بچینگ بتن چیست؟ موارد مهم پیش از خرید بچینگ بتن

بتن پای ثابت ساخت‌و‌ساز بوده و محال است در پروژه‌های عمرانی به‌کار گرفته نشود. از سوی دیگر ساخت بتن و مخلوط کردن متریال‌های اولیه ماسه و سیمان و… به همین راحتی نیست و باید ابتدا به‌صورت کاملاً دقیق انجام گیرد. بچینگ بتن یا بچینگ پلانت دستگاهی است که می‌تواند این کار را با دقت تمام انجام دهد و یک بتن با کیفیت تحویل دهد. بچینگ بتن اندازه‌گیری متریال‌ها را با واحد حجم انجام داده و بیش‌ترین استفاده را در پروژه‌های عظیم عمرانی دارد. از آن‌جایی‌که این دستگاه در کیفیت بتن و درنتیجه استحکام ساختمان تاثیر بسیار زیادی دارد، هنگام خرید بچینگ بتن باید حتماً نکات مهم پیش از خرید بچینگ بتن را مدنظر داشته باشید تا مناسب‌ترین انتخاب را انجام دهید.

تعریف بچینگ بتن

بچینگ بتن دستگاهی است که در پروژه‌های عظیم همچون برج‌سازی، سدسازی و… بتن مورد نیاز را آماده می‌کند. به‌عبارتی این دستگاه متریال‌های موجود در بتن را با اندازه‌گیری‌های دقیق، با هم ترکیب می‌کند و بتن آماده را تحویل می‌دهد. نام‌گذاری این دستگاه از روی عملکرد آن انجام شده است. به هر بار بیرون ریختن بتن از این دستگاه، یک بچ می‌گویند، بنابراین دستگاهی که بتن را تولید و تخلیه می‌کند، بچینگ بتن نامیده می‌شود.

بچینگ بتن چه عملکردی دارد؟

بچینگ بتن طبق طرح اختلاط یا استانداردهای دقیق ساخت بتن کار می‌کند. این دستگاه چند جایگاه مختلف برای ریختن متریال‌‌ها، اندازه‌گیری و… دارد. پس از اینکه متریال‌های مختلف داخل قسمت‌های مختلف بچینگ پلانت ریخته شد، این مصالح به نسبت‌های دقیقی با سطل و نقاله اندازه‌گیری شده و  به میکسر منتقل می‌شوند تا با هم ترکیب شوند. در نهایت به این مصالح آب کافی افزوده شده و به‌خوبی و با سرعت بالا، با هم مخلوط می‌شوند. به این ترتیب بتنی استاندارد تولید و از خروجی دستگاه خارج خواهد شد. این بتن آماده شده و با کیفیت، برای انتقال به محل پروژه داخل ماشین‌هایی همچون کامیون میکسر ریخته شده و منتقل می‌شود.

اجزای بچینگ بتن

بچینگ یا پلانت بتن با اجزای مختلفی که دارد به‌صورت کاملاً اصولی و ماهرانه مواد را مخلوط می‌کند. همان‌طور که گفته شد، کیفیت بالای بتن، ایمنی سازه را تضمین می‌کند و برای انجام چنین کاری ابزاری دقیق که بدون خطا اندازه اصولی متریال‌ها را محاسبه کند، ضروری خواهد بود. اجزای بچینگ بتن که این کار را انجام می‌دهند عبارتند از:

  • فیدر یا مخزن: محل ریختن شن و ماسه در ۳ یا ۶ خانه مجزا
  • اتاق اپراتور: محل کنترل وزن و مقدار مصالح توسط کارشناس
  • حلزونی: منتقل کننده سیمان از سیلو به باسکول
  • کنتور آب: محل اندازه‌گیری حجم دقیق آب
  • باسکول شن و ماسه: وزن‌کننده شن و ماسه برای انتقال به میکسر
  • دیگ یا میکسر: اختلاط سیمان، ماسه، شن با آب کافی
  • باسکول سیمان: محل نگه‌داری تیپ‌های مختلف سیمان
  • سیلو سیمان: محلی با خانه‌های متعدد برای ذخیره سیمان
  • منبع آب: محل ذخیره آب اندازه‌گیری شده

 

همچنین بخوانید: بتن اکسپوز چیست؟قیمت بتن اکسپوز و خرید بتن اکسپوز از کارخانه

 

انواع بچینگ بتن

بچینگ بتن انواع متفاوتی دارد که هرکدام، مقدار مصالح را به روش‌های گوناگونی اندازه‌گیری می‌کنند. هرکدام از این بچینگ‌ها برای شرایط خاصی مناسب هستند. انواع بچینگ بتن عبارتند از:

  • بچینگ حجمی تصادفی: همان‌طور که از نام این نوع بچینگ پیداست، میزان مصالح بچینگ تصادفی به‌صورت دقیق اندازه‌گیری نمی‌شود. این نوع بچینگ تا حد زیادی به‌صورت دستی بوده و توسط نیروهای انسانی با معیارهای مختلف انجام می‌شود. بنابراین ممکن است استحکام کافی نداشته باشد و به‌دلیل تولید غیر اصولی باعث کاهش ایمنی سازه گردد.
  • بچینگ حجمی: در بچینگ حجمی معیارها متفاوت نیست و همه از ابزارهایی به نام گیج یا فارما استفاده می‌کنند. اما چالشی که دارد، میزان پر کردن گیج‌ها است که ممکن است برای هرکس متفاوت باشد.
  • بچینگ وزنی بتنی: بچینگ وزنی روشی بسیار خوب برای تولید اصولی بتن است که بیش‌ترین استفاده را در پروژه‌های عظیم و نیازمند استحکام بالا دارد. ناگفته نماند که میزان آب در این روش اهمیت فراوانی دارد و معیار اندازه‌گیری آن لیتر است.
  • بچینگ بلانت تر: همه مواد اولیه تولید بتن، پیش از انتقال به محل با هم ترکیب می‌شوند.
  • بچینگ بلانت خشک: فقط مواد خشک با هم ترکیب می‌شوند و آب هنگام رسیدن به محل پروژه اضافه خواهد شد.

نکات مهم پیش از خرید بچینگ بتن

تا اینجای کار متوجه اهمیت بچینگ بتن و میزان کارایی آن شدید. این دستگاه علاوه‌بر اینکه سرعت کار شما را بالا می‌برد، بتن با کیفیت‌تری هم به شما تحویل خواهد داد. بنابراین برای داشتن بتنی با کیفیت که غلظت مناسبی دارد و موجب استحکام سازه می‌شود، باید حتماً به فکر خرید یک بچینگ بتن خوب باشید. موارد مهمی که باید پیش از خرید بچینگ بتن به آن دقت کنید، عبارتند از:

  • بچینگ پلانت‌ها اندازه متفاوتی دارند و برخی از آن‌ها قابل حمل هستند. پس هنگام خرید حتماً به اندازه پروژه و نیازتان دقت کنید.
  • حتماً پیش از خرید به فضایی که قرار است بچینگ پلانت را قرار دهید توجه کنید تا برآورد درستی از اندازه آن داشته باشید.
  • خرید از مکان‌های معتبر باعث اطمینان شما نسبت‌به کیفیت کار خواهد شد.
  • همیشه به‌دنبال پایین‌ترین قیمت نباشید. زیرا در آینده ممکن است با خرابی تجهیزات و عدم کارایی، شما را دچار مشکل کند.
  • دقت به توان موتور بچینگ بتن اهمیت بسیار بالایی دارد و اطلاعات خوبی درمورد قدرت و کارایی به شما خواهد داد.
  • میکسرها انواع متفاوتی دارند که هرکدام اختلاط را با روش‌های گوناگونی انجام می‌دهند. پس هنگام خرید حتماً به نوع میکسر بچینگ پلانت دقت کنید.

سخن پایانی

بچینگ به معنای اندازه‌گیری دقیق مصالح تولید بتن است. این کار با دستگاه‌ مخصوص بچینگ بتن یا بچینگ پلانت با دقت بسیار بالا انجام می‌گیرد. این دستگاه‌ها تهیه بتن را به‌صورت اصولی و با دقت بسیار بالا انجام داده و بتنی با کیفیت عالی به شما تحویل می‌دهند. به همین دلیل مخصوصاً در پروژه‌های عظیم از این دستگاه جهت استحکام سازه استفاده زیادی می‌شود. خرید بچینگ بتن مناسب نیازمند مدنظر قرار دادن نکات مهمی همچون اندازه دستگاه، نوع موتور، نوع میکسر و… خواهد بود که در روند کار به شما کمک فراوانی خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *