تفاوت ها و مزیت های بی نظیر تولیدات تساسنگ نسبت به سایر محصولات بازار
پنل های بتن اکسپوز؛ یک راه عالی برای ایجاد عایق صوتی و حرارتی

پنل های بتن اکسپوز؛ یک راه عالی برای ایجاد عایق صوتی و حرارتی

پنل بتن اکسپوز بهترین عایق صوتی و حرارتی محسوب می‌شود که وجود این مشخصه منحصر به فرد باعث شده است از طرف کاربران متعددی مورد استقبال قرار گیرد. ویژگی‌های یونیک بتن اکسپوز، مدیون و مرهون طرح اختلاط ویژه این محصول است؛ به عبارتی واضح‌تر این ترکیبات خاص بتن اکسپوز است که به آن خواص شگفت انگیزی بخشیده است. به طور کلی از جمله مهمترین مواد تشکیل دهنده بتن اکسپوز می‌توان به دانه‌های ماسه، سیمان، آب، الیاف پلیمری و طبیعی اشاره کرد. عایق بودن از نظر حرارت و صوت، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که ‌بتن اکسپوز به خود گرفته‌ است. در ادامه قصد داریم پیرامون این مسئله به تفصیل با یکدیگر به بحث بپردازیم.

بدون شک یکی از معضلات رایجی که بسیاری از سازه‌ها علی الخصوص ساختمان‌های مسکونی، بیمارستان‌ها، ساختمان‌های اداری، هتل‌ها و غیره با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، نفوذ صدا به داخل سازه است. با حرکت به سمت و سوی مدرنیته شدن سازه‌ها، استفاده از پنل بتن اکسپوز به عنوان بهترین عایق صوتی و حرارتی رواج پیدا کرد. این متریال ارزشمند در قیاس با سایر محصولاتی که خاصیت عایق صدا و حرارت هستند توجیه اقتصادی بیشتری داشته و مقرون به صرفه‌تر است. استفاده از بتن اکسپوز در بخش‌های داخلی و خارجی سازه از ورود اصوات ناخوشایند جلوگیری به عمل می‌آورد و آرامش شما را تضمین خواهد کرد. اما این همه داستان نیست! این متریال در زمینه عایق حرارتی و جلوگیری از اتلاف انرژی نیز حرفی برای گفتن دارد؛ به عنوان مثال در فصول گرم سال هوای خنک درون ساختمان را حبس می‌کند و متقابلاً در فصول سرد سال گرما و حرارت فضای داخلی سازه را نگه می‌دارد.

پنل بتن اکسپوز، بهترین عایق صوتی و حرارتی

مشخصات فنی بتن اکسپوز

مهمترین مزیت استفاده از پنل بتن اکسپوز به عنوان بهترین عایق صوتی و حرارتی این است که کاربران دیگر هیچ گونه نیازی به استفاده از هر نوع عایق دیگری در بخش‌های سقف سازه، دیوارها و یا کف آن ندارند. علاوه بر آن این متریال به عنوان بهترین حافظ انرژی، شما را از اتلاف آن و آسیب به محیط زیست مصون می‌دارد؛ به همین خاطر شمار زیادی از افراد، بتن اکسپوز را به عنوان یکی از مصالح ساختمانی می‌شناسند که دوستدار محیط زیست است! این محصول در برابر تنش‌های دمایی و حرارتی مقاومت بسیار خوبی را از خود بروز می‌دهد که آن را به یک متریال عایق گرما تبدیل کرده است.

پنل بتن اکسپوز به عنوان بهترین عایق صوتی و حرارتی به طور خاص، اغلب در سازه‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که در شرایط آب و هوایی نامساعد و محیط نامطلوبی واقع شده‌اند؛ مثلاً در معرض سرمای شدید و یا دمای بسیار بالا هستند. در چنین حالتی برای اینکه خیال سازنده از بابت عدم اتلاف انرژی راحت باشد، بتن اکسپوز به عنوان متریالی که قابلیت تحمل این تغییرات درجه حرارت را دارد و از ورود و خروج هوا به داخل سازه ممانعت می‌کند را به کار می‌گیرد. علاوه بر آن شما با اجرای تنها پوشش نازکی از این متریال می‌توانید صداهای موجود در محیط خارجی ساختمان را جذب و کنترل کنید.

نحوه عملکرد پنل بتن اکسپوز به عنوان بهترین عایق حرارتی

به طور کلی عایق حرارتی به متریالی اطلاق می‌شود که از انتقال و عبور انرژی حرارتی و گرمایی از یک محیط به محیط دیگر ممانعت به عمل آورد. اما مسئله این است که نحوه عملکرد پنل بتن اکسپوز به عنوان بهترین عایق حرارتی چگونه است؟! تحقیقات و بررسی‌های به عمل آمده در حوزه تبادل حرارتی در سازه حاکی از آن است که حداکثر اتلاف انرژی تنها با به کارگیری مصالح صلب مانند نظیر پنل‌های بتنی، سنگ، آجر و غیر صورت می‌گیرد؛ ذاتاً خاصیت عایق حرارتی در ساختار متریال نام برده نهفته است. در راستای ارتقای این خاصیت یک ترفند خلاقانه که در این زمینه می‌توان به کار گرفت این است که در بلوک‌ها و پنل های بتنی حفره‌هایی ایجاد کرد و آن فضای خالی را با استفاده از هرگونه عایق گرمایی دیگر پر کرد. توجه داشته باشید که در این روش مجاز نیستید که ملات را به حفره‌ها تزریق کنید.

در صورتی که ترفند تاثیرگذار فوق را به کار گیرید شما دیگر نیازی ندارید که برای نصب عایق گرمایی در سازه یک فضای جداگانه اشغال کنید. شما اگر از پنل بتن اکسپوز به عنوان بهترین عایق حرارتی استفاده نمایید در واقع ساختمان خود را از نظر خروج هوای حاکم بر فضای داخلی آن و ورود هوای محیط بیرونی ایزوله می‌کنید. خاصیت عایق گرمایی این متریال به دلیل بافت فشرده آن مربوط می‌شود به نحوی که هوای محیط اطراف قابلیت نفوذ در این لایه عایق را ندارد؛ در نتیجه عدم تبادل حرارتی در سازه شما رخ می‌دهد و در پی آن انرژی ذخیره خواهد شد. طراحی پنل‌های بتن اکسپوز به شکلی صورت گرفته است که برخلاف تصور عموم، وزنی سبک داشته و برای دیوارهای باربر نیز قابل اجرا می‌باشد.

نحوه عملکرد پنل بتن اکسپوز به عنوان بهترین عایق صوتی

امروزه با گسترش آپارتمان نشینی، افراد زیادی از آلودگی‌های صوتی و اصوات ناهنجار رنج می‌برند؛ همین مسئله فعالان عرصه ساخت و ساز را به فکر استفاده از عایق‌های صوتی در سازه‌ها فرو برد. به کارگیری پنل بتن اکسپوز به عنوان بهترین عایق صوتی، با آکوستیک کردن سازه شما، فضایی توأم با آرامش و دور از هیاهوی محیط اطراف را برایتان به ارمغان خواهد آورد. برخورداری از چگالی ایده آل و ضخامت قابل قبول از جمله مشخصات فنی بتن اکسپوز است که به آن خاصیت آکوستیک بودن بخشیده است. البته گفتنی است که مزیت‌های استفاده از این متریال فراتر از این مسائل است! شما با استفاده از آن می‌توانید علاوه بر اینکه از ورود اصوات خارجی به محیط داخلی جلوگیری کنید، بلکه متقابلاً از خروج اصوات داخلی نظیر صدای تلویزیون، مکالمات روزمره ساکنین ساختمان، ضربات مکانیکی ناشی از جابجایی اجسام و غیره به محیط خارجی نیز جلوگیری نمایید.

نحوه عملکرد پنل بتن اکسپوز به عنوان بهترین عایق صوتی به قدری پاسخگوی نیازهای همه جانبه سازه است که حتی در فضاهای ضبط صدا و استودیوها که عدم اختلال صدا در آن مسئله‌ای بسیار حائز اهمیت است نیز از آن بهره می‌گیرند. این پنل‌ها با هدف کاهش چشمگیر و قابل توجه آلودگی صوتی، مهار طیف گسترده‌ای از فرکانس‌های مختلف و جلوگیری از عبور ارتعاشات اغلب به شکل روکار مورد استفاده کاربران قرار می‌گیرند. توجه داشته باشید سطح مرغوبیت و کیفیت بتن اکسپوز ارتباط مستقیمی با میزان آکوستیک بودن آن در حوزه مهار نفوذ صدا دارد؛ از این رو حتماً مجموعه معتبری را نظیر تسا سنگ برای خرید این پنل‌ها انتخاب نمایید. علاوه بر این موارد شما می‌توانید پیش از خرید هر محصولی، مشخصات فنی منحصر به فرد آن را از کارشناسان فروش ما مطالبه کرده و با تطابق دادن با شرایط خود، نسبت به خرید و اجرای آن اقدام نمایید.

دلیل استفاده از بتن اکسپوز به عنوان عایق حرارتی چیست؟

استفاده از بتن اکسپوز به عنوان عایق حرارتی می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش چشمگیر مصرف انرژی و هزینه های زائد: همانطور که در بحث‌های قبل نیز به اختصار اشاره شد، استفاده از عایق حرارتی با نگه داشتن دمای داخل سازه، از دست رفتن آن را به حداقل می‌رساند. این مسئله باعث می‌شود که نیاز به سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی مکمل کاسته شود؛ به تبع آن هزینه‌های مرتبط با مصرف انرژی نیز به طرز قابل توجهی کاهش میابد.
  • کاهش تاثیرات منفی بر محیط زیست: وقتی که برای به تعادل رساندن دمای یک ساختمان از منابع انرژی کمتری استفاده شود و مصرف انرژی برای تامین موارد سرمایشی یا گرمایشی کاهش یابد، انتشار و تولید گازهای گلخانه‌ای و سایر تولیدات مضر نیز روندی نزولی را در پیش می‌گیرند. این مسئله برای محیط زیست خالی از لطف نیست و اثرات منفی بر آن را می‌کاهد ضمن اینکه به حفظ طبیعت آن نیز کمک شایانی می‌کند.
  • بهبود کیفیت ساختمان و افزایش ارزش اقتصادی آن: پر واضح و مسلم است که آن دسته از سازه‌هایی که مجهز به عایق حرارتی یا صوتی هستند در مقایسه با سایر ساختمان‌های معمولی ارزش و کیفیت بیشتری دارند. علاوه بر آن ساکنین چنین سازه‌هایی ارتقای کیفیت زندگی و راحتی را به خوبی تجربه کرده‌اند. مثلاً در زمستان بدون دغدغه هدر رفت حرارت فضای داخلی، با آرامش خاطر می‌توانند در محیطی دلپذیر و گرم زندگی کنند. در تابستان نیز از نفوذ هوای گرم محیط خارجی به داخل جلوگیری به عمل می‌آید.

نحوه اجرای عایق‌های ضد صوت

پیش از اجرای عایق‌های ضد صوت در ابتدا باید کارشناسان تست صدا انجام دهند تا بتوانند با لحاظ و اعمال یک سری معیارها تشخیص دهند که نحوه اجرای عایق‌های ضد صوت به صورت روکار باشد و یا توکار. در حقیقت انتخاب هر یک از این روش‌ها بر حسب نوع و شدت صوت و همچنین با در نظر گرفتن میزان تمایل متقاضی به تخریب یا عدم تخریب سازه صورت می‌گیرد. البته اغلب عایق‌های توکار در سازه‌هایی اجرا می‌شوند که در حال ساخت هستند. محصولات و مشتقاتی که از بتن حاصل می‌شوند این قابلیت را دارند که به عنوان عایق‌های ضد صوت هم به صورت توکار و هم به صورت روکار به کار گرفته شوند.

اگر سازه شما به مرحله نهایی رسیده است و قصد دارید که عایق‌بندی توکار را برای ساختمان خود اجرا کنید، لازم است بخشی از دیوار سازه تخریب شود. این در حالی است که عایق کاری روکار هیچگونه نیازی به تخریب نداشته و صفر تا صد مراحل نصب و اجرای آن روی دیوار صورت می‌گیرد. هر یک از روش‌های نام برده مزایا و معایب مختص به خود را داشته و در نهایت، شرایط ساختمان و سلیقه مشتری تعیین کننده انتخاب هر یک از آنها می‌باشد. در هر دو حالت اگر مراحل نصب به شکل کاملاً اصولی اجرا شود، تراز شدن اصوات ناخوشایند به حداکثر افت خود خواهد رسید. فراموش نکنید که بتن اکسپوز ضریب جذب صوت بسیار بالایی داشته و همین مسئله باعث شده است که به عنوان بهترین عایق صدا شناخته شود.

 

کلام آخر و جمع‌بندی هر آنچه که راجع به پنل بتن اکسپوز بهترین عایق صوتی و حرارتی فرا گرفتیم!

در طول این مطلب فرا گرفتیم که پنل بتن اکسپوز بهترین عایق صوتی و حرارتی است چرا که بافتی سبک و در عین حال پر تراکم دارد؛ ضمن اینکه قابلیت تغییر حجم در شرایط انبساط و انقباض را داشته و انعطاف آن منجر شده است در بخش‌های مختلف سازه به کار گرفته شود. این متریال با ایجاد یک سری سلول‌های خنثی در ساختار سازه شما به آن خاصیت عایق صوتی و حرارتی می‌بخشد.

رعایت یک سری از نکات و دستورالعمل‌های طلایی را در عایق کاری ساختمان خود فراموش نکنید؛ مثلاً در خصوص اجرای لایه‌های عایق حرارتی حتماً شرط عمود بودن را رعایت کنید؛ چرا که در غیر این صورت پلکان حرارتی تشکیل می‌شود. از دیگر نکات این است که در عایق کاری صفا و توازن را حفظ کنید؛ به عنوان مثال اگر هدف شما استفاده از بتن اکسپوز به شکل اجرا در محل پروژه می‌باشد، حتماً اطمینان حاصل نمایید که این عایق فله ای سطحی کاملاً صاف داشته و ضخامت آن یکنواخت است. نکته دیگر مربوط به عایق‌بندی سازه‌های واقع شده در مکان‌های مرطوب می‌باشد؛ در این مناطق استفاده از لایه‌های نم بند ضروری به نظر می‌رسد. حتماً پیوستگی بین نم بند و عایق کننده ساختمان تان را رعایت نمایید. در مناطق مرطوب و در خصوص عایق کاری سازه‌هایی که در آب و هوای شرجی واقع شده‌اند، به کارگیری یک تهویه مناسب در مجاورت عایق حرارتی امری بسیار حیاتی است. در این حالت شما جلوی تعریق فضای درونی ساختمان و همچنین تجمع آب را خواهید گرفت.

خبر خوش به شما عزیزان این است که تسا سنگ به عنوان برترین و معتبرترین تولید کننده بتن اکسپوز آن را فقط برای استفاده در شرایط نرمال و طبیعی طراحی نکرده است! بلکه در این پروسه شرایط سخت و نامطلوب آب و هوایی و محیطی را نیز لحاظ کرده است. یک محصول با کیفیت باید مشخصاتی داشته باشد که بتواند مقاومت فوق العاده خوبی را در رویارویی با شرایط جوی سخت و شکننده از خود بروز دهد. خوشبختانه بتن اکسپوز در این مجموعه به نحوی طراحی شده است که برخلاف سایر مصالح می تواند در این زمینه حرفی برای گفتن داشته باشد!

مقاومت در برابر یخ زدگی، بتن اکسپوز را به یک متریال ایده‌آل و کاملاً مناسب برای استفاده در شرایط آب و هوایی یخبندان و بسیار سرد تبدیل کرده است. از طرفی دیگر احتمال حریق و همچنین درجه حرارت بسیار بالا از دیگر شرایط تحمیلی و نامساعد محیطی به شمار می رود که باز هم مقاومت بتن اکسپوز پاسخگوی این معضل میباشد. همین مقاومت بسیار بالا به عنوان یک فاکتور و معیار برتری این محصول شناخته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *