تفاوت ها و مزیت های بی نظیر تولیدات تساسنگ نسبت به سایر محصولات بازار
انواع نمای اکسپوز از نظر طراحی ظاهری، کاربرد و نحوه تولید

انواع نمای اکسپوز از نظر طراحی ظاهری، کاربرد و نحوه تولید

ما با هدف آشنایی با بتن نمای اکسپوز و معرفی انواع بتن نما از نظر کاربرد، طراحی ظاهری و نحوه تولید آن ها مطالبی را گردآوری کرده‌ایم که دانستن آنها برای فعالان عرصه ساخت و ساز و همچنین علاقمندان به این حوزه خالی از لطف نیست. بتن اکسپوز نما به عنوان یک متریال پرکاربرد و چند منظوره می‌تواند از نیازهای همه جانبه شما در عرصه نماسازی ساختمان‌ها و سازه های مختلف به نحو احسن پشتیبانی به عمل آورد. در حقیقت بیس و پایه این متریال، ترکیبی مشابه بتن معمولی دارد؛ با این تفاوت که با اعمال چند تغییر تخصصی روی طرح اختلاط آن، این محصول به یک  متریال مدرن و مناسب برای نماسازی تبدیل شده است. ظاهری موجه، دوام بسیار بالا و برخورداری از قابلیت ترمیم و بازسازی از مزایای بتن اکسپوز نما به شمار می‌رود.

کاربردهای بتن نمای اکسپوز به قدری وسیع است که علاوه بر نمای خارجی، در طراحی دکوراسیون داخلی سازه و همچنین تولید اکسسوری‌های بتنی نیز از آن بهره می‌گیرند. اگرچه سیمان، آب و ماسه ریزدانه عناصر اصلی تشکیل دهنده آن هستند اما با هدف بهینه سازی این محصول از افزودنی‌های دیگری استفاده می‌کنند تا به آن ویژگی‌هایی ببخشند که مناسب پوشش خارجی و قابل رویت سازه باشد. همانطور که می‌دانید وجود حفره و حباب در ساختار بتن، استحکام آن را زیر سوال می‌برد! برای جلوگیری از این امر، تولید کنندگان بتن اکسپوز نما به ترکیبات آن مواد پر کننده و روان کننده می‌افزایند؛ در نهایت ترکیب فوق را با وارد کردن به دستگاه ویبراتور با هدف رفع حباب‌ها می‌لرزانند؛ بدین ترتیب سطح بتن اکسپوز نما عاری از هرگونه خلل خواهد شد. در ادامه کار شما را با جزئیات بیشتر این محصول شگفت انگیز آشنا خواهیم کرد.

آشنایی با بتن نمای اکسپوز

از جمله مهم‌ترین و اصلی‌ترین مشخصات فنی بتن اکسپوز نما می‌توان به سطح کاملا صاف و صیقلی آن اشاره کرد. با قاطعیت می‌توان گفت که این نوع بتن اکسپوز با سطح کاملاً همگن یکی از مناسب‌ترین و ایده آل‌ترین گزینه‌های پیش روی شما با هدف نماسازی خارجی و حتی داخلی ساختمان به شمار می‌رود. این نوع بتن به شکل پنل‌های از پیش ساخته شده در اندازه و ابعاد مختلف، شکل‌های ظاهری متنوع، طرح‌های گوناگون و بافت‌های منحصر به فرد وجود دارد. از برترین مزایای قابل ذکر برای این متریال می‌توان به اجرا و به کارگیری راحت در محل مورد نظر، سرعت بالای کار و صرفه‌جویی قابل توجه در زمان، ایجاد یک نمای مدرن و لوکس با حداقل قیمت اشاره کرد.

اجرای بتن اکسپوز نما اگرچه فرآیند ساده‌ای است اما اکیداً توصیه می‌شود که این پروسه را به متخصصین این حوزه بسپارید. افرادی که در این زمینه تخصص و تجربه دارند با رعایت نکات و دستورالعمل‌های کلیدی و همچنین اجرای ترفندهایی خلاقانه، مطلوب‌ترین خروجی را دقیقاً مطابق با خواسته‌تان به شما عزیزان ارائه خواهند داد. از شما خواهشمندیم مانند بسیاری از افراد به هیچ وجه کیفیت را فدای قیمت بتن اکسپوز نکنید! در حالت کلی این محصول قیمت چندان بالایی ندارد؛ بنابراین نهایت سعی خود را به کار گیرید که با کیفیت‌ترین ورژن آن را از یک فروشگاه معتبر نظیر تساسنگ که جز تولید کنندگان برتر و متخصص این دسته از محصولات می‌باشد خریداری نمایید.

انواع بتن نما از نظر کاربرد، طراحی ظاهری و نحوه تولید

یک دسته‌بندی کلی که برای انواع بتن نما می‌توان انجام داد بر حسب این است که اولاً در چه زمینه‌ای می‌تواند کاربرد داشته باشد؟! دوماً ظاهر این محصول بر اساس چه معیارهایی طراحی شده است؟! و سوماً نحوه تولید و روش ساخت این متریال چگونه است؟! در ادامه همین بخش پیرامون این سه پارامتر بحث خواهیم کرد:

انواع بتن نما از نظر کاربرد

همانطور که در قسمت‌های قبلی به اختصار اشاره شد، کارایی بتن نما تنها به ظاهر سازی خارجی ساختمان محدود نمی‌گردد. در حالت کلی مشخصات این نوع بتن اکسپوز به گونه‌ای است که می‌توان از آن در نمای داخلی سازه، کف سازی و حتی تولید مصنوعات بتنی نیز استفاده کرد. البته شایان ذکر است که بتن اکسپوز کف، به طور اختصاصی برای این کاربرد طراحی شده است و باعث پیشگیری از سایش می‌گردد.

عوامل متعددی دست به دست هم داده‌اند تا افراد زیادی به سمت و سوی خرید بتن اکسپوز نما و کف و همچنین استفاده از آن ها در محوطه سازی ویلا سوق داده شوند. از جمله این عوامل می‌توان به قیمت مقرون به صرفه این محصول در قیاس با سایر متریال‌های مشابهی که برای کف سازی یا نما سازی به کار می‌روند نظیر سنگ‌ها اشاره کرد. از طرفی یکی دیگر از مشخصات فنی بتن اکسپوز این است که با سایر عناصر و المان‌ها تطبیق پذیری بالایی دارد. همین مسئله به خوبی توانسته است طراحان و معماران را متقاعد کند تا به جای سایر مصالح مشابه با هزینه‌های نجومی، از بتن اکسپوز استفاده کرده و طراحی مدرن و جذابی را خلق کنند.

انواع بتن نما از نظر طراحی ظاهری

قطعاً برخورداری از ظاهری جذاب و زیبا یکی از ضروری‌ترین مشخصه‌های انواع بتن نما به شمار می‌رود. تولید کنندگان بتن اکسپوز نما آن را در شکل‌ها و بافت‌های ظاهری متنوعی از جمله نوع رنگی، طرح کاشی، طرح چوب، واش بتن، نوع صیقلی و غیره تولید و روانه بازار کرده‌اند.

در ساختار بتن نما با شکل ظاهری واش بتن دانه‌های درشت شن در ظاهر آن به وضوح قابل تشخیص است؛ برای تولید این نوع بتن نما، با استفاده از فشار آب بسیار قوی، سطح آن شسته می‌شود تا از این طریق دانه‌های ریز شن موجود در ترکیبات آن حذف گردد.

بتن نما با شکل ظاهری صیقلی با به کارگیری قالب‌های مخصوص ABS و PVC تولید می‌شود. در نهایت پس از طی کردن فرایند براش زدن و ساب زدن محصول نهایی به دست می‌آید. البته می‌توان پنل‌های بتن اکسپوز نما را در محل اجرا براش زد.

انواع بتن نما از نظر نحوه تولید

از جنبه‌های مختلف می‌توان برای بتن اکسپوز انواع متعددی قائل شد. یکی از این جنبه‌ها می‌تواند نحوه تولید و روش ساخت باشد؛ در واقع شما بر حسب آن می‌توانید از دو نوع بتن اکسپوز یا به صورت پنل‌های پیش ساخته و یا به صورت بتن اکسپوز قابل اجرا در محل پروژه استفاده نمایید. انتخاب هر یک از این دو روش ملزم به رعایت دستورالعمل‌های خاصی است و حتماً باید به کاردان و کارشناس این حوزه سپرده شود. در ادامه راجع به نحوه ساخت این دو نوع بتن اکسپوز توضیحات مختصر و مفیدی را ارائه خواهیم داد:

پنل‌های پیش ساخته: احتمالاً از نام این نوع بتن اکسپوز متوجه شده‌اید که این نوع متریال‌ را در کارخانه‌های تولید کننده بتن با استفاده از ماشین آلات مخصوص قالب‌گیری می‌کنند. معمولاً کارخانه تولید کننده به دو روش اعم از سفارشی و یا با استفاده از قالب‌های پرکاربرد این کار را انجام میدهد. گفتنی است که روش سفارشی صرفاً مخصوص ساختمان بوده در حالی که محصولات آماده شده به وسیله قالب‌های پرکاربرد در پروژه‌های مختلف قابل استفاده هستند. پس از اینکه مشتری مساحت مورد نظر را سفارش داد، اقدام به ساخت پنل‌های پیش ساخته می‌کنند و آنها را به محل پروژه برای اجرا انتقال می‌دهند. یکی از قابل توجه‌ترین مزیت‌های استفاده از این نوع بتن اکسپوز این است که در مراحل مختلف ساخت آن از طرح اختلاط گرفته تا پردازش و عمل آوری نهایی، استانداردها رعایت می‌شوند. جالب است بدانید این نوع تولیدات به شبکه‌های فلزی مسلح هستند و از آنجایی که تحت کنترل و در محیطی صنعتی تولید شده‌اند، فاقد عوامل فساد بتن هستند.

اجرا در محل پروژه: این نوع بتن اکسپوز معمولاً در سازه‌های عظیمی مثل ساختمان‌های خیلی بزرگ و یا پل‌ها به کار می‌رود. همانطور که از نامش برمی‌آید تمامی مراحل تولید و همچنین بتن‌ریزی در محل پروژه صورت گرفته و بتن اکسپوز درست همان جا پیاده‌سازی می‌گردد. یکی از مشخصات بارز این نوع بتن اکسپوز این است که در مقایسه با نوع قبلی هزینه اجرای بسیار پایین‌تری دارد.

آشنایی با طرح اختلاط بتن نمای اکسپوز

از آنجا که اخیراً از بتن اکسپوز به عنوان مدرن‌ترین مصالح نما استفاده می‌شود، لذا این مسئله ایجاب می‌کند که در مقایسه با سایر بتن‌های معمولی طرح اختلاط متفاوت‌تر و تخصصی‌تری داشته باشد تا بتواند در برابر رطوبت، تغییرات ناگهانی اقلیمی و عوامل نامساعد جوی دوام بیاورد. مهمترین مسئله‌ای که در طرح اختلاط بتن نمای اکسپوز باید در نظر گرفته شود مدیریت و کنترل زمان اختلاط می‌باشد. اگر بازه زمانی مد نظر از کنترل‌تان خارج شود و بیش از حد استاندارد به طول بیانجامد، دانه بندی بتن اکسپوز از هم گسیخته می‌شود. به طور میانگین مناسب‌ترین زمان گزارش شده برای اختلاط بتن اکسپوز نما حداقل ۷ و حداکثر ۱۰ دقیقه تخمین زده شده است. با این حال ممکن است تولید کنندگان مختلف در این باره اختلاف نظرهای جزئی داشته باشند.

در طرح اختلاط بتن نمای اکسپوز باید به نکات مهمی از جمله درزگیری استاندارد قالب‌ها، استفاده از روغن در آنها، مهار قالب‌ها با کمک بولت و رامکا، به کار بردن مواد افزودنی مناسب نظیر متراکم کننده‌ها یا روان کننده‌ها، استفاده از قالب‌های نو و سالم، توجه به تراز بودن قالب‌ها و غیره توجه ویژه شود. فراموش نکنید توجه به همین ریزه کاری‌ها و نکات جزئی است که نتایج شگفت انگیزی را حاصل می‌کند. خلاصه کلام اینکه اگر طرح اختلاط بتن نمای اکسپوز به شکل کاملاً اصولی صورت گرفته باشد، این محصول می‌تواند به عنوان یک نمای یکپارچه و یک دست در دنیای معماری و نماسازی حرفی برای گفتن داشته باشد.

معرفی روش‌های آماده‌سازی بتن اکسپوز برای نما

در حالت کلی هم اکنون از دو روش جامع برای آماده سازی بتن اکسپوز برای نما استفاده می‌شود؛ که بارزترین تمایز این دو متد، مربوط به قالب‌بندی در اجرای بتن اکسپوز می‌شود. امکان قالب گذاری با ابعاد متنوع، به طراح پروژه این امکان را می‌دهد که طرح‌ها و ایده‌های مد نظر خود را به راحتی و بدون هیچ گونه اختلالی در روند کار اجرا کند. در ادامه کلیات این دو روش را خدمت شما همراهان همیشگی معرفی خواهیم کرد:

  1. روش ساخت قالبی: در این روش ابتدا مهندسین سازه، الگوی اصلی سطح مد نظر که ممکن است نمای یک ساختمان باشد را مشخص می‌کنند؛ پس از آن قالب‌های مناسب را تهیه کرده و عملیات قالب گذاری صورت می‌گیرد. در حقیقت در این روش پیش از اینکه عملیات بتن‌ریزی انجام شود، قالب‌ها بسته خواهند شد. در این مرحله نیز باز هم مهندسین، فشار اعمالی روی هر یک از آنها را محاسبه کرده و متناسب با حجم بتن، عملیات استحکام و پس از آن بتن‌ریزی صورت می‌گیرد. لازم به ذکر است که قالب‌ها باید دو مشخصه اصلی داشته باشند؛ اولاً برای نگهداری بتن به قدری استحکام کافی را داشته باشند که هنگام فشارهای وارده مقاومت مطلوبی را از خود بروز دهند. دوماً حین بتن ریزی به هیچ وجه از فرم اصلی خود خارج نشوند یا به عبارتی دیگر تغییر شکل ندهند. اگر یک سری تحلیل‌های تخصصی روی بخش‌های اصلی یک قالب صورت بگیرد خواهید توانست که بارهای وارده بر هر قسمت آن را محاسبه نمایید.
  2. روش مرحله‌ای یا بالارونده: همانطور که از نام این روش مشخص است، بتن اکسپوزی که با این روش ساخته می‌شود یک سری مراحل پلکانی را طی خواهد کرد. در این پروسه طرح کلی، به بخش‌های مختلفی تقسیم میشود. از بارزترین مشخصات این روش این است که میتوان از قالب‌ها به تعداد دفعات بیشتری استفاده کرد ضمن اینکه سرعت عمل در آن نیز دخیل می‌باشد. خلاصه‌ای از روند کار در این روش به این ترتیب است که در ابتدا قالب‌ها با تکیه به یک پاخور بتنی به شکل معکوس قرار گرفته و پس از اجرای عملیات بتن ریزی و سخت شدن بتن، بخش‌های داخلی قالب را تا جایی که بتن ریزی شده باشد بالا می‌برند و پس از اینکه از محکم بودن آن اطمینان حاصل شد مرحله دوم بتن‌ریزی را نیز به همین ترتیب تا پایان کار ادامه خواهند داد. در مرحله پایانی ساخت بتن اکسپوز نما به روش مرحله‌ای یا بالا رونده، روی سطح آن را اسپری حفاظت کننده می‌پاشند تا با این کار مانع از تبخیر رطوبت موجود در بافت آن شوند. گاهی این کار را توأم با پلاستیک‌های نایلونی انجام می‌دهند که باعث می‌شود سطح بتن اکسپوز نما از نور شدید و مستقیم آفتاب در امان بماند.

ترمیم بتن نمای اکسپوز

از آنجا که بتن اکسپوز نما در بخش خارجی کار استفاده می‌شود، ممکن است پس از گذشت مدت زمانی نیاز به ترمیم و بازسازی داشته باشد. اگرچه ممکن است بتن نمای اکسپوز را با لحاظ تمهیدات و همچنین مراقبت‌های سختگیرانه‌ای اجرا کنید اما با این حال امکان رخداد اشکالات و احساس نیاز به ترمیم همچنان وجود دارد. گفتنی است که مبنا و اصول کلی راهکارهای ترمیم بتن اکسپوز نما، شباهت بسیار زیادی را با ترمیم و تعمیر بتن معمولی دارد. در حقیقت عوامل مختلفی نظیر نوع پروژه، حجم و ابعاد بتن نمای اکسپوز به کار رفته، ضخامت سازه و غیره تعیین کننده این هستند که برای ترمیم و بازسازی این متریال کدام تکنیک به کار گرفته شود.

یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌های ترمیم بتن نمای اکسپوز با بتن معمولی و غیر نما این است که در ترمیم بتن اکسپوز نما باید حتماً انجام عملیات ترمیم کاملاً مطابق و متشابه با محیط اطراف و سازه‌های مجاور باشد. این در حالی است که این امر در ترمیم بتن‌های غیر نما و معمولی اهمیت چندانی نداشته و صرفاً مهم‌ترین پارامتر مربوط به مباحث اقتصادی می‌شود. جالب است بدانید یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مجریان سازه‌های بتن اکسپوز این است که نهایت سعی خود را به کار می‌گیرند تا در عملیات اجرایی اختلاف رنگ وجود نداشته باشد تا مشکلات زیبایی شناسی و دیداری ایجاد نگردد.

آشنایی با بتن نمای اکسپوز رنگی

نوع خاصی از بتن نمای اکسپوز وجود دارد که با استفاده از رنگدانه‌های معدنی رنگ شده‌اند. این رنگدانه‌های معدنی عمدتاً به شکل مواد پودری شکل با ترکیبات اولیه بتن اکسپوز مخلوط می‌شوند. طبق استانداردهای تدوین شده در این صنعت، میزان مجاز مصرف رنگ در بتن اکسپوز نما معادل ۱۰ درصد وزن سیمان مصرفی در این متریال می‌باشد. رنگدانه‌هایی که برای رنگ بخشیدن به بتن نمای اکسپوز به کار می‌روند در دو نوع طبیعی و مصنوعی هستند؛ در این میان با توجه به اینکه رنگ‌های مصنوعی فرایند تولید خاصی دارند، لذا در مقایسه با رنگ‌های طبیعی خلوص و پیگمنت بیشتری را به ما می دهند. وجه مشترک رنگ‌های طبیعی و مصنوعی در این است که هر دو نوع رنگ به هیچ وجه محلول در آب نبوده در نتیجه جای هیچ گونه نگرانی در مواجهه با باران و رطوبت نیست.

علاوه بر رنگدانه‌های معدنی پودری شکل، ممکن است برخی از تولید کنندگان برای ساخت بتن نمای اکسپوز رنگی از رنگ‌های مایع استفاده کنند؛ از جمله مهمترین مواد اولیه این نوع رنگ‌های مایع، رزین‌های اکریلیک هستند. برتری و مزیت استفاده از رنگ‌های مایع در سطح بتن اکسپوز نما این است که اگر این متریال صدمه ببیند، می‌توان سطح آن را با استفاده از رنگ‌های مایع مجدداً ترمیم کرد. این مسئله در حالی است که در صورت بروز مشکل مشابه در آن دسته از بتن‌های اکسپوزی که با استفاده از دانه‌های پودری شکل رنگی شده‌اند، امکان اجرای این نوع ترفند برای ترمیم وجود ندارد.

معرفی چند نمونه از معروف‌ترین های بتن نمای اکسپوز

حقیقت امر این است که با اعمال تغییراتی در ترکیبات و پروسه تولید بتن نمای اکسپوز می‌توان انواع مختلفی از این متریال را تولید کرد. مثلاً شما می‌توانید با افزودن الیاف طبیعی یا پلیمری با درصد ترکیب مختلف، بتن‌های نمای اکسپوز مختلفی را با خواص متنوع و متفاوت تهیه کنید. برخی از تولید کنندگان برای جلوگیری از انجماد ترکیبات این متریال در فصول سرد سال به مواد اولیه آن ضد یخ می‌افزایند. برخی دیگر برای اینکه این نوع بتن نما جلوه ظاهری زیباتری داشته باشد از مواد افزودنی مانند فایبرگلاس و یا رزین استفاده می‌کنند. در ادامه قصد معرفی چند نمونه از معروف‌ترین‌های بتن نمای اکسپوز را داریم:

  • بتن نمای اکسپوز پولیش: برای تولید این نوع بتن اکسپوز نما، آن را طی فرایند خاصی جلا می‌دهند. روند کار در این پروسه به این ترتیب است که روی سطح بتن نمای اکسپوز را چندین لایه شفاف سیلر اعمال می‌کنند تا در نهایت یک سطح صیقلی و فوق العاده براق تولید شود. استفاده از این نوع بتن نمای اکسپوز برای آن دسته از متقاضیانی که دوست دارند سازه آنها ظاهری مات داشته باشد توصیه نمی‌شود.
  • بتن نمای اکسپوز بذر: شاید شنیدن نامش برای اولین بار جالب به نظر برسد! برای تولید این نوع بتن نمای اکسپوز، سنگدانه‌های تزیینی را به حالت بذر پاشی روی سطح بتن ریخته و در نهایت نمایی جالب با بافتی برجسته و غیر همگن به شما تحویل می‌دهد.
  • بتن نمای اکسپوز تاپینگ: در تولید این نوع بتن اکسپوز نما، با هدف ارتقای مشخصات ظاهری بتن، سنگدانه‌های مخصوصی در یک پوشش بتنی مخلوط شده و در یک لایه نازک روی یک دال بتنی به ضخامت یک الی یک و نیم اینچ اعمال می‌شوند.
  • بتن نمای اکسپوز استاندارد: این نوع بتن اکسپوز نما از رایج‌ترین‌ها به شمار می‌رود. روش ساخت آن بدین ترتیب است که سنگدانه‌ها را در مخلوط بتن بچ می‌کنند پیش از اینکه متریال را در محل پروژه به کار گیرند.

 

روش‌های نصب و اجرای بتن نمای اکسپوز

مسلماً برای نصب و اجرای بتن نمای اکسپوز روش‌های گوناگونی تعریف شده است. با پیشرفت روز افزون تکنولوژی شاهد گسترش این روش‌ها هستیم. برای انتخاب یک روش نوین و مناسب با هدف نصب و اجرای بتن نمای اکسپوز در ابتدا کارشناسان پس از بازدید از محل پروژه و بررسی خصوصیات آن نظیر میزان رطوبت، میزان استحکام زمین و غیره تشخیص می‌دهند که کدام روش را باید مورد استفاده قرار دهند تا بتوان بهینه‌ترین نتیجه را از آن حاصل کرد.

از جمله معروف‌ترین و مرسوم‌ترین روش‌ها می‌توان به روش پیچی، روش جوشی و روش دوغابی اشاره کرد. در روش پیچی باید حتماً به سراغ استفاده از آن دسته از پنل‌هایی بروید که در سطح خود دارای سوراخ و حفره‌هایی هستند. اگر شما روش جوشی را برمی‌گزینید، لازمه آن استفاده از پنل‌هایی است که روی آنها میلگردهایی نصب شده باشد. روش دوغابی محدودیتی در انتخاب پنل‌های بتن اکسپوز نما نداشته و می‌توان انواع آن را به کمک دوغاب ماسه و سیمان اجرا و نصب کرد.

کارخانه تسا سنگ به صورت کاملا تخصصی مصنوعات و فراورده‌های بتنی را تولید و با قیمتی مناسب به صورت مستقیم به مشتریان عرضه می‌نماید.

محصولات تسا سنگ، علاوه بر گواهی های بین المللی، ضمانت 10 ساله کیفیت دارند که این امر حاکی از اعتماد ما به تولیدات تساسنگ است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *