آموزش نصب، تولید و ساخت و طرح اختلاط بتن های پیش ساخته

استفاده از قطعات پیش ساخته بتنی در دنیای امروز رو به افزایش است چون هم سرعت انجام کار را بالا می‌برد و هم هزینه نهایی را کاهش می‌دهد. مهمترین معیار برای انتخاب قطعات باید کیفیت محصول باشد. کیفیت مستلزم فاکتورهای زیر است:

  • طرح اختلاط مناسب
  • روش تولید درست
  • عمل آوری تخصصی

ما در این مقاله از تسا سنگ قصد داریم شما را با روش‌های عمل آوری بتن پیش ساخته آشنا کنیم. در ادامه راجع به مراحل نصب قطعات پیش ساخته صحبت خواهیم کرد و برای نمونه به طور کامل روش نصب دیوار بتنی پیش ساخته را توضیح می‌دهیم. با ما همراه باشید.

روش های عمل آوری بتن پیش ساخته

روش های عمل آوری بتن پیش ساخته

هنگام تولید قطعات پیش ساخته در کارخانه برای تسریع در خشک شدن بتن ریخته شده در قالب باید از رطوبت، فشار و حرارت استفاده کنیم. هدف کیورینگ یا عمل آوری قطعات پیش ساخته، ممانعت از هدر رفت رطوبت بتن در مرحله هیدراتاسیون است. در ساخت سازه‌های بتنی سه روش سنتی برای عمل آوری وجود دارد که عبارتند از:

  1. عمل آوری بتن با حفظ رطوبت
  2. عمل آوری بتن با رطوبت و حرارت
  3. عمل آوری بتن با گاز دی اکسید کربن

عمل آوری بتن با حفظ رطوبت

عمل آوری بتن با حفظ رطوبت

اولین روش کیورینگ حفظ رطوبت با استفاده از آب پاشی سطح بتن بود. با پیشرفت تکنولوژی‌های ساختمان سازی امروزه برای حفظ رطوبت از ورق‌های پلی اتیلن و کرباس استفاده می‌شود. در دماهای پایین تر از 10 درجه زمان عمل آوری افزایش می‌یابد.

عمل آوری بتن با رطوبت و حرارت

روند عمل آوری با حرارت در حالت استاندارد  این گونه است که قالب‌هایی که با بتن پر شده است در اتاق‌های گرمی با دمای 33 درجه و رطوبت 75 درصد قرار می‌دهند. بعد از ده ساعت قطعات پیش ساخته حدود 70% مقاوم می‌شود و می‌توان آن را به محل پروژه حمل و نصب کرد. در این روش برای حفظ رطوبت باید تمهیداتی اندیشید و از طرف دیگر دمای بتن نباید به بالاتر از 65 درجه سانتیگراد برسد.

عمل آوری بتن با گاز دی اکسید کربن

این روش نو ظهور می‌باشد و هنوز به صورت گسترده مورد استفاده قرار نگرفته است. نتایج استفاده از آن در آزمایشگاه بسیار امیدوار کننده می‌باشد. استفاده از گاز دی اکسید کربن در کیورینگ قطعات پیش ساخته باعث کاهش انرژی، تسریع در بدست آوردن مقاومت اولیه بتن و بهبود کیفیت قطعات پیش ساخته بتنی می‌شود.

قطعات پیش ساخته بتنی دوست دار طبیعت هستند و آسیب بسیار کمی به محیط زیست می‌زنند. در این روش عمل آوری اگر از گاز دی اکسید کربن پخت سیمان در کوره استفاده شود کمک شایانی به طبیعت می‌گردد.

عمل آوری بتن به روش صنعتی

عمل آوری بتن به روش صنعتی

برای تولیدات صنعتی سرعت تولید باید بالا باشد بنابراین با استفاده از ماشین‌های نیمه یا تمام اتوماتیک فرایند عمل آوری انجام می‌شود. دو روش اصلی و مهم در حالت صنعتی فشاری خشک یا ویبره پرس و فشاری تر یا وت پرس می‌باشد.

در روش فشاری خشک بتن بسیار خشک با اسلامپ صفر را درون قالب می‌ریزند و تحت فشار متراکم می‌شود. سرعت اجرا در این روش بسیار بالاست و چون بلافاصله بعد از جایدهی و تراکم قطعه از قالب بیرون می‌آید به تعداد قالب کمتری نیاز داریم. به علت پایین بودن نسبت آب به سیمان کیفیت محصول نهایی مطلوب است. برای ساخت کفپوش‌های بتنی از این روش استفاده می‌کنند.

در روش فشاری تر بتن شل با اسلامپ بالاتر از 140 میلیمتر درون قالب ریخته و متراکم می‌گردد. آب اضافه آن توسط مکش و صفحات جاذب آب، جذب می‌شود. برای کم شدن فضای حاصل از خروج آب در همان زمان فشاری معادل 200 تن همراه با ویبره به قالب اعمال می‌شود. محصولات تولیدی با این روش دوام و ظاهری مناسب دارند اما سرعت پایین و هزینه بالا از معایب آن می‌باشد.

روش های دیگری برای عمل اوری وجود دارد اما به خاطر دلایل مختلف مورد استقبال زیادی قرار نگرفته است.

روش نصب قطعات پیش ساخته بتنی

بعد از اینکه قطعات بتنی در کارخانه ساخته می‌شود باید به محل پروژه حمل و به صورت استاندارد نصب شود. در اینجا ما به عنوان مثال روش نصب دیوار بتنی پیش ساخته را بیان می‌کنیم.

مراحل نصب دیوار پیش ساخته بتنی عبارتند از:

  • بررسی محل پروژه
  • بررسی جرثقیل مناسب برای نصب قطعات پیش ساخته
  • حمل قطعات تا محل پروژه
  • تخلیه قطعات بتنی در محل
  • مسطح کردن خط دیوار
  • تعیین محل قرار دادن فونداسیون‌های پیش ساخته
  • تهیه بتن Lean ، پرداخت آن در زیر فونداسیون و آب دادن به آن
  • قرارگیری فونداسیون‌ها به طور منظم در محل‌های مشخص
  • قرار دادن ستون‌ها در داخل فونداسیون
  • تثبیت ستون‌ها با بتن ریزی
  • نهایتا قرار دادن دیوارهای پیش ساخته بتنی در بین ستون‌ها

بررسی کلی محل اجرای پروژه

اولین قدم بازدید محلی است که باید قطعات نصب شود. باید بهترین تصمیم برای تردد ماشین آلات و زمان انجام کار گرفته شود.

بررسی اطلاعات قطعات پیش ساخته

در قدم بعد باید با توجه به وزن قطعات پیش ساخته، ارتفاع آنها و محل قرار گیری جرثقیل، جرثقیل مناسب پروژه را انتخاب کنید.

حمل قطعات بتنی تا محل نصب

حمل قطعات مرحله ای بسیار حساس و مهم است. قبل از بارگیری باید تمام مسیر از کارخانه تا محل پروژه مورد بررسی قرار گیرد؛ پل‌ها، معابر و شیب‌های مسیر باید مورد توجه شما باشد. قطعات باید با وسیله نقلیه مناسب و رعایت قوانین ترافیکی حمل شود. بارگیری و حمل باید به گونه‌ای سازماندهی شود که به قطعات ضربه‌ای وارد نشود و از واژگون شدن آنها جلوگیری شود.

تخلیه قطعات پیش ساخته در محل مناسب

محل تخلیه قطعات باید نزدیک به محل نصب باشد و از طرف دیگر برای وسایل نقلیه ایجاد مزاحمت نکند. بعد از اینکه مکان مناسب را انتخاب کردید باید با نهایت احتیاط بتن‌های پیش ساخته را تخلیه نمود تا آسیبی به آنها وارد نشود.

مسطح کردن خط دیوار

خط دیوار را باید تسطیح نمود و مکان قرارگیری فونداسیون‌ها با استفاده از دوربین‌های نقشه برداری چک شود. اگر در جایی زمین شیب زیادی داشت باید قسمت بندی شده و دیوار را به صورت پله‌ای اجرا نمایید.

تعیین مکان قرارگیری فونداسیون‌های بتنی

این مرحله از کار بسیار حساس و دقیق می‌باشد. باید محل قرارگیری فونداسیون‌ها با توجه به اندازه دیوار علامت گذاری شود. اگر بخواهیم فونداسیون را دفن کنیم باید محل مورد نظر را به اندازه فونداسیون و بتن مگر گود کنید.

تهیه و پرداخت بتن مگر

تهیه و پرداخت بتن مگر

این بتن با مصالحی از قبیل شن، سیمان تیپ دو، ماسه و آب ساخته می‌شود. برای اجرا باید حداقل ضخامتی 10 سانتی متری داشته باشد. پس از اجرا و خشک شدن باید کیورینگ انجام شود تا مقاومت آن افزایش یابد.

قراردادن فونداسیون‌ها در محل‌های تعیین شده

فونداسین‌ها با استفاده از جرثقیل در محل‌های تعیین شده قرار می‌گیرد، باید نهایت دقت را داشته باشید تا در مراحل بعد دچار مشکل نشوید.

قرار دادن ستون‌ها و تثبیت آن در فونداسیون

بعد از قرار دادن فونداسیون باید ستون‌ها را درون فونداسیون نصب کرد و بعد از شاقول کردن آنها با بتن ریزی ستون‌ها را در جای خود ثابت کرد.

قرار دادن دیوارها بین ستون‌ها

در مرحله نهایی باید پنل‌های بتنی پیش ساخته را بین دو ستون قرار دهید. باید با ظرافت و دقت این کار را انجام دهید تا در دیوارها ترک یا شکستگی ایجاد نشود.

کنترل کیفی

کنترل کیفیت فرایندی است که قبل و بعد از نصب دیوار باید انجام شود. اطمینان از سالم بودن محصولات، بررسی نحوه نصب و… مواردی است که باید کنترل شود. البته قبل از خرید و نصب باید با آزمایش دیوارها از کیفیت آنها اطمینان حاصل کنید.

سگمنت بتنی

سگمنت های بتنی در واقع به صورت قطعات پازلی هستند که به یک دیگر متصل شده و یک حلقه را تشکیل می‌دهند. سگمنت‌های پیش ساخته با فولاد مسلح شده‌اند و به همین دلیل مقاومت بالایی دارند. از این قطعات بتنی پیش ساخته در موارد زیر استفاده می‌شود:

  • سگمنت تونلی: از این محصول برای ساخت انواع تونل‌های آب و فاضلاب، تونل‌های زیر زمینی مانند راه آهن و مترو استفاده می‌شود.
  • سگمنت بتنی عرشه پل: همان طور که از اسم آن مشخص است برای ساخته عرشه پل‌ها از آن استفاده می‌شود.
  • سگمنت سیلوی بتنی و کانال‌های ایستاده: در ساخت سیلوها که محل ذخیره و نگهداری مواد مختلف هستند، از سگمنت‌ها استفاده می‌شود. همچنین برای ساخت کانال‌های ایستاده هم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سگمنت‌های پیش ساخته بتنی در سایزها و مدل‌های مختلفی تولید می‌شوند مثل: بیضی، دایره، نیم دایره، نعل اسبی و…

کلام آخر

کیورینگ یا عمل آوری قطعات بتنی پیش ساخته امری کاملا حساس و تخصصی می‌باشد. استفاده از رطوبت، حرارت و از دی اکسید کربن سه روش عمل آوری سنتی می‌باشد. اما امروزه باید سرعت تولیدات پیش ساخته بتنی بالا باشد بنابراین در کارخانجات از دو روش فشاری خشک و فشاری تر استفاده می‌کنند.

مراحل نصب قطعات پیش ساخته با توجه به نوع محصول متفاوت می‌باشد. ما در این مطلب در مورد مراحل نصب دیوارهای بتنی پیش ساخته با شما صحبت کردیم. سگمنت‌های بتنی که مانند قطعات پازل هستند برای ساخت تونل، عرشه پل، سیلو و کانال‌های ایستاده استفاده می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *