تفاوت ها و مزیت های بی نظیر تولیدات تساسنگ نسبت به سایر محصولات بازار
انواع پله بتنی و اکسپوز درجا و پیش ساخته و کاربردها و مزایای آنها

انواع پله بتنی و اکسپوز درجا و پیش ساخته و کاربردها و مزایای آنها

پله بتنی اکسپوز

پله بتنی چیست؟

بدون شک اختراع پله زندگی انسان را راحت‌تر کرد. در دنیای مجازی که نامی از مخترع آن پیدا نکردم اما قطعا او کار بزرگی کرده است. بعد از به وجود آمدن راه پله‌ها فرم و ظاهر خانه‌ها تغییر کرد. امروزه چه در ساخت آسمان خراش‌های بزرگ یا حتی در ساختمان‌های کوچک یکی از اجزای اصلی پله است. این سازه از نظر نوع طراحی، مکان مورد استفاده و متریالی که با آن ساخته می‌شود به دسته‌های متفاوتی تقسیم می‌گردد.

ما در این مقاله قصد داریم راجع به پله با شما صحبت کنیم. انواع آن، نحوه ساخت آن، ویژگی‌هایش و هر آنچه لازم است راجع به پله بتنی بدانید. امروزه یکی از مصالحی که در ساختمان سازی رشد زیادی داشته است بتن می‌باشد. از کفپوش و دیوارپوش و نمای بیرونی گرفته تا پله‌های بتنی همه و همه در جهت بهبود صنعت ساختمان سازی است.

اجزای پله چیست و چه استانداردهایی دارد؟

پله بتنی پیش ساخته

پله در واقع وسیله‌ای است که بین دو ارتفاع متفاوت راه ارتباطی ایجاد می‌کند. وقتی صحبت از پله می‌شود همه ما ظاهر آن را در ذهن تصور می‌کنیم و نکته گنگی باقی نمی‌ماند اما برای ساخت پله اصطلاحاتی به کار می‌رود که بیان می‌کنیم:

  • کف پله: محلی که پا بر روی آن قرار می‌گیرد تا بالا یا پایین برود.
  • ارتفاع پله: فاصله عمودی بین دو کف پله را ارتفاع پله می‌نامند. این ارتفاع ممکن است با توجه به مکان استفاده پله تغییر کند.
  • پیشانی پله: به قطعه عمودی که بین دو کف پله متوالی قرار دارد پیشانی می‌گویند.
  • گونه پله: سطحی که از بقل پله نمایان است را گونه می‌نامند.
  • لب پله: برای بزرگتر شدن کف پله قسمتی از آن جلوتر از پیشانی قرار می‌گیرد، که به آن لب می‌گویند.
  • عرض پله: فاصله بین دو گونه پله (یا فاصله بین گونه و دیوار در پله‌هایی که از یک طرف به دیوار وصل هستند) عرض پله می‌گویند. اندازه آن به مکان و تعداد استفاده‌ کنندگان بستگی دارد.

برای هر یک از این اجزا باید اندازه استانداردی را رعایت کنیم:

اجزای پله بتنی و استانداردهای آن

  • ارتفاع پله بین 10 تا 18 سانتی متر می‌باشد.
  • حداقل کف پله باید 28 سانتی متر باشد.
  • حداقل عرض پله باید 60 سانتی متر باشد.

البته این اعداد برای راحتی استفاده کنندگان از پله می‌باشد و با توجه به مکان ممکن است تغییر کند.

انواع پله از نظر فرم قرار گیری به چه صورتی است؟

یکی از دسته بندی‌های پله بر اساس نوع طراحی آن است. شما در این نوع طراحی از هر متریالی می‌توانید استفاده نمایید.

پله مستقیم:

ساده‌ترین حالت قرار گیری پله‌ها در کنار هم به صورت مستقیم می‌باشد.

پله مارپیچ:

در مکان‌هایی که فضا کم است ولی به پلکان نیاز داریم از این حالت استفاده می‌نماییم. ساخت این مدل سخت‌تر است. برای مکان‌های کم رفت و آمد مناسب است. چون بیشتر در منازل دوبلکس از آن استفاده می‌شود به پله دوبلکس مشهور است.

پله گرد:

درواقع برادر بزرگ پله پیچ است. در این طراحی پله‌ها طوری در کنار هم قرار می‌گیرند که پیچش و خمش کامل ایجاد می‌شود ولی در مقایسه با پله مارپیچ بزرگتر است و قابلیت تحمل وزن بیشتری دارد.

پله دو طرفه:

در مکان‌هایی که رفت و آمد زیاد است و حرکت افراد سالمند به سختی انجام می‌شود معمولا حالت پله‌ها را به صورت دو طرفه انتخاب می‌کنند. در این حالت مساحت بیشتری برای رفت و آمد ایجاد می‌شود.

پلکان با تیر مرکزی:

این مدل که طرحی مدرن است زیبایی و جذابیت خاصی دارد. این مدل بیشتر در فضاهای داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پله کنسولی:

یکی از ظریف‌ترین طرح‌هایی است که برای پله استفاده می‌شود. وقتی بر روی این پله‌ها قدم می‌زنید احساس معلق بودن در هوا به شما دست می‌دهد. از این طرح در فضاهای لوکس و مدرن استفاده می‌کنند.

پله‌های بتنی از چه مواد و متریالی ساخته می شود؟

به طور کلی پله‌ها را از چهار ماده اصلی چوبی، شیشه‌ای، فلزی و بتنی می‌سازند. اینکه برای ساخت پلکان خود کدام یک از این مواد را انتخاب کنید بستگی به میزان تردد جمعیت، نوع دکوراسیون فضا، مکان قرار گیری پله و… دارد. ما در اینجا توضیح مختصری راجع به این متریال می‌دهیم و در ادامه به طور مفصل راجع به پله بتنی صحبت می‌کنیم:

پله چوبی:

یک انتخاب زیبا و جذاب که در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است. البته نگهداری آن مشکل است و تحمل وزن زیادی را ندارد.

پله شیشه‌ای:

همانطور که از اسم آن مشخص است از شیشه سکوریت ضد ضربه ساخته می‌شود. می‌توان با نورپردازی آن را به پلکانی لاکچری تبدیل کرد اما باید در نگهداری از آن به شدت دقت نمود و برای ساخت آن از شیشه‌های با کیفیت استفاده کرد.

پله فلزی:

که می‌تواند از فولاد، پروفیل یا استیل باشد. مانند شیشه و چوب جذاب نیست اما ماندگاری و امنیت بالاتری دارد.

پله بتنی:

پله بتنی ساختمان یکی از مهمترین و پرکاربردترین متریال برای ساخت پله می‌باشد. که در ادامه به بیان ویژگی‌ها، مدل‌ها و روش نصب آن خواهیم پرداخت.

راه پله بتنی به چند روش ساخته می‌شود؟روش های ساخت راه پله بتنی

این مدل از راه پله‌ها به طور کلی به دو صورت ساخته می‌شوند. پیش ساخته و درجا. در حالت پیش ساخته، پله به صورت کامل در کارخانه ساخته می‌شود و بعد از خشک شدن به محل نصب منتقل می‌گردد. اما در حالت دیگه با آرماتوربندی راه پله بتنی را می سازند.

 نحوه ساخت راه پله بتنی به صورت درجا:

ساخت یک راه پله بتنی در پروژه کار زمانبر و حساسی است این فرایند هفت مرحله دارد که در زیر به آنها اشاره می‌کنیم:

  1. طراحی سرویس پله: این مرحله یک کار کاملا مهندسی می‌باشد. تمام محاسبات مهم مانند عرض پله، ارتفاع، خیزش آن، زاویه، لب و گونه و پیشانی پله همه در این مرحله اندازگیری و طراحی می‌شود.
  2. فونداسیون و تکیه‌گاه سرویس پله: در این مرحله فونداسیون باید به گونه‌ای ساخته شود که بارهای وارد به پله به زمین منتقل شود.
  3. قالب بندی: این مرحله بسیار مهم است چون نتیجه کار را به صورت ابتدایی نشان می‌دهد. باید در قالب بندی به زاویه، خیز پله و ابعاد آن دقت کرد. حداقل ضخامت تخته‌های مورد استفاده در قالب بندی باید دو اینچ باشد.
  4. آرماتوربندی: آرماتورگذاری باید با محاسبات مهندسی سازه و در نظر گرفتن بار وارده به پله انجام شود.
  5. بتن ریزی راه پله: بتن را از پایین به بالا می‌ریزند و در زمان بتون ریزی از ویبراتور استفاده می‌کنند تا هوای داخل آن خارج شود و بتن تخلخل کمتری داشته باشد این کار باعث می‌شود بتن مقاومتر شود.
  6. حذف قالب: بعد از خشک شدن کامل بتن که به عوامل زیادی بستگی دارد و گاهی بیشتر از 20 روز طول می‌کشد، قالب‌ها را از بتن جدا می‌کنند.
  7. پرداخت بتن: مرحله نهایی پرداخت پلکان ساخته شده است. با استفاده از ماله یا ابزارهای دیگر پرداخت نهایی انجام می‌شود.

پله بتنی پیش ساخته اکسپوز چیست؟

راه پله بتنی پیش ساخته اکسپوز

استفاده از پله‌ بتنی پیش ساخته زمان ساختمان سازی را به شدت کاهش می‌دهد و همین امر باعث استقبال مهندسان و معماران از این سازه شده است.  پله بتنی آماده را می‌توانید در مکان‌های گوناگون به عنوان پله بتنی داخلی، پله بتنی استخر، پله بتنی دوبلکس و… استفاده نمایید. پله‌های پیش ساخته به دو صورت طراحی می‌شوند:

استاندارد: در این حالت پله‌ها به صورت اندازه‌های استاندارد تولید شده‌اند و تمام مشخصات آنها در دفترچه‌ای چاپ شده است که مشتری با توجه به فضای مورد نظر خود از این پله‌ها استفاده می‌نماید.

سفارشی: ممکن است فضای شما به گونه‌ای باشد که پله‌های استاندارد قابلیت نصب در آن را نداشته باشند پس باید با اندازه‌های شما پله‌های سفارشی ساخته شود که قطعا زمان بیشتری برای ساخت آنها لازم است. البته هزینه آن هم بالاتر است.

اما بتن اکسپوز در ساخت پله‌های پیش ساخته انقلابی ایجاد کرد. بتن اکسپوز با توجه به ویژگی‌های منحصر به فردی که دارد خیلی زود راه خود را به پلکان‌های ساختمان‌ها باز کرد. پله اکسپوز به صورت پیش ساخته آماده می‌شود و برای نصب به محل مورد نظر حمل می‌گردد. نحوه نصب آن به سه صورت انجام می‌گیرد:

  1. نصب جوشی: در این روش ار صفحات فلزی برای نصب استفاده می‌کنند.
  2. خشکه چینی: با توجه به محل استقرار پلکان می‌توان از روش خشکه چینی استفاده نمود.
  3. نصب با ملات: در این حالت باید با ملات سیمان و چسب بتن پله‌ها را چسباند.

مزایای پله اکسپوز عبارتند از:

  • کیفیت سازه نهایی بسیار بالاست.
  • آسیب کمتری به محیط زیست می‌زنند.
  • قابلیت تغییر ارتفاع پله در بعضی موارد وجود دارد.
  • بتن اکسپوز مقاومت بالایی در شرایط آب و هوایی مختلف دارد.
  • زمان نصب این پله‌ها بسیار کمتر از حالت آرماتوربندی می‌باشد.
  • چون از ملات کمتری استفاده می‌شود وزن سازه نهایی بسیار کمتر است.
  • این پله‌ها به آسانی نصب می‌شوند و نصب آن نیاز به تخصص خیلی بالایی ندارد.
  • قابلیت نصب در تمام مکان‌ها را دارد. چه پله‌های بیرونی ساختمان و چه در نمای داخلی.
  • ظاهرزیبایی دارد و چون تنوع بالایی در طرح و رنگ دارد می‌تواند با هر دکوراسیونی ست شود.
  • این پله‌ها به آسانی شکل می‌گیند و شما می‌توانید به صورت اختصاصی متناسب با فضای خود آنها را سفارش دهید.
  • چون زمان نصب کمتر است، نازک کاری نیاز ندارد، حجم ملات مصرفی کمتر است نصب پله بتنی پیش ساخته مقرون به صرفه خواهد بود.

قیمت پله بتنی چگونه محاسبه می‌شود؟

شما با توجه به فضایی که می‌خواهی پلکان و زیرپله بسازید باید تعداد پله و ابعاد مورد نیاز را برآورد کنید. از طرف دیگر با توجه به طرحی که در نظر دارید پله را سفارش می‌دهید حال اگر اندازه‌های شما به صورت ا استاندارد باشد و طرح پله، سفارشی نباشد قیمت آن ارزان تر است اما اگر بخواهید پلکان بتنی خود را در طرح و اندازه سفارشی تهیه کنید باید هزینه بیشتری بپردازید. اگر شما تخصص کافی در زمینه اندازه گیری و طراحی راه پله ندارید می‌توانید با یک تماس تلفنی اطلاعات لازم را از مهندسان ما بگیرید یا برای طراحی و نصب شرکت نیروهای خبره خود را به پروژه می‌فرستد.

خرید پله بتنی به چه صورت است؟

شرکت تسا سنگ که سالهاست در زمینه ساخت سازه‌های بتنی فعالیت دارد در زمینه پله‌های پیش ساخته هم محصولات با کیفیتی را روانه بازار کرده است. پله بتنی طرح سنگ که از نظر ظاهر با پله سنگی تفاوتی ندارد، پله یو شکل، پله بتنی شمشیری، پله اکسپوز L شکل، پله بتنی گرد، پله شیاردار تنها بخشی از محصولات این کارخانه می‌باشد. شما می‌توانید راهنمایی‌های لازم در مورد خرید انواع پله‌های پیش ساخته را از همکاران ما بدست آورید. محصولات کارخانه تسا سنگ با تضمین کیفیت به شما عرضه می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *