تفاوت ها و مزیت های بی نظیر تولیدات تساسنگ نسبت به سایر محصولات بازار
سنگ پلیمری چیست؟ ترکیبات، مزایا، معایب و کاربردهای سنگ مصنوعی پلیمری

سنگ مصنوعی بتنی پلیمری چیست؟ ترکیبات، مزایا، معایب و کاربردهای سنگ مصنوعی بتنی پلیمری

سنگهای مصنوعی بتنی پلیمری را ممکن است با نام هایی مانند سمنت پلاست، سنگ مهندسی و یا بتن پلیمری نیز بشناسید. در حقیقت این سنگ ها همانطور که از نامشان بر می آید در دسته سنگ های مصنوعی قرار گرفته اند که با استفاده از ترکیبات پلیمری ساخته شده اند که به آن فرآیند پلیمریزاسیون گفته می شود. این نوع سنگ ها یکی از مصالح نوین ساختمانی به شمار می روند که پایه و اساس ساخت آنها بر پایه استفاده از بتن است. وجود مواد افزودنی و ساختار پلیمری در این سنگ ها باعث شده است که چسبندگی و مقاومت بالایی داشته باشند.

رنگ سنگ های مصنوعی بتنی پلیمری از رنگدانه های اکسید آهن ساخته شده است که در برابر تابش اشعه ماوراء بنفش و مواد قلیایی، مقاومت بسیار خوبی را از خود نشان می دهد. این سنگ های مصنوعی تراکم بسیار بالایی دارند به نحوی که از آن ها تحت عنوان بتن خود متراکم نیز یاد می شود. شایان ذکر است که این تراکم فوق العاده به لطف وجود فرآیند ویبره و پلیمریزاسیون حاصل شده است. به کار بردن موادی نظیر رنگدانه های شیمیایی، آب، روان کننده ها، سنگدانه ها، ماسه و سیمان در ساختار این محصول دست به دست هم داده اند و منجر به تقویت خواص این دسته از سنگ ها شده اند.

انواع سنگ

همانطور که میدانید سنگ ها یکی از مصالح ساختمانی پر مصرف به شمار می روند که به جرات می توان گفت در تمامی پروژه های ساخت و ساز کاربرد دارند. سنگ ها به وفور در طبیعت قابل یافت می شوند و می بایست آنها را برای به مصرف رساندن به سنگبری ها منتقل کرد. به طور کلی این متریال را می‌توان به دو گروه مصنوعی و طبیعی دسته بندی کرد. عمده ترین و بارزترین تفاوتی که بین سنگ های این دو گروه وجود دارد این است که سنگهای طبیعی را به شکل مستقیم و البته پس از برش کاری و ساب زنی میتوان به مصرف رسانید در حالیکه در نمونه های مصنوعی از ترکیب مواد افزودنی به سنگ های طبیعی استفاده می گردد که سنگ های مصنوعی بتنی پلیمری از جمله آنهاست.

کاربرد های سنگ پلیمری

پر واضح است که سنگ های مصنوعی و طبیعی متناسب با خواص منحصر به فردی که دارند در زمینه های مختلفی به کار می روند. در خصوص کاربرد سنگ های مصنوعی بتنی پلیمری به عنوان یک گروه شناخته شده از سنگ های مصنوعی باید گفت که این سنگ ها کاربردهای وسیع و متنوعی دارند از جمله کاربرد در موارد زیر:

  1. نمای خارجی ساختمان
  2. دکوراسیون داخلی
  3. سنگ تزئینی دیوار داخلی ساختمان
  4. نمای بیرونی حیاط
  5. کفپوش
  6. گلدان
  7. نرده و صراحی
  8. مبلمان شهری ( نیمکت‌ ، میز ،…)
  9. استند های ترافیکی ( بلارد ها )
  10. قطعات حجمی و سفارش سازی شده
  11. جداول

و غیره …

آنچه که باعث پیوستگی یکنواخت اجزای سنگ های مصنوعی بتنی پلیمری شده است، وجود افزودنی های شیمیایی در ساختار آنهاست تا دوام و مقاومت مطلوبی داشته باشند. علاوه بر آن تنوع بسیار بالا در طرح و رنگ این سنگ ها سبب شده که در مکان های مختلفی قابل استفاده باشند. برای درک بهتر تفاوت میان سنگ های مصنوعی و طبیعی در ادامه این مقاله مزایا و معایب هر یک را بر می‌شماریم. پس با ما همراه باشید.

مزایا و معایب سنگ مصنوعی (پلیمری)

سبک وزن بودن، عایق حرارتی و صوتی، عدم وجود تیرگی و حفره ها در بافت سنگ، چسبندگی و دوام بسیار بالا، تنوع طیف رنگی زیاد و مقاومت در برابر عوامل نامساعد محیطی و تغییرات جوی نمونه های بارزی از مزایای سنگ های مصنوعی هستند که در ادامه به شکل مفصل تر، موارد بیشتری را بر می‌شماریم.

مزایا:

  1. ظاهر یک دست و ساختار یکنواخت: از گذشته تا امروز همواره یکی از چالش هایی که معماران و طراحان در خصوص به کار گرفتن سنگ ها با آن دست و پنجه نرم کرده اند، یکنواختی و یک دستی متریال مورد نظر بوده است. خوشبختانه با روی کار آمدن سنگ های مصنوعی این مشکل تا حد زیادی رفع شده است. چرا که سنگ های مصنوعی در شرایط کارگاهی تولید شده‌اند و همه انواع آن از جمله سنگ های مصنوعی بتنی پلیمری از ظاهری یکدست و ساختاری یکنواخت برخوردار هستند. متاسفانه این مسئله در خصوص سنگهای طبیعی صدق نمیکند؛ همانطور که شاید بدانید سنگ های معدنی و طبیعی از آنجا که در اثر لایه لایه قرار گرفتن رسوبات تولید می شوند از این رو ظاهر و بافت یکنواختی ندارند. توجه داشته باشید که این موضوع برای مصرف کننده بسیار مهم است چرا که نقش تعیین کننده ای در میزان زیبایی ساختمان ایفا می کند.

 

  1. تکرار پذیری آسان تر: اگر شما هم یکی از فعالان حوزه ساخت و ساز باشید یا دست کم اطلاعات عمومی در این باره داشته باشید قطعاً می‌دانید که با گذشت زمان، سازه نیاز به ترمیم و توسعه دارد که اصطلاحاً به آن، اصلاحات آینده گفته می شود. یکی دیگر از مزایای سنگ های مصنوعی از جمله سنگ های مصنوعی بتنی پلیمری این است که تکرار پذیری در دسترس تری دارند در حالی که اگر از سنگ های طبیعی استفاده شود نمی توان پس از گذشت مدتی، سنگهای طبیعی با شکل ظاهری و رنگی مشابه را یافت.

 

  1. خواص مکانیکی مطلوب: با توجه به اینکه سنگ های مصنوعی مانند سنگ های مصنوعی بتنی و پلیمری تحت شرایط کنترل شده و مهندسی و همچنین در فضایی صنعتی تولید می شوند قطعاً خواص مکانیکی مطلوب تری را نسبت به سنگ های طبیعی دارند. اگر شما به صورت چشمی یک سنگ طبیعی و مصنوعی را مورد بررسی و مقایسه قرار دهید در همان نگاه اول متوجه خواهید شد که سنگ های مصنوعی کیفیت ایده آل تری را دارند.

 

  1. قیمت مقرون به صرفه تر: برای مصرف کنندگان قیمت محصول می تواند یکی از مهمترین پارامتر ها به شمار برود. جالب است بدانید که با وجود این که سنگ های مصنوعی کیفیت سطح بالایی را دارند اما با یک قیمت مناسب و مقرون به صرفه به دست مصرف کننده می رسند. این مساله می تواند برای برآورد نهایی پروژه آن ها بسیار موثر باشد. سنگ های مصنوعی بتنی پلیمری یا همان سمنت پلاست یکی از پر متقاضی ترین سنگ های مصنوعی است که ضمن کیفیت بالا با قیمت پایینی ارائه شده است.

 

  1. فام پذیری و انعطاف پذیری بسیار بالا: ساختار و ویژگی های سنگ های مصنوعی از جمله سنگ های مصنوعی بتنی پلیمری به گونه ای است که در مرحله قالب سازی آنها میتوان شکل خاص و فرم و ابعاد مشخصی را تعیین کرد‌‌. این مسئله در حالی است که در صورت استفاده از سنگهای طبیعی برای رسیدن به شکل و فرم دلخواه اولاً ممکن است باعث مصرف حجم بسیار بالایی از متریال شود در ثانی فرایند ثانویه آن هزینه های زائد و گزافی را در پی خواهد داشت.

معایب:

باید گفت که در مقایسه با مزایایی که سنگ های مصنوعی دارد، معایب آن قابل چشم پوشی است. البته این موضوع که اکثر سنگ های مصنوعی مانند سنگ های مصنوعی بتنی پلیمری برای کاربری های خاصی تولید می شوند باعث شده است که این دسته از سنگ ها متناسب با مصرف و کاربردی که دارند معایب شان گرفته شود. به عنوان مثال استفاده از سنگ های مصنوعی با پایه گچی به هیچ وجه در مناطق مرطوب توصیه نمی شود و تمرکز استفاده این نوع از سنگها در فضاهای داخلی ساختمان است.

در برخی از نمونه های سنگ های مصنوعی دیده شده است که در برابر ضربه آسیب پذیر اند البته ناگفته نماند که می‌توان با برخی از افزودنی ها این مشکل را به حداقل رساند. در برخی از انواع سنگ های مصنوعی مانند سنگ کورین، بحث خش پذیری مطرح می شود که می تواند یکی از معایب این سنگها به شمار برود‌. استفاده از سنگ هایی مانند سنگ کوارتز به دلیل جذب آب پایینی که دارد در موارد ملاتی توصیه نمی شود و تاکید می گردد از این سنگ ها برای نصب چسبی یا خشک استفاده شود. به عنوان آخرین ویژگی منفی که سنگهای مصنوعی دارند باید گفت که شبیه کردن آنها به سنگ های طبیعی پروسه ای پیچیده و زمانبر است چرا که سنگهای طبیعی بدون دخالت انسانی در سطح خود نقش و نگار هایی را دارند که ایجاد چنین نقوشی در سایر سنگ ها دشوار است.

ویژگی های سنگ های مصنوعی بتنی پلیمری (سمنت پلاست)

از آنجایی که سنگ های مصنوعی بتنی پلیمری ساخته دست انسان هستند بنابراین تولید کنندگان ویژگی های این محصول را متناسب با نیازهای انسانی تعیین کرده اند. وجود یک مشخصه بارز تحت عنوان مقاومت بر استحکام بالا در ساختار این سنگ ها یکی از مهمترین ویژگی هایی است که این متریال را برای کاربرد در زمینه های مختلف مناسب کرده است. به گونه ای که این سنگ ها با شرایط محیطی مختلفی سازگار هستند. یکی دیگر از ویژگی های این سنگ ها این است که وزنی سبک دارند از همین رو هیچ بار مرده و اضافه ای را به ساختمان وارد نمی کنند.

البته موضوع وزن سبک به این معنا نیست که بصورت عادی و استاندارد چگالی و یا همان جرم حجمی کمتری را داشته باشند بلکه بدلیل مقاومت و استحکام بالاتر این سنگها در مصارف مختلف امکان تولید محصولاتی با ضخامتهای کمتر وجود خواهد داشت که در نهایت منجر به سبکتر شدن خواسته ها میگردد ، ناگفته نماند که حتی میتوان با جایگزینی مواد اولیه سنگدانه بکاررفته در ترکیب تولید شده با مواد سبکتر از جمله پوکه های صنعتی یا معدنی امکان کاهش جرم حجمی را نیز فراهم نمود که این امر با در نظر داشتن ملاحظات کاربرد محصول منظور میگردد.

از دیگر ویژگیهای سنگ های مصنوعی بتنی پلیمری این است که از هدر رفت انرژی های سرمایی و گرمایی درون ساختمان نسبت به سنگهای طبیعی با توجه به ضریب انتقال حرارت آن، جلوگیری بهتری به عمل می آورند. به عبارتی دقیق تر، این سنگ ها نسبت به دما و صدا عملکرد عایق گونه ی بهتری در مقایسه با سنگهای طبیعی دارند و از ورود آلودگی صوتی نسبت به سنگهای طبیعی، بهتر جلوگیری می کنند. وجود ویژگی های فوق العاده و منحصر به فرد نامبرده در ساختار سمنت پلاست آن را به یک سنگ محبوب و پر متقاضی تبدیل کرده است.

  • پاسخ به سوالات رایج درباره سنگ های پلیمری
  1. سنگ های مصنوعی بتنی پلیمری چه تفاوتی با موزاییک پلیمری دارند؟

در حقیقت موزاییک های پلیمری نوعی سنگ پلیمری هستند با این تفاوت که ابعاد کوچکتری دارند و اغلب برای موزاییک کاری بناها استفاده می شوند.

تفاوت موزائیک پلیمری و موزائیک معمولی

  1. سنگ طبیعی بهتر است یا سنگ پلیمری؟

با توجه به اینکه سنگ های پلیمری مانند سنگ های مصنوعی بتنی پلیمری مزایای بیشتری را نسبت به سنگ طبیعی دارند اما باز هم انتخاب این موضوع کاملاً به بودجه و سلیقه فرد مصرف کننده بستگی دارد. مثلاً برخی سنگهای طبیعی را ترجیح داده و برای این کار بودجه کلانی را در نظر گرفته اند. اما اگر شما می‌خواهید با اقتصاد مقرون به صرفه تری پیش بروید و مصالح باکیفیتی را نیز تهیه کنید، به شما پیشنهاد می کنیم به سراغ سنگ های پلیمری بروید!

  1. چه معیاری تعیین کننده قیمت سنگهای پلیمری است؟

قیمت سنگ های مصنوعی بتنی پلیمری مانند هر محصول و یا مساله دیگری در گرو عوامل متعددی است. طرح و رنگ سنگ، ضخامت و قطر، اشکال و ابعاد آن، کاربری سنگ و روش های فرآوری آن همگی از جمله فاکتورها و معیار هایی هستند که قیمت نهایی سنگ های پلیمری را تعیین می کند.

  1. نحوه نصب سنگ پلیمری به چه صورت است؟

نصب این دسته از سنگ ها مشابه نصب سنگ های طبیعی است که می تواند با استفاده از دوغاب صورت بگیرد یا از روش‌های نوینی نظیر استفاده از ریل انجام شود. گفتنی است که در برخی از موارد برای نصب این سنگ ها از چسب های مخصوصی استفاده می گردد.

  1. منظور از سنگ های پلیمری چه نوع سنگهایی است؟

سنگ های سمنت پلاست یا همان سنگ های پلیمری سنگ هایی هستند که با استفاده از ترکیبات پلیمری ساخته شده اند. استفاده از این نوع سنگ ها در فضای داخلی منازل و همچنین محیط های سر باز بسیار توصیه می گردد.

  1. دلیل استفاده از مواد نانو بر روی سنگ های پلیمری چیست؟

افزودن مواد نانو تحت عملیات پلیمریزاسیون باعث می شود که در سنگ ساختار هایی کریستال شکل صورت بگیرد. در نتیجه باعث می شود که سنگ در برابر نفوذ آب ایمن‌تر شود و در حین نصب و استفاده هیچ گونه مشکلی ایجاد نکند.

  1. چگونه می توان میزان چسبندگی سنگ های مصنوعی بتنی پلیمری را افزایش داد؟

وقتی که جنس سنگ از بتن است قدرت چسبندگی ، مقاومت آن و ضریب جوش خوردن آن با ملات نصب  بالاتر خواهد بود. در حقیقت با این عمل یک ساختار غیر قابل جدا شدنی را در سنگ ها ایجاد میکنیم که در برابر شکستگی و ضربه و جداشدگی مقاومت فوق العاده ای را از خود نشان می دهند. در ضمن ميتوان از درگیرکننده های مکانیکی در پشت سنگهای مصنوعی – که با ملات نصب درگیری خوبی ایجاد کنند – هم نام برد که تاثير بسزایی در افزايش ميزان چسبندگی خواهند داشت.

  1. چرا سنگ های مصنوعی به نوعی بتن خود متراکم هستند؟

سنگ های پلیمری جز آن دسته از سنگ هایی هستند که با توجه به تراکم بالا از سیمان ساخته می شود. برخلاف سنگ های طبیعی در سطح سنگ های مصنوعی هیچ‌گونه خلا و حفره ای به چشم نمی خورد به همین خاطر نام بتن خود متراکم بر روی آن ها نهاد شده است.

  1. ترکیبات سنگ مصنوعی چیست؟ و از چه موادی ساخته شده است؟

به طور کلی سنگ های مصنوعی بتنی از مواد اصلی ذیل ساخته شده اند که عبارتند از:

افزودنی های بتن، سنگدانه ها در ابعاد متنوع، سیمان و آب و رنگدانه ها و روان کننده ها.

توجه داشته باشید که علاوه بر مواد فوق از مواد افزودنی بسیاری نیز استفاده می گردد که وجود هر یک از آنها با دلایل و اهداف تعریف شده در مرحله طراحی معماری و یا نوع کاربرد و مصرف محصولات توجیه پذیر خواهد بود .

ترکیبات سنگ مصنوعی

راه تشخیص سنگ های مصنوعی بتنی پلیمری درجه یک از سنگ های تقلبی

تشخیص سنگ پلیمری اصلی و درجه یک از نوع تقلبی آن کار ساده ای نیست و تخصص و تجربه کافی را در این حوزه می طلبد. ما در این بخش به شما خواهیم آموخت که چگونه با انجام چند اقدام ساده از بروز ضرر و زیان پیشگیری به عمل آورید. توصیه طلایی ما به شما این است که همواره مصالح ساختمانی مورد نظر خود را از شرکت های معتبر و خوشنام خریداری کنید. در این حوزه بسیاری از سودجویان و کلاهبرداران هستند که از نام و نشان یک شرکت معتبر سوء استفاده می‌کنند و محصولات بی کیفیت خود را در قالب آن به مصرف کنندگان عرضه می کنند.

یکی از راهکارهایی که میتوان برای تشخیص سنگ های بتنی پلیمری اصل از آن استفاده کرد – در صورتی که شرایط لازم برای شما مهیا باشد – این است که نمونه ای از این سنگها را بر اساس استانداردهای موجود، مورد آزمایش قرار دهید و از کیفیت آن مطمئن شوید. لازم به ذکر است که این روش برای همگان امکان‌پذیر نیست چرا که ابزار و شرایط فنی خاصی را می طلبد.

نتیجه گیری و بحث پایانی

سنگ های مصنوعی بتنی پلیمری از مشتقات سنگ های طبیعی هستند که در ساختار آنها از برخی از افزاینده ها استفاده شده است. ویژگی هایی مانند آبگریزی، تراکم بافت مولکولی، بالا بودن سطح چسبندگی و تنوع در طرح و رنگ، باعث برتری این سنگ ها نسبت به سنگ های طبیعی شده است.

خرید سنگ های مصنوعی بتنی پلیمری به همان نسبت که ساده به نظر می‌رسد، دقت و توجه بسیار بالایی را می طلبد. بر هیچکس پوشیده نیست که خرید از تولیدکنندگان غیر معتبر علاوه بر اینکه باعث هدر رفتن هزینه های اولیه شما میشود بلکه می تواند هزینه های زائدی ناشی از شکستگی و یا جدا شدگی سنگ ها را نیز به بار آورد. پس از اینکه با خواص و ساختار این سنگ ها آشنا شدید مهمترین قدمی که باید بردارید انتخاب یک عرضه کننده قابل اعتماد و با سابقه درخشان است.

شرکت تسا سنگ افتخار دارد تا ضمن بهره مندی از سالها تجربه و کسب دانش روز دنیا به صورت مستقیم و بی واسطه از مخترعین جهانی این صنعت(تحت لیسانس طبق گواهینامه های رسمی موجود) و همچنین با اتکاء به پرسنل متخصص این امر در سازمان خود، اقدام به بومی سازی کلیه مراحل نیازسنجی، طراحی، مدل سازی، قالب سازی و تولید محصول نموده است.

امیدواریم مطالبی که راجع به سنگ های مصنوعی بتنی پلیمری ارائه شد برای تان سودمند واقع شده باشد ضمن اینکه توانسته باشید پس از مطالعه مطالب فوق یک تصمیم گیری درست را اعمال نمایید. در پایان ضمن تشکر از همراهی گرمتان از شما میخواهیم که مطالب این صفحه را با آشنایان و دوستان خود به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *