تفاوت ها و مزیت های بی نظیر تولیدات تساسنگ نسبت به سایر محصولات بازار
بررسی قالب های انواع جدول بتنی، مزایا و معایب و کاربردها

بررسی قالب های انواع جدول بتنی، مزایا و معایب و کاربردها

در صنعت ساخت جدول‌های بتنی دو اصل مهم را باید مد نظر داشت اول کیفیت وطرح اختلاط مواد اولیه و دوم قالبی که از آن استفاده می‌کنیم. اگر به هر یک از این دو اصل خدشه‌ای وارد شود محصول نهایی کیفیت مطلوبی نخواهد داشت. پس در هنگام تهیه قالب حتما به کیفیت آن اهمیت دهید.

همانطور که می‌دانید جدول‌های بتنی وظیفه مرزبندی را برعهده دارند، علاوه بر آن به عنوان آبراه هم مورد استفاده قرار می‌گیرند. جدول‌های خیابانی را با قالب‌های مختلفی می‌سازند از پلاستیک و فایبرگلاس گرفته تا آجر و چوب. ما در این مقاله از تسا سنگ قصد داریم شما را با انواع قالب‌های جدول‌های خیابانی آشنا کنیم.

جدول‌ بتنی در چه تاریخی متولد شد؟

حتما برای شما هم پیش آمده است که هنگام عبور از خیابان با قطعات بتنی که مانع ورود خودرو به داخل پیاده رو می‌شود، مواجه شده‌اید. این قطعات پیش ساخته بتنی که معمولا به رنگ زرد و سبز است را جدول بتنی یا جدول خیابانی می‌نامند. اما اولین بار در سال 1891 در آمریکا جرج بارتولومئو اولین خیابان را با جدول‌کشی بتنی ساخت که هنوز هم وجود دارد.

تا سال 1913 جدول‌های بتنی به صورت دستی ساخته می‌شد اما در این سال اولین کارخانه تولید قالب جدول خیابانی بتنی به صورت اتوماتیک توسط بلتیمور در مریلند احداث شد. با احداث این کارخانه انقلاب بزرگی در ساخت جدول‌های خیابانی ایجاد شد. با گذشت زمان و پیشرفته شدن صنایع، قالب‌ها از جنس‌های مختلفی ساخته شدند و علاوه بر طرح های ساده نقش‌های خلاقانه‌ای بر روی این جدول‌ها ایجاد شد.

جداول بتنی در سال‌های اخیر از حالت سرد و بی روح خود فاصله گرفتند و با ایجاد نقش‌های جذاب و چشم نواز بر روی خود مانند کشتی، گرداب، دولفین، قو، شعله، فیل، قاب عکس و… جایگاه ویژه‌ای در مبلمان شهری و ویلا سازی پیدا کرده‌اند. آبراه‌های جذاب و شکیل، جدول‌های دور باغچه‌ای زیبا و خلاقانه را می‌توان نسل جدید جدول‌های بتنی دانست.

انواع قالب‌های جدول بتنی

امروزه جدو‌ل‌های خیابانی یا جدول دور باغچه‌ای را با قالب‌های مختلفی می‌سازند که در ادامه به توضیح آنها خواهیم پرداخت:

  1. قالب چوبی
  2. قالب آجری
  3. قالب پی وی سی
  4. قالب فلزی جدول بتنی
  5. قالب فایبرگلاس جدول بتنی
  6. قالب سیلیکونی جدول بتنی
  7. قالب ABS جدول بتنی با روش وکیوم
  8. قالب جدول بتنی به روش تزریق

قالب چوبی جدول بتنی

اولین قالب جدول شهری بتنی که مورد استفاده قرار گرفت از جنس چوب بود. این قالب‌ها به صورت دستی ساخته می‌شوند، سرعت ساخت جدول‌های بتنی با این روش بسیار پایین است، محصول نهایی دارای تخلل خواهد بود و کیفیت مناسبی را ندارد. قیمت پایین این قالب‌ها باعث شده تا برای پروژه‌های کوچک مناسب باشد. طول عمر این نوع قالب زیاد نیست و به دفعات زیاد نمی‌توان از این قالب‌ها استفاده نمود.

قالب آجری جدول بتنی

قالبهای از جنس آجر نیز جزء نخستین قالب‌های استفاده شده در صنعت ساخت جدول‌های بتنی است. این قالب‌ها استحکام بالایی دارند ولی نمی‌توان از آنها مجددا استفاده کرد. جدول‌های ساخته شده از جنس آجر کیفیت پایینی دارد و فقط در مواقع محدود که استفاده از قالب‌های دیگر مقرون به صرفه نیست یا امکانات لازم وجود ندارد از این قالب استفاده می‌شود. می‌توان گفت عملا دیگر از این نوع قالب استفاده نمی‌شود.

قالب پی وی سی جدول بتنی

برای تولید قالب‌های پی وی سی ابتدا گرانول‌های PVC را داخل دیگ حرارت می‌ریزند و در ادامه روغن DOP را به آن اضافه می‌کنند، حاصل کار بعد از حرارت مایع خمیری شکلی می‌شود. این مایع را درون حوضچه قالب گیری ریخته تا سرد شود، قالب پی وی سی ما آماده است. این قالب انعطاف پذیر است و می‌توان به دفعات از آن استفاده نمود، قیمت مناسبی دارد و استفاده از آن مقرون به صرفه است.

قالب فلزی جدول بتنی

قالب‌های فلزی به دو صورت لبه خم و لبه جوش تولید می‌شوند. تفاوت این دو مدل در این است که قالب‌های لبه جوش از یک ورق تخت با چهار تسمه کناری ساخته می‌شوند اما قالب‌های لبه خم، یک ورق یک تکه است که لبه‌های آن خم شده و کار تسمه‌ها را انجام می‌دهد. عیب اصلی این قالب‌ها گرماست، در فصل تابستان به علت گرما رنگ بتنی که از قالب فلزی بیرون می‌آید تغییر می‌کند و ممکن است بر اثر گرما شکل خود قالب نیز تغییر کند و از حالت استاندارد خارج شود پس باید در فصول گرما از قالب‌ها به خوبی مراقبت نمایید.

مزایای قالب‌های فلزی:

  • چون سطح آن صاف است محصول نهایی کاملا تمییز و مرتب خواهد بود و درون آن حفره ایجاد نمی‌شود.
  • قبل از ریختن بتن سطح آن را چرب می‌کنند که باعث می‌شود جدول به راحتی از آن خارج شود.

قالب جدول دور باغچه‌ای بتنی از جنس فایبرگلاس

فایبرگلاس ترکیبی از پلاستیک و الیاف شیشه است به همین جهت انعطاف‌پذیری این قالب‌ها در مقایسه با قالب‌های پلاستیکی کمتر است اما استحکام و دوام آنها در برابر ضربه بیشتر خواهد بود. قیمت قالب‌های فایبرگلاس از  PVC بالاتر است، طول عمر بیشتری دارد، به دفعات می‌توان از آن استفاده کرد و خارج کردم محصول نهایی از آن ساده و راحت است. شکل ظاهری جدول بیرون آمده از قالب کاملا صاف و صیقلی است.

قالب سیلیکونی جدول بتنی

قالب‌های سیلیکونی انعطاف بسیار بالایی دارند و کار کردن با آن بسیار ساده است تا جایی که از این قالب‌ها در صنعت شیرینی پزی به وفور استفاده می‌شود. برای ساخت این قالب‌ها سیلیکون را با هاردنر ترکیب می‌کنند و مخلوط حاصل را درون حوضچه قالب‌گیری می‌ریزند. هاردنر در طول چند ساعت باعث سخت شدم سیلیکون می‌شود و قالب حاضر می‌گردد. کیفیت محصول نهایی با این قالب بسیار بالاست، به علت انعطاف بسیار زیاد خارج کردن جدول از قالب بسیار راحت است اما قیمت این قالب‌ها در مقایسه با متریال‌های دیگر بالا است.

قالب ABS جدول بتنی

برای ساخت قالب‌های ABS از روش وکیوم استفاده می‌شود. به این صورت که ورق‌های از جنس ای بی اس روی دستگاه وکیوم گذاشته می‌شود سپس با المنت‌های برقی به ورق حرارت می‌دهند تا از حالت خشکی خارج شده و انعطاف‌پذیر گردد. قالب مادر که فلزی است را روی دستگاه وکیوم می‌گذارند و توسط مکش ورق را به داخل قالب می‌چسبانند تا شکل قالب اصلی را به خود بگیرد. فن‌های خنک کننده ورق ای بی اس را خنک می‌کند تا دوباره سخت ‌شود و از قالب خارج ‌گردد.

قالب‌های ساخته شده با روش وکیوم از دقت و کیفیت بالایی برخوردار هستند. شما کارفرمایان محترم می‌توانید برای تهیه قالب‌های ABS با همکاران ما در ارتباط باشید. انواع قالب‌های آماده و سفارشی با کیفیت بالا و قیمتی کاملا رقابتی را می‌توانید از کارخانه تسا سنگ تهیه نمایید.

قالب جدول ویلایی بتنی به روش تزریق

در این روش از گرانول استفاده می‌شود به این صورت که گرانول‌ها را درون دستگاه تزریق می‌ریزند و به آن حرارت می‌دهند تا به صورت ماده‌ای خامه‌ای شکل در بیاید. بعد از این مرحله ماده تولید شده را توسط جک‌های دستگاه به درون قالب مادر که دوکفه‌ای است تزریق می‌کنند. با سیستم خنک کننده ماده درون قالب سخت می‌شود و آن را از قالب خارج می‌کنیم.

قیمت قالب‌های جدول بتنی

شما باید متناسب با پروژه خود قالب مناسب را انتخاب نمایید مثلا برای یک پروژه کوچک و کم بودجه منطقی نیست که قالب سیلیکونی سفارشی تهیه نمایید، در این حالت بهتر است از قالب‌های آماده PVC استفاده کنید. قیمت قالب‌ها بر اساس سه فاکتور اصلی تغییر می‌کند:

  1. متریالی که قالب با آن ساخته شده است: ABS ، PVC ، سیلیکون، فلز، لاستیک، چوب، آجر و… موادی هستند که با آن قالب می‌سازند به طبع، با توجه به قیمت این مواد قیمت قالب هم متغیر خواهد بود.
  2. دقت ابعادی که در ساخت قالب رعایت شده است: اگر پروژه حساس و مهمی دارید حتما از قالب‌هایی استفاده نمایید که ابعاد دقیقی دارند درست است که قیمت نهایی قالب بیشتر می‌شود اما پروژه شما کاملا اصولی و مهندسی پایان می‌پذیرد.
  3. کیفیت مواد اولیه که برای ساخت قالب استفاده می‌شود: ممکن است شما یک قالب فایبرگلاس را با قیمتی بالا تهیه نمایید به امید اینکه در چند پروژه از آن استفاده کنید تا جبران قیمت آن بشود اما به دلیل بی کیفیت بودن مواد اولیه خیلی زود خراب می‌شود و دیگر قابل استفاده نخواهد بود.

برای تامین قالب‌های با کیفیت که ابعاد دقیقی دارند شرکت تسا سنگ نیروهای مجرب و کارآزموده ای به خدمت گرفته تا با تکنولوژی روز دنیا بهترین قالب‌های سیلیکونی، فایبرگلاس و ای بی اس را برای شما طراحی و تولید نمایند.

کلام آخر

اولین خیابانی که در آن جدول‌کشی اجرا شد در سال 1891 توسط جرج بارتولومئوی آمریکایی بود. استفاده از جدول‌های بتنی افزایش چشمگیری پیدا کرد به همین جهت در سال 1913 اولین کارخانه تولید قالب که به صورت اتوماتیک کار می‌کرد در مریلند افتتاح شد. با گذشت زمان شکل جدول‌های بتنی از حالت سرد و بی روح خارج شده و طرح‌ها و مدل‌های زیبایی پیدا کرده‌اند.

قالب‌های جداول خیابانی را از متریال مختلفی می‌سازند؛ آجر، پلاستیک، لاستیک، فلز، PVC، ABS و… . هر یک از این قالب‌ها مزایا و معایبی دارند که شما باید با توجه به آن قالب مورد نیاز پروژه خود را سفارش دهید. اگر می‌خواهید از قالب‌های چند بار مصرف استفاده کنید حتما در هنگام خرید به کیفیت آنها توجه داشته باشید. تسا سنگ تخصص و تجربه فراوانی در زمینه ساخت انواع قالب سیلیکونی، ABS و فایبرگلاس دارد. طراحان شرکت، قالب‌های آماده و زیبایی را طراحی و تولید کرده اند. از طرف دیگر اگر شما برای پروژه خود نیاز به قالبی اختصاصی داشته باشید، متخصصان ما آن را برای شما طراحی و تولید می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *