تفاوت ها و مزیت های بی نظیر تولیدات تساسنگ نسبت به سایر محصولات بازار
انواع قالب سنگ مصنوعی، مزایا، معایب و کاربردها

انواع قالب سنگ مصنوعی، مزایا، معایب و کاربردها

امروزه استفاده از سنگ مصنوعی در بین طراحان و معماران رشد چشمگیری داشته است. این امر به دلیل برتری‌های این ساخته دست بشر نسبت به سنگ طبیعی است. قیمت نهایی پایین‌تر، تنوع طرح و رنگ، مقاومت فیزیکی بالاتر و تولید ساده‌تر از مزایای سنگ مصنوعی است.

قالب‌های سنگ مصنوعی تاثیر به سزایی در کیفیت محصول نهایی دارد. امروزه این قالب‌ها از جنس‌های مختلف با طرح‌های متفاوتی تولید می‌شود. در این مقاله از تسا سنگ به بررسی انواع قالب‌های سنگ مصنوعی خواهیم پرداخت. شرکت تسا سنگ با تکیه بر دانش، تجربه و ماشین آلات بروز دنیا آماده همکاری با مهندسان و طراحان سازه در زمینه تولید انواع قالب سنگ مصنوعی به صورت آماده یا سفارشی است.

سنگ مصنوعی چیست؟

قبل از اینکه راجع به انواع قالب‌های سنگ مصنوعی صحبت کنیم بهتر است ابتدا کمی بیشتر راجع به سنگ مصنوعی بدانیم. از ترکیب شن، ماسه، سیمان، آب و رزین‌های مخصوص ماده‌ای به دست می‌آید به نام سمنت پلاست. اسم تجاری سمنت پلاست سنگ مصنوعی است. این سنگ به دلیل مزایایی که نسبت به سنگ طبیعی دارد بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد:

  1. قیمت سنگ مصنوعی از سنگ طبیعی پایین‌تر است.
  2. در طراحی با سنگ مصنوعی دست طراح بازتر است چون تنوع سنگ مصنوعی بسیار بالاست.
  3. مقاومت سنگ مصنوعی به دلیل داشتن رزین و تراکم بالای سنگ بیشتر است.
  4. تولید سنگ مصنوعی بسیار آسان‌تر و سریع‌تر از سنگ طبیعی است.

قالب‌های سنگ مصنوعی برای چه مصارفی طراحی می‌شود؟

سنگ مصنوعی در بخش‌های مختلفی از ساختمان سازی و مبلمان شهری به کار می‌رود به همین دلیل باید قالب‌های متفاوتی برای آن طراحی کرد. به طور کلی می‌توان گفت قالب‌های سنگ مصنوعی برای مصارف زیر طراحی می‌شود:

  • قالب موزاییک:

یکی از کاربردهای سنگ مصنوعی ساخت موزاییک است. امروزه قالب‌های بسیار متنوعی با طرح‌های مختلف در این زمینه تولید می‌شود.

  • قالب نما با سنگ مصنوعی:

می‌توان گفت مهمترین استفاده از سنگ مصنوعی نماسازی است. قالب‌هایی که برای ساخت سنگ نما استفاده می‌شود باید بسیار با کیفیت باشد تا نمای ساختمان کاملا شکیل و زیبا طراحی شود.

  • قالب سنگ مصنوعی کف پوش:

کفپوش‌های پیاده‌روها، پارک‌ها، پارکینگ‌ها که از سنگ ساخته می‌شود باید با قالب‌هایی طراحی شوند که استحکام بالایی داشته باشد.

  • قالب سنگ مصنوعی نرده و دیوار:

برای ساخت انواع نرده‌های فضای سبز و دیوارهای سنگی قالب‌های زیبا و جذابی طراحی و تولید شده است. معمولا جنس این قالب‌ها لاستیک است.

  • قالب سنگ مصنوعی اکسسوری:

امروزه بازار دکوری‌های بتنی بسیار داغ است به طوری که قالب‌های کوچک اکسسوری در فروشگاه‌ها به فروش می‌رسد و بسیاری با خرید آن در منزل به ساخت آن می‌پردازند.

  • قالب سنگ مصنوعی مبلمان شهری:

یکی از مصارف اصلی سنگ مصنوعی در ساخت مبلمان شهری مانند انواع فلاورباکس، نیمکت و… می‌باشد. پیش ساخته بودن آن باعث افزایش سرعت و کاهش قیمت نهایی می‌شود.

  • قالب سنگ مصنوعی صراحی:

قالب‌های سنگ مصنوعی صراحی در طرح‌های بسیار جذاب و متنوع طراحی و تولید می‌شود به طوری که نیاز هر کارفرمایی را برآورده می‌کند. معمولا این قالب از مواد پلیمری ساخته می‌شود تا سنگ به قالب نچسبد.

  • قالب سنگ مصنوعی پله و زیر پله:

هنگام تهیه قالب برای ساخت پله‌های سنگی باید به کیفیت آن اهمیت داد معمولا جنس این قالب‌ها از ABS است تا محصول نهایی زیبا و چشم نواز باشد.

قالب‌های سنگ مصنوعی

  • قالب سنگ مصنوعی قرنیز و آبرو:

برای ساخت قالب‌های قرنیز و آبرو معمولا از قالب‌های ارزان قیمت پلاستیکی یا لاستیکی استفاده می‌کنند.

  • قالب تابلو سنگ:

معمولا ساخته تابلو‌های سنگی نیاز به قالب‌های سفارشی دارد البته تنوع تابلو‌های آماده بسیار زیاد است از آیات قرآنی تا اشعار حافظ و سعدی.

قالب‌های سنگ مصنوعی باید چه ویژگی‌هایی داشته باشند؟

ویژگی‌های قالب سنگ مصنوعی

برای ساخت هر یک از مواردی که در بالا اشاره کردیم باید از قالب‌هایی استفاده کنیم که حداقل این ویژگی‌ها را داشته باشند:

  1. قالب‌ها باید عمر بالایی داشته باشند.
  2. انعطاف پذیر باشند و شکننده نباشند.
  3. برای تمییز کردن آنها نیاز به اسید شویی نباشد.
  4. به راحتی از سنگ جدا شود و به آن نچسبد.
  5. در شرایط آب و هوایی مختلف مقاوم باشد.
  6. قالب مناسب باعث لب پریدگی سنگ نمی‌شود.

قالب‌های سنگ مصنوعی از چه متریال و با چه روش‌هایی ساخته می‌شود؟

مواد تشکیل دهنده قالب سنگ مصنوعی

سنگ‌های مصنوعی از مواد مختلفی ساخته می‌شود ولی پرکاربردترین آنها بتن است. قالب‌های سنگ مصنوعی پایه بتن ازپلاستیک، لاستیک یا فلز به روش‌های مختلفی بدست می‌آیند. این قالب‌ها به صورت نرم یا سخت طراحی و تولید می‌شوند. به طور کلی می‌توان انواع آن را در شش دسته اصلی تقسیم بندی کرد:

  • قالب پلاستیکی سنگ مصنوعی
  • قالب سیلیکونی سنگ مصنوعی
  • قالب فایبرگلاس سنگ مصنوعی
  • قالب فلزی سنگ مصنوعی
  • قالب ABS یا وکیوم سنگ مصنوعی
  • قالب‌های تزریق سنگ مصنوعی

قالب پلاستیکی سنگ مصنوعی

جنس این قالب‌ها از PVC یا پلی اورتان است. این دسته از قالب‌ها جزء قالب‌های نرم به حساب می‌آیند. قالب‌های از پی وی سی قیمت پایینی دارند و از آنها می‌توان مجدد استفاده کرد. قالب‌های پلی اورتان به تازگی وارد بازار شده‌اند از این رو قیمت قالب‌های آن بالاتر است اما به دلیل دوام بالا در برابر ضربه و فشار، انعطاف پذیری زیاد و طرح‌های متنوع استفاده از آن رو به گسترش است. خروجی قالب‌های پلاستیکی نسبت به قالب‌های لاستیکی با کیفیت‌تر است.

قالب سیلیکونی سنگ مصنوعی

قالب سیلیکونی سنگ مصنوعی

یکی دیگر از قالب‌های نرم، قالب‌های سیلیکونی است. استفاده از این قالب بسیار ساده است تا حدی که در فروشگاه‌های بزرگ به عنوان قالب دکوراتیو بتنی برای ساخت اکسسوری و دکوریجات به فروش می‌رسد. این قالب از قیمت بالایی برخوردار است. کارخانه تسا سنگ چند سالی است در زمینه تولید انواع قالب سیلیکونی فعالیت می‌کند. همکاران ما می‌توانند قالب‌های آماده با اشکال مختلف و قیمت مناسب را در اختیار شما بگذارند. از طرف دیگر کارفرمایان عزیز می‌توانند طرح‌های سفارشی خود را به ما ارائه دهند تا قالب‌های سیلیکونی آن را برایشان طراحی و تولید کنیم.

قالب فایبرگلاس سنگ مصنوعی

قالب فایبرگلاس سنگ مصنوعی

این نوع قالب را می‌توان نسل جدید قالب‌های سنگ مصنوعی دانست. در مدل‌های مختلف طراحی و تولید شده اما برای حجم‌های کروی و سه بعدی مناسب‌تر است. ساخت این نوع قالب به صورت دستی هم امکان پذیر است اما بسیار زمان‌بر. همکاران ما در تسا سنگ علاوه بر تولید مدل‌های مختلف قالب فایبر گلاس آماده طراحی و تولید قالب‌های سفارشی شما هستند. همان طور که می‌دانید این قالب از پلاستیک و الیاف شیشه ساخته می‌شود و جزء قالب‌های سخت به حساب می‌آید. قالب صراحی بتنی بیشتر از جنس فایبرگلاس است.

قالب فلزی سنگ مصنوعی

استفاده از این جنس قالب برای سنگ مصنوعی به علت معایبی که دارد بسیار محدود و کم است. وزن زیاد، چسبیدن بتن به قالب، متخلخل شدن محصول نهایی و… از معایب آن است. برای ساخت قطعات بتنی اکسپوز بیشتر از این قالب‌ها استفاده می‌شود.

قالب ABS یا وکیوم سنگ مصنوعی

برای ساخت سنگ‌های با ابعاد بزرگ، نماهای دکوراتیو و آنتیک معمولا از قالب‌های وکیوم استفاده می‌کنند. در واقع وکیوم کردن یک روش تولید است مانند تزریق. این قالب‌ها که از جنس ABS ساخته می‌شوند قیمت مناسبی دارند از دیگر مزایای این نوع قالب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پوشش دهی آنها بسیار عالی است.
  • به راحتی از سنگ مصنوعی جدا می‌شوند.
  • سطح نهایی کار براق، صاف و یک پارچه خواهد بود.
  • این قالب‌ها بسیار انعطاف‌پذیر هستند.
  • قابلیت ویبره پذیری خوبی دارد به همین دلیل محصول نهایی بدون خلل و فرج است.

بزرگترین عیب استفاده از این قالب پایین بودن تیراژ تولید است. یکی دیگر از فعالیت‌های شرکت تسا سنگ تولید قالب‌های ABS است، شما می‌تواند قالب‌های آماده یا سفارشی خود را با بهترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت از همکاران ما بخواهید. اغلب قالب نما بتنی به روش وکیوم ساخته می‌شود.

قالب‌های تزریق سنگ مصنوعی

یکی از پرکاربردترین قالب‌های تولید سنگ مصنوعی قالب‌های تزریقی می‌باشد. قالب‌های تزریقی معمولا از پلاستیک ساخته می‌شوند تا کارایی بهتری داشته باشند. این قالب‌ها معمولا مقاومت و عمر بالایی دارند و استفاده از آنها به محیط زیست آسیبی نمی‌رساند. مهمترین عیب این نوع قالب این است که چون بتن به صورت تزریق وارد قالب می‌شود پرزهای میکروسکوپی تولید می‌کند که باعث می‌شود مواد به قالب بچسبد. قالب کف پوش بتنی و سنگ فرش معمولا از این مدل است.

کلام آخر

در این مقاله از تسا سنگ سعی کردیم شما را با انواع قالب‌های سنگ مصنوعی آشنا کنیم. امروزه قالب‌های سنگ مصنوعی برای مصارف مختلف مانند ساخت موزاییک، نما، کفپوش، صراحی، مبلمان شهری و… طراحی و تولید می‌شوند. برای ساخت این محصولات با روش‌های مختلفی مواد را وارد قالب می‌کنند مانند وکیوم، تزریق و… .

قالب‌های سنگ مصنوعی از متریال مختلفی ساخته می‌شود پلاستیک، فایبرگلاس، سیلیکون، فلز و… شما باید با توجه به نیاز پروژه خود از این قالب‌ها استفاده نمایید. تسا سنگ تخصص و تجربه فراوانی در زمینه ساخت انواع قالب سیلیکونی، ABS و فایبرگلاس دارد. طراحان شرکت، قالب‌های آماده و زیبایی را طراحی و تولید کرده اند. از طرف دیگر اگر شما برای پروژه خود نیاز به قالبی اختصاصی داشته باشید، متخصصان ما آن را برای شما طراحی و تولید می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *