تفاوت ها و مزیت های بی نظیر تولیدات تساسنگ نسبت به سایر محصولات بازار
انواع نمای ساختمان و مصالح مورد نیاز + مزایا و معایب

انواع نمای ساختمان و مصالح مورد نیاز + مزایا و معایب

هر سازه از بخش‌های مختلفی ساخته شده است که به جرأت می‌توان گفت “نما” یکی از اصلی‌ترین اجزای آن به شمار می‌رود. ما مطالبی را راجع به اهمیت و انواع نمای ساختمان و همچنین معرفی جدیدترین مصالح نما گردآوری کرده‌ایم؛ که دانستن آنها برای هر فردی ضروری به نظر می‌رسد. اهمیت نما به عنوان بخش قابل رویت کار، زمانی هویدا خواهد شد که بدانیم اگرچه ممکن است یک سازه از نظر فضای داخلی بسیار دقیق طرح‌ریزی شده باشد، اما اگر در ظاهر آن، پارامترهای زیبایی شناسی به خوبی رعایت نشده باشد متاسفانه هدف ساخت آن سازه با شکست مواجه خواهد شد. یک معمار زبده و خلاق باید روی نمای ساختمان به عنوان یک عنصر بسیار مهم تاکید داشته باشد تا بتواند ضمن ایجاد یک چشم انداز جذاب، در بهره‌وری انرژی نیز گام مهم و موثری را بردارد.

اگر شما نکات ریز و درشت مربوط به طراحی نمای ساختمان را بدانید و همچنین انواع متریال نمای ساختمان و ویلا را به خوبی بشناسید، پس از به کارگیری درست و اصولی آنها قادر خواهید بود به طرز ابتکارانه‌ای زمینه‌های زیادی را از نظر کاهش هزینه‌های زائد ایجاد کنید. بر هیچکس پوشیده نیست که اگر مصالح به کار رفته در نمای بیرونی ساختمان به شکل درستی انتخاب شوند، مزیت‌های بیشماری را برای سازه شما به ارمغان خواهند آورد. گفتنی است که با گذشت زمان سبک‌های معماری و طراحی دکوراسیون خارجی نیز دستخوش تحولاتی شده است؛ امروزه شاهد طرح‌های فوق العاده خاصی هستیم که با استفاده از مصالح مدرن اجرا شده‌اند که هر یک از آنها وایب منحصر به فردی را به بیننده القا می‌کنند. ما را همراهی بفرمایید تا در ادامه به اطلاعات جالبی در این زمینه دست یابید!

اهمیت نمای ساختمان

وقتی که به یک ساختمان می‌نگریم بدون شک اولین چیزی که توجه ما را به سمت و سوی خود سوق می‌دهد نمای سازه است. همین جمله برای نشان دادن اهمیت آن کافیست! یک نمای خاص و خیره کننده، قابلیت این را دارد که تمام توجه مخاطب را به خود معطوف کند. اما فراموش نکنید که تنها زیبایی ظاهری همه ماجرا نیست! قطعاً یک نمای ایده‌آل، باید از مصالح ساختمانی و متریال‌های با کیفیتی ساخته شده باشد تا بتواند از سایر نیازهای یک ساختمان (که در ادامه مفصل به آن خواهیم پرداخت) پشتیبانی کند. علاوه بر آن استفاده از مرغوب‌ترین مصالح نما به شما این امکان را می‌دهد که در آینده برای ترمیم آن متحمل پرداخت هزینه‌های اضافی نشوید.

در وصف اهمیت نمای ساختمان باید گفت که ظاهر سازه به عنوان معرف فضای داخلی آن شناخته شده است؛ ضمن اینکه می‌تواند حاکی از موقعیت فرهنگی ساکنان آن، میزان نظم حاکم بر ساختمان، ذوق و سلیقه طراح و مالک و غیره باشد. نمای ساختمان طیف و انواع گسترده‌ای دارد؛ در نهایت این شما هستید که بر حسب سلیقه خود و با در نظر گرفتن سایر شرایط اقلیمی، یکی از انواع آن را برمی‌گزینید. در این میان آنچه که اهمیت دارد این است که نمای انتخاب شده هیچگونه تناقضی را بین سایر نماهای سازه‌های شهری ایجاد نکند؛ به بیانی قابل درک‌تر یک نمای ایده آل می‌بایست با فضای اطراف خود همخوانی و هماهنگی لازم را داشته باشد.

معرفی انواع نمای ساختمان

برای خلق نمای ساختمان، متریال و مصالح مختلفی به کار گرفته می‌شود؛ هر یک از انواع نمای ساختمان مزایا و معایب مختص به خود را داشته و انتخاب هر یک از آنها علاوه بر شناخت نیاز و بودجه، ملزم به انجام مطالعه، تحقیقات دقیق و همچنین مشورت با افراد متخصص است تا با در نظر گرفتن شرایط اقلیمی و به طور کلی به عمل آوردن سنجش های همه جانبه شما را در انتخابتان راهنمایی کنند. در ادامه این بخش به معرفی شناخته شده‌ترین نماهای ساختمانی می‌پردازیم ضمن اینکه سعی می‌کنیم بر مزایا و معایب هر یک مروری اجمالی به عمل آوریم:

نمای بتنی:

نما با بتن اکسپوز

استفاده از بتن در ظاهر سازی ساختمان یکی از نوین‌ترین متدهایی است که اخیراً کشف شده و در طول مدت زمان کوتاهی به خوبی توانسته است نظر افراد بسیاری را جلب کند. تخصصی‌ترین متریال این نوع نما ” بتن اکسپوز” نام دارد؛ که به دو صورت سطح متخلخل و یا صیقلی توسط پیمانکاران به کار گرفته می‌شود. جالب است بدانید این متریال پرکاربرد، حتی می‌تواند پاسخگوی نیازهای نمای داخلی ساختمان نیز باشد.

نمای بتن اکسپوز

مزایا و معایب نمای بتنی: توجیه اقتصادی و قیمت مقرون به صرفه، عایق حرارت و صوت، ضد حریق بودن، قابلیت سفارشی سازی کاملاً منطبق با طرح دلخواه مشتری و غیره از جمله مزیت‌های این نما به شمار می‌رود. یکی از معایب احتمالی آن این است که در صورت به کارگیری برای نمای ساختمان‌های بلند مرتبه، در برابر زمین لرزه ممکن است خطر آفرین باشد.

نمای سیمانی:

سیمان از دیگر متریالی است که می‌توان از آن برای نماسازی ساختمان استفاده کرد. در صورتی که این نوع نما را انتخاب کنید خیالتان از بابت مقاومت و استحکام ساختمان راحت خواهد بود. شاید با شنیدن نام سیمان یک متریال ساختمانی خشن با رنگی خاکستری در ذهنتان تداعی شود! درست است اما این قابلیت را دارد که پس از اجرا روی قسمت ظاهری ساختمان، مطابق با سلیقه خود به آن رنگ و لعاب ببخشید. بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند با استفاده از سیمان سفید به ظاهر سازه خود جلوه ای لوکس ببخشند. در شیوه‌های نوین از ترکیب سیمان سفید، سیمان سیاه و سیمان شسته (منظور همان سنگ‌های معدنی است) استفاده می‌کنند. راهکار دیگر، استفاده از سیمان تگرگی (ترکیبی از خاک سنگ، پودر سنگ و سیمان) است؛ در اجرای این روش مخلوطِ دانه درشت نامبرده را به وسیله دستگاه دوغاب روی سطح خارجی ساختمان می‌پاشند. اگر همین ترکیب با استفاده از دانه‌های ریز تهیه شود، اصطلاحا به آن سیمان ماهوتی می‌گویند. نکته کلیدی اجرای نمای سیمانی این است که لایه سیمانی مد نظر می‌بایست حداکثر حدود ۲ سانتی‌متر ضخامت داشته باشد و نه بیشتر!

مزایا و معایب نمای سیمانی: دو نمونه از بارزترین مزیت‌های این نوع نما، هزینه پایین و سرعت بالای اجرای کار می‌باشد. از آنجا که شما می‌توانید در زمان بسیار کوتاهی نمای سازه خود را با استفاده از سیمان پوشش دهید، لذا در وقت و زمان خود صرفه‌جویی قابل توجهی را به عمل می‌آورید. نمای سیمانی معمولی قابلیت این را ندارد که به عنوان یک عایق برودتی یا حرارتی مناسب عمل کند. جذب گرد و خاک و ترک خوردگی سطح آن از دیگر معایب این نوع نما به شمار می‌رود؛ ضمناً ممکن است با گذشت زمان به دلیل جذب آلاینده‌ها دچار تغییر رنگ شود.

نمای آجری:

شاید بتوان گفت قدیمی‌ترین نمایی که از گذشته تا به امروز در ظاهر بخشی به ساختمان به کار رفته است، نمای آجری می‌باشد. امروزه از آجرهای مدرنی نظیر آجر نسوز، آجر رستیک، آجر شاموتی، آجر لعاب دار، آجر قرمز، آجر سفید و آجر طرح چوب برای ایجاد جلوه‌های ابتکاری و منحصر به فرد استفاده می‌کنند. آجر اگرچه به عنوان یک ماده واحد در ایران به وفور یافت می‌شود، اما می‌تواند یک عنصر تحول آفرین در زمینه ایجاد نماهایی پیچیده در ساختمان‌های مدرن شناخته شود. زمانی این هدف محقق خواهد شد که آجر به عنوان یک متریال سنتی با سایر مصالح نما نظیر ترموود، جی اف آر سی و سنگ طبیعی به کار گرفته شود.

نمای آجری

مزایا و معایب نمای آجری: بسته به اینکه در اجرای نمای آجری از چه نوع آجری استفاده نمایید، هر یک از آنها مزایا و معایب مختص به خود را دارند. به عنوان مثال مزیت استفاده از آجرهای نسوز این است که در زمینه عایق برودتی و حرارتی عملکرد بسیار قوی را از خود بروز می‌دهند. تنوع در آجرها این امکان را به مشتری می‌دهد که این متریال را با ضخامت و رنگ دلخواه سفارش دهند. از جمله معایب این نوع نما می‌توان به هزینه تقریباً بالا و عمر کوتاه آن اشاره کرد. به تدریج ممکن است روی سطح آجر لکه ‌های سفید رنگی نمایان شود که در اصطلاح به آنها “شوره” می‌گویند. معمولاً در برج‌های مرتفع و بلند مرتبه نمی‌توان این نما را به کار برد. بر اساس برخی از قوانین شهری وضع شده، امکان رنگ آمیزی آجرها در برخی از مناطق وجود ندارد.

نمای جی آر سی (جی اف آر سی):

تخصصی‌ترین متریال این نوع نما، بتن‌هایی تحت عنوان پنل‌های GRC یا GFRC هستند. این پنل‌ها در سایزهای مختلف قابل سفارش بوده و معمولاً به صورت ترکیب با سایر متریال‌ها و مصالح نما مورد استفاده قرار می‌گیرند. سبک وزن بودن این محصول، موضوع کارگزاری آن را به شدت راحت کرده است. استفاده از این نوع نما کاملاً بدون دردسر و سریع خواهد بود. اگر قطعه‌ای از پنل‌های جی اف آر سی دچار آسیب دیدگی شود، به سادگی می‌توان یک پنل دیگر را جایگزین آن کرد بدون اینکه کل کار مختل شود.

نمای جی اف آر سی(grc)

مزایا و معایب نمای جی اف آر سی: مقاومت این نوع نما در برابر آتش و آب بی‌نظیر است؛ ضمن اینکه می‌تواند به عنوان یک عایق صوتی ایده‌آل نیز عمل کند. بتن‌های جی اف آر سی روی سطح خود آغشته به نوعی پلیمر هستند که از ترک خوردگی آن پیشگیری می‌کند. این متریال به عنوان مدرن‌ترین مصالح به کار رفته در نماسازی ساختمان شناخته شده است که در مقابل شرایط نامطلوب جوی و زمین لرزه کاملاً مقاوم است. از مهمترین مزیت بارز آن می‌توان به این مسئله اشاره کرد که در مقایسه با سایر روش‌ها ضرر کمتری را به محیط زیست می‌رساند. با این حال هزینه اجرای تقریباً بالای این نوع نما می‌تواند یکی از عیب‌های احتمالی آن باشد.

نمای رومی:

در میان انواع نمای ساختمان، سبک رومی یکی از پرطرفدارترین‌ها به شمار می‌رود. همانطور که از نامش پیداست، نمایی کلاسیک بوده که ریشه قدیمی در روم باستان دارد. محبوبیت نمای رومی آنچنان جایگاهی دارد که حتی در طراحی دکوراسیون داخلی ساختمان نیز از آن استفاده می‌کنند. جالب است بدانید که برخی از قطعات این نوع نما به شکل از پیش آماده شده که معمولاً از جنس فوم نسوز هستند، وجود دارند و با هدف سهولت در کار، کاهش هزینه و افزایش سرعت به محل نصب منتقل می‌شوند. برای اجرای این نوع نما سیمان سفید را نیز گاهی دخالت می‌دهند؛ پرمسلم است که استفاده از سنگ نما در مقایسه با آن در رتبه بالاتری قرار دارد. از جمله سنگ‌های مناسب برای سبک رومی می‌توان به سنگ مرمریت، گرانیت و تراورتن اشاره کرد. نمای رومی با استفاده از سنگ تراورتن سفید علاوه بر کیفیت بالا قیمت مناسبی دارد که دلیل اصلی تمایل بیشتر سازندگان به خرید این محصول می‌باشد.

مزایا و معایب نمای رومی: اغلب کاربران نمای رومی، از نورپردازی مناسب استفاده کرده و از این طریق جلوه‌ای فوق العاده خیره کننده به ویژه در شب خلق می‌کنند. اصلی‌ترین نکته کلیدی در اجرای این نما رعایت تقارن است. برخی از المان‌ها مانند ستون و کتیبه صرفاً جنبه تزیینی داشته و توجه به جزئیات کار زیبایی ظاهری سازه را تضمین خواهد کرد. سنگ‌های به کار رفته در این نوع نمای پر هزینه و گران قیمت اگر در معرض انجماد شدید قرار بگیرند متاسفانه خرد خواهند شد.

نمای چوبی:

شاید در گذشته استفاده از چوب به عنوان متریالی برای پوشش خارجی ساختمان دور از ذهن و غیر قابل تصور به نظر می‌رسید. اما با پیشرفت تکنولوژی چوب‌هایی به عنوان مصالح لوکس نما روی کار آمدند که ضمن تضمین زیبایی، ارزش سازه شما را نیز دوچندان می‌کنند. علاوه بر آن چوب‌ها خاصیت رنگ پذیری بسیار بالایی داشته که همین مسئله خاصیت تطابق پذیری آن را با هر سلیقه ای افزایش داده است. یکی از گران‌ترین نوع چوب‌ها برای این نوع نما چوب ترموود نام دارد؛ نوع بدون گره آن از مرغوب‌ترین مصالح نما محسوب می‌شود که در دو نوع نرم و سخت وجود دارد.

مزایا و معایب نمای چوبی: اگرچه این نوع نما وزنی سبک و زیبایی وصف نشدنی دارد اما ممکن است با گذشت مدت زمان طولانی، توسط حشرات دچار آسیب‌هایی مانند خوردگی یا پوسیدگی شود. طبیعتاً برای به کارگیری این نما باید درختان زیادی قطع شوند که این مسئله برای محیط زیست ناخوشایند است و به آن آسیب جدی وارد می‌کند.

طراحی نمای ساختمان

منظور از طراحی نمای ساختمان، طراحی یک الگوی ساختاری و قابل اجرا است که به فضای مورد نظر شخصیت می‌بخشد و هویت ساختمان را آشکار می‌کند! قطعاً تاثیر طراحی نمای ساختمان که بر اساس اصول و ضوابط طراحی نما اجرا شده باشد بر ارزش اقتصادی سازه قابل چشم پوشی نیست. ظاهر بیرونی یک ساختمان به خوبی می‌تواند افراد را ترغیب و مشتاق کند که فضای داخلی آن را ببینند؛ همین مسئله روند جذب مشتری و فروش سازه را ارتقا می‌دهد. در طراحی نمای ساختمان باید به سه پارامتر اصلی اعم از کاربری ساختمان، مصالح و متریال مورد استفاده و همچنین سبک سازه توجه ویژه شود. یک طراح و مجری با تجربه باید بتواند بین این سه پارامتر تناسب ایجاد کند. در ادامه جزئیات بیشتر این مسئله را شرح خواهیم داد:

طراحی نمای ساختمان بر حسب کاربری:

یک سازه و یا ساختمان می‌تواند کاربری‌های مختلفی اعم از درمانی، مسکونی، رفاهی، تجاری، اداری، تفریحی، آموزشی و غیره داشته باشد. بدیهی است که نمی‌توان برای این کاربری‌های وسیع و متنوع از یک سبک مشترک برای طراحی نما استفاده کرد. به عنوان مثال در طراحی نمای سازه‌هایی با کاربری تجاری، وسیع بودن شعاع دید اهمیت بسیار بالایی دارد. این دقیقاً در حالی است که مهمترین هدف طراحی ساختمان‌هایی با کاربری مسکونی حفظ حریم شخصی و کاهش شعاع دید می‌باشد. در سازه‌های مسکونی معمولاً طراحی نما به سبک‌های کلاسیک و لوکس صورت می‌گیرد. طراحی نمای ساختمان‌ با کاربری‌های آموزشی، درمانی و اداری نیز القا کننده فعالیتی است که در آن مرکز صورت می‌گیرد. در ساختمان‌های ویلایی سعی بر آن است که طراحی نما به نحوی انجام شود که ضمن ایجاد یک فضای تفریحی، گستردگی و راحتی فضا و همچنین جذابیت بصری نیز اعمال شود.

طراحی نمای ساختمان بر حسب متریال:

اهمیت نوع مصالح مصرفی در طراحی نمای ساختمان کاملاً آشکار و هویدا است. برای این منظور از متریال‌های مختلفی استفاده می‌کنند که انتخاب نوع آنها به طور مستقیم روی هزینه‌های طراحی و اجرای نما، طول عمر مفید سازه، میزان استحکام ساختمان و همچنین جذابیت ظاهری آن تأثیر می‌گذارد. مهمترین عامل پیش از انتخاب مصالح مصرفی نما این است که نوع آب و هوا و اقلیم منطقه خود را به خوبی بشناسید. مثلاً در ایران با توجه به شرایط آب و هوایی که دارد، نماهای سنگی، سمنت، آجری و حتی شیشه‌ای از رایج‌ترین‌ها به شمار می‌روند. در هر صورت مجدداً تاکید می‌شود که طراحی نمای ساختمان را با استفاده از متریالی اجرا کنید که همگون با بافت شهری و سایر سازه‌های مجاور باشد.

طراحی نمای ساختمان بر حسب سبک مورد پسند متقاضی:

یک دسته‌بندی کلی که برای سبک‌های مختلف طراحی نمای ساختمان بر حسب سلیقه متقاضی در نظر گرفته شده است عبارت است از سبک مدرن، سبک کلاسیک، سبک مینیمال و سبک اسلامی.

در طراحی نمای ساختمان به سبک مدرن مهم‌ترین اصل حفظ سادگی ظاهری و همچنین استفاده از اشکال چهار گوش، احجام و المان‌های مستطیلی شکل می‌باشد. در راستای اجرای این سبک اغلب از دو یا سه مصالح مصرفی نما نظیر سیمان، بتن، سنگ، کامپوزیت، چوب و یا شیشه استفاده می‌شود؛ و نه بیشتر! این سبک از طراحی ساختمان، از آنجا که طبق آخرین تکنولوژی‌های روز دنیا صورت می‌گیرد تا مدت‌های زیادی می‌تواند ترند باشد و درست مانند روز اول زیبایی ظاهری خود را حفظ کند.

طراحی نمای ساختمان به سبک کلاسیک یکی از محبوب‌ترین‌ها در سطح دنیا است که دارای تاریخچه‌ای بسیار قدیمی می‌باشد؛ به گونه‌ای که شمار زیادی از ساختمان‌های ارزشمند و معروف قدیمی به این سبک ساخته شده‌اند. طراحان نمای کلاسیک از ابتدا تا امروزه به یکسری مشخصه‌ها پایبند بوده‌اند که از جمله آنها می‌توان به توجه فراوان به رعایت تقارن، ایجاد نظم و تعادل و همچنین استفاده از ستون‌ها و کتیبه‌ها اشاره کرد. نمای رومی از زیر مجموعه‌های این سبک بوده و اصلی‌ترین متریال آن سنگ، سیمان و برخی از مصالح پیش ساخته هستند. این سبک مجلل در قیاس با سایر نماها عظمت و شکوه فوق العاده‌ای دارد؛ به ویژه وقتی که با نورپردازی همراه شود به سازه شما وایب یک قصر با شکوه را میدهد!

طراحی نمای ساختمان به سبک مینیمال وجه شباهت‌ بسیار زیادی با سبک مدرن دارد؛ با این تفاوت جزئی که سبک مینیمال دارای سادگی بیشتر بوده و در اجرای آن اغلب از اشکال هندسی منحنی شکل استفاده می‌شود. یونیک‌ترین ویژگی این سبک این است که حداکثر از دو رنگ یا دو متریال استفاده می‌شود ضمن اینکه استفاده از تزیینات در آن رایج نیست. نتایج تحقیقات به عمل آمده در این زمینه نشان می‌دهد که محبوبیت این سبک در سراسر دنیا به صورت روزافزون روندی صعودی را در پیش گرفته است.

در طراحی نمای ساختمان به سبک اسلامی المان‌های اسلامی و سنتی نظیر طاق‌ها و نوشته‌ها به کار می‌رود. این نمای خاص در اغلب ساختمان‌هایی به کار می‌رود که فعالیت و عملکرد مذهبی در زمینه اسلامی دارند؛ مانند مساجد، حوزه های علمیه، کانون‌های بسیج و غیره. پر واضح است که این طرح تنها در کشورهای اسلامی به کار می‌رود.

جدیدترین مصالح نما و انواع متریال نمای ساختمان و ویلا

امروزه مصالح نمای نوین با هدف اصلاح نواقص مصالح سنتی در حال توسعه و مرسوم شدن هستند. معمولا شیوه ساخت این نوع متریال‌های نوین، ترکیبی بوده و چندین مصالح پایه را در کنار یکدیگر به کار می‌برند. یکی از جدیدترین مصالح نما “تراکوتا” نام دارد که نوعی آجر پخته سفالی است؛ این متریال عیوب آجرهای قدیمی اعم از اجرای سخت و ابعاد ریز را برطرف کرده ضمن اینکه قابلیت اجرا به شیوه خشک و بدون نیاز به دوغاب را دارد. ورق “هانیکامپ” نیز یکی از نوین‌ترین متریال ها در نماسازی ساختمان و ویلا به شمار می‌رود؛ این محصول شامل دو ورق آلومینیومی بوده که در وسط دارای اتصال لانه زنبوری هستند.

“سنگ‌ها و سرامیک‌های پلیمری” نیز در زمره جدیدترین مصالح نما قرار دارند؛ که در مقایسه با ‌سنگها و سرامیک‌های معمولی از وزنی سبک‌تر و مقاومتی مطلوب‌تر برخوردار هستند. “GFRC” به عنوان یک متریال مدرن نما از ترکیب عجیب الیاف شیشه در دانه بندی بتن حاصل شده است. به طور کلی می‌توان گفت که بتن، فلز و شیشه از رایج‌ترین مصالح در طراحی نمای ساختمان هستند. بتن اکسپوز نما، سمنت برد، میکرو سمنت و انواع سیمان مانند سیمان شسته و سیمان لیسه‌ای از مشتقات و زیر مجموعه‌های بتن به شمار می‌روند که با استفاده از این متریال می‌توان جلوه های مدرن و لوکسی را ایجاد کرد. در این میان آنچه که اهمیت دارد این است که نوع مرغوب و با کیفیت این متریال ها را انتخاب کنید تا بتوانید تصور زیبایی که در ذهنتان دارید را عملی سازید! در راستای پیشبرد این هدف تساسنگ از ابتدای پروژه تا حصول نتیجه نهایی از آن، همراهتان خواهد بود.

در این مجموعه از بهترین‌ مواد اولیه برای تولید محصول استفاده می‌شود و عیار بتن پایه، چند برابر محصولات موجود در بازار است. بنابراین کیفیت نهایی محصولات تساسنگ در طی این سال‌ها، همواره رضایت مشتریان را در پی داشته است.

برای خرید و سفارش محصولات پیش ساخته یا سفارشی، فقط کافی است که با مجموعه تماس برقرار کنید تا از مشاوره تخصصی کارشناسان تساسنگ بهره‌مند شوید و بهترین محصول را متناسب با نیاز خود خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *