلی به خود اختصاص داده اند. ظاهر سنگ ساختمانی و میزان بکار رفتن ناخالصی ها در آن به عنوان یکی از عوامل موثر در تعیین قیمت نهایی سنگ شناخته شده است. طبیعتاً هر چقدر سنگ ظاهر زیباتر و ناخالصی کمتری داشته باشد به تبع قیمت بالاتری خواهد داشت.

نوع فرآوری سنگ آنتیک شامل پرداخت های سطحی، ضخامت و ابعاد آن نیز به عنوان پارامتر های موثر در برآورده قیمت نهایی سنگ شناخته شده‌اند. گاهی اوقات ناشناخته بودن و جدید بودن سنگ باعث می‌شود تا قیمت کمتری داشته باشد و به عنوان یک سنگ ساختمانی ارزان قیمت تلقی شود. توجه داشته باشید که عواملی مانند عدم گونیا بودن و همچنین لب پر شدن سنگ می توانند در کاهش چشمگیر قیمت سنگ موثر باشند.

در پایان کار از تمامی شما دوستان عزیزی که مانند همیشه مطالب وب سایت ما را تا انتها مطالعه نمودید کمال تشکر را داریم امیدواریم توانسته باشیم مطالب سودمندی را راجع به سنگ های آنتیک ارائه داده باشیم.

قیمت سنگ آنتیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *