کاربرد سنگهای مصنوعی در سرویس بهداشتی و حمام

استفاده از سنگهای مصنوعی در حمام و دستشویی همواره یکی ازمدرن‌ترین و محبوب‌ترین گزینه‌ها به شمار می‌رود. متریال به کار رفته در سرویس بهداشتی باید یک سری ویژگی‌های خاص داشته باشند؛ از جمله اینکه در برابر رطوبت و نفوذ آب مقاومت قابل قبولی از خود بروز دهند ضمن اینکه قابل شستشو نیز باشند. سنگ‌های مصنوعی به ویژه نوع بتنی و پلیمری آن که تایل‌های بتن اکسپوز از جمله بارزترین آنها به شمار می‌روند علاوه بر داشتن ویژگی‌های مذکور، به آسانی قابل تعمیر هستند؛ بنابراین در صورتی که سطح آنها مخدوش شود، قسمت آسیب دیده به سادگی قابل تعمیر است و حتی می‌توان بخش معیوب را جایگزین کرد. تنوع بسیار گسترده در طرح و رنگ سنگ‌های مصنوعی ساخته شده از بتن اکسپوز به کاربر این اجازه را می‌دهد که بر حسب ذوق و سلیقه خود، فضای سرویس بهداشتی را دکور کند.

همانطور که می‌دانید فضای سرویس بهداشتی مملو از رطوبت و استفاده از مواد پاک کننده شیمیایی و شوینده‌های مختلف می‌باشد بنابراین نمی‌توان هر نوع متریالی را برای این فضا به کار برد. استفاده از سنگهای مصنوعی بتنی و پلیمری در حمام و دستشویی انتخاب بجایی است! چرا که این متریال ضد آب بوده و در برابر خوردگی در اثر مواد شیمیایی مقاومت فوق العاده‌ای را از خود بروز می‌دهد. علاوه بر آن سطحی کاملاً صاف و فاقد هرگونه حفره و درز دارند که این مسئله منجر می‌شود میکروب‌ها روی سطح آن تجمع نکنند و هیچگونه کثیفی و آلودگی ایجاد نشود. در ادامه راجع به این مسئله مفصل بحث خواهیم کرد پس با ما همراه باشید.

طراحی حمام و سرویس بهداشتی با سنگ مصنوعی

سنگ مصنوعی و بتن اکسپوز در طراحی حمام و دستشویی

بسیاری از افراد که قصد انتخاب متریال برای سرویس بهداشتی خود دارند نگران پوسیدگی، سایش و تغییر شکل به دلیل تماس با آب هستند؛ در صورت استفاده از تایل بتن اکسپوز به عنوان یکی از شناخته شده‌ترین نوع سنگ‌های مصنوعی بتنی و پلیمری در حمام و دستشویی به این دغدغه‌ها پایان خواهید داد. علاوه بر آن این دسته از مشتقات بتن اکسپوز نیاز سرویس بهداشتی شما را از نظر ظاهری زیبا و چشم نواز تامین می‌کنند. تنها کافیست از میان طرح‌های متنوع آن، طرحی را انتخاب نمایید که با سایر اجزای سازه شما همخوانی و هماهنگی داشته باشد؛ در این صورت تنها با اجرای الگوهای مبتکرانه می‌توانید فضای سرویس بهداشتی خود را کاملاً خلاقانه دیزاین کنید.

استفاده از سنگهای مصنوعی بتنی و پلیمری در حمام و دستشویی در قیاس با سایر متریال‌ها نظیر کاشی و سرامیک و یا چوب برتری‌های مشهودی دارد. از جمله اینکه کاربر برای نگهداری از آن ملزم به رعایت دستورالعمل‌های سختی نیست. سطح بدون خلل آن باعث می‌شود که لکه‌های احتمالی ایجاد شده روی آن به راحتی قابل تمیز شدن باشد. ماهیت سنگ‌های مصنوعی به ویژه آن دسته از سنگ‌هایی که از جنس بتن اکسپوز هستند به نحوی است که این قابلیت را دارد که بوهای نامطبوع را به کمترین حد و حداقل خود برساند. با این اوصاف احتمالاً متوجه شده‌اید که چرا بسیاری از افراد این متریال را برای مصارف گوناگون از جمله کاربرد در حمام و دستشویی مورد استفاده قرار می‌دهد.

انواع سنگ مصنوعی برای حمام و دستشویی

انواع سنگ مصنوعی برای حمام و دستشویی

تولید کنندگان مختلف طیف وسیعی از انواع سنگ مصنوعی را برای کاربرد در حمام و دستشویی ارائه داده‌اند. در ادامه همین بخش چند نمونه از رایج‌ترین سنگ‌های مصنوعی را خدمت شما دوستان عزیز معرفی خواهیم کرد:

  • تایل های بتن اکسپوز: یکی از شناخته شده‌ترین و پرمصرف‌ترین زیر مجموعه‌های سنگ‌های مصنوعی بتنی و پلیمری هستند که گاهی از آن با عنوان “سنگ‌های اکسپوز” نیز یاد می کنند. سنگ‌های آنتیک مصنوعی اکسپوز توسط تولید کنندگان برتری نظیر مجموعه تساسنگ تحت شرایطی استاندارد تولید می‌شوند؛ علاوه بر آن انجام یک سری آزمایش‌ها و بررسی‌های حرفه‌ای روی تمامی سنگ‌های مصنوعی بتنی و پلیمری هرگونه ایرادات جزئی، ریز و درشت را از آنها می‌زداید. اگر شما تنها یک نمونه از سنگ‌های اکسپوز را از نزدیک مشاهده کنید، به راحتی متوجه کیفیت ساخت بسیار بالای آن خواهید شد.
  • پنل‌های سنگی رزینی: همانطور که از نام این نوع سنگ مصنوعی مشخص است، اصلی‌ترین ماده تشکیل دهنده آن رزین می‌باشد. رزین‌ها ظاهری شاین و درخشان داشته ضمن اینکه به خوبی می‌توانند نور را منعکس کرده و فضا را دوچندان روشن کنند. استفاده از پنل‌های رزینی به دلیل نصب آسان و وزن سبک مورد توجه کاربران زیادی قرار گرفته است.
  • سنگ کامپوزیت: این متریال ترکیبی از رزین و سنگ طبیعی می‌باشد. از مشخصه‌های منحصر به فرد سنگ کامپوزیت می‌توان به قابلیت طرح‌بندی و شکل دهی آسان به آن اشاره کرد. به عبارتی دیگر در انتخاب این متریال امکان سفارشی سازی برای کاربر کاملاً فراهم است. گاهی ممکن است از این متریال تحت عنوان سنگ مصنوعی پلیمری نیز یاد شود.
  • سنگ کورین: سنگ کورین مخلوطی از رزین و مواد معدنی می‌باشد که یکی از محبوب‌ترین و پرمتقاضی‌ترین انواع سنگ مصنوعی به شمار می‌رود. این نوع سنگِ بازتابنده از آن چنان بافت متراکمی برخوردار است که اجازه نفوذ هیچ گونه آب و رطوبتی به داخل بافت آن داده نمی‌شود!
  • سنگ تراورتن: این نوع سنگ مصنوعی ظاهری کاملاً شبیه سازی شده به سنگ طبیعی تراورتن دارد؛ با این تفاوت که پروسه تولید آن کم هزینه‌تر بوده و وزنی بسیار سبک‌تر دارد. تنوع در طرح و رنگ این محصول وصف نشدنیست! علاوه بر آن این محصول آسیب ناشی از ضربات مکانیکی را به حداقل می‌رساند.
  • سنگ آکریلیک: بارزترین ویژگی سنگ مصنوعی آکریلیک این است که از خاصیت ضد باکتریایی برخوردار می‌باشد. همین مسئله باعث شده است که برای استفاده در حمام و دستشویی که از نظر بهداشتی محیط حساسی هستند یک گزینه فوق العاده به نظر برسد.
  • سنگ پورسلانی: این نوع سنگ مصنوعی از مخلوط مواد معدنی و طبیعی حاصل می‌شود. بافت سخت و مقاوم آن به این متریال ویژگی‌های فوق العاده‌ای بخشیده است. از جمله اینکه هیچ گونه خط و خش زودرسی روی سطح آن ایجاد نخواهد شد.

طراحی قسمت‌های مختلف سرویس بهداشتی با سنگ مصنوعی

سرویس بهداشتی با سنگ مصنوعی

استفاده از سنگهای مصنوعی در حمام و دستشویی برای بخش‌های مختلف این فضا قابل اجرا است؛ به عنوان مثال شما می‌توانید برای ساخت روشویی، کابینت‌های موجود در سرویس بهداشتی، وان حمام و غیره از این متریال استفاده نمایید. در ابتدا پس از انتخاب و طراحی یک قالب مناسب، قطعات مورد نیاز به وسیله دستگاه cnc برش داده خواهند شد؛ سپس برای شکل‌گیری محصول نهایی کافیست قطعات برش خورده را با استفاده از چسب‌های مناسب و مخصوصی به هم چسباند. در مراحل پایانی برای اینکه خروجی، یک ظاهر صاف و براق داشته باشد کافیست از دستگاه‌های پولیشر و سنگ زنی استفاده نمایید. برای ایجاد یک فضای لوکس با دکور مدرن و خاص به ترکیب سایر متریال‌ها نظیر فلز و چوب به همراه سنگ‌های مصنوعی فکر کنید!

شما در طراحی قسمت‌های مختلف سرویس بهداشتی با استفاده از سنگ‌های مصنوعی بتنی و پلیمری نظیر سنگ‌های اکسپوز هیچ گونه محدودیتی نخواهید داشت (علاوه بر اینکه قیمت بتن اکسپوز، قیمتی مناسب و رقابتی است). چرا که این سنگ‌ها بسیار دکوراتیو، غیر سمی و دارای ظاهری شکیل هستند که خصایص عصر حاضر را با سرویس بهداشتی‌های مدرن در هم می‌آمیزد. استفاده از مواد رنگی در فرایند تولید سنگ‌های ساخته شده از بتن اکسپوز انتخاب را برای کاربر آزادتر می‌کند ضمن اینکه پیگمنت آنها به قدری مطلوب است که در اثر برخورد با مواد شوینده به کار رفته در سرویس بهداشتی به هیچ وجه دچار رنگ پریدگی نخواهند شد. علاوه بر موارد نام برده شما از سنگ‌های مصنوعی اکسپوز می‌توانید به عنوان دیوارپوش و یا حتی کفپوش حمام و دستشویی استفاده نمایید. بسیاری از افراد از سنگ مصنوعی اکسپوز که به شکل سفارشی شده دارای شیارهای موجی شکل بسیار لاکچری و خاص در سطح خود می‌باشد به عنوان دیوارپوش سرویس بهداشتی استفاده می‌کنند. ظرافت به کار رفته در ساختار این نوع سنگ‌های مصنوعی این قابلیت را دارد که فضای شما را به یک محیط زنده تبدیل کرده و آن را از حالت سرد و بی‌روح خارج کند. اگر شما از سنگ‌های مصنوعی به عنوان متریالی برای کفپوش سرویس بهداشتی استفاده می‌کنید دیگر نگران تعمیر و ترمیم آن نخواهید بود. همانطور که می‌دانید شیرآلات و لوله کشی‌های موجود در حمام و دستشویی گاهی دچار شکستگی و یا خرابی می‌شوند؛ در چنین حالتی به ناچار مجبور به از هم گسیختن بافت کفپوش می‌شویم. درست همین جاست که اهمیت استفاده از تایل های بتن اکسپوز به عنوان کفپوش به نمایش در می‌آید؛ که در صورت آسیب دیدن به راحتی قابل ترمیم و تعمیر هستند.

پاسخ به چند پرسش متداول در زمینه استفاده از سنگهای مصنوعی در حمام و دستشویی

بسیاری از مراجعه کنندگان و مشتریان تسا سنگ راجع به جنبه‌های مختلف استفاده از بتن اکسپوز به عنوان سنگهای مصنوعی در حمام و دستشویی پرسش‌هایی را مطرح می‌کنند؛ در این بخش تصمیم گرفتیم که چند پرسش متداول را (که احتمالاً سوال شما هم باشد!) به همراه پاسخشان گردآوری کنیم.

تایل های اکسپوز در حمام و سرویس بهداشتی

    • مقاومت سنگ‌های مصنوعی در برابر آب چقدر است؟ ساختار سنگ‌های مصنوعی مشابه پی‌وی‌سی کاملاً ضد آب و حتی قابل شستشو است. علاوه بر آن مصالح و چسب هایی که برای نصب آن به کار گرفته می‌شوند نیز عمدتاً از جنس پلی یورتان بوده که ضمن گیرش بسیار بالا، جنسی کاملاً ضد رطوبت دارند. بنابراین استفاده از سنگهای مصنوعی در حمام و دستشویی کاملا عقلانی و اصولی می‌باشد. فرمولاسیون استاندارد استفاده شده در ساخت تایل‌های بتن اکسپوز به عنوان یکی از برترین نوع سنگ‌های مصنوعی بتنی و پلیمری به نحوی است که نفوذ هرگونه رطوبت و مایع به بافت داخلی آنها به پایین‌ترین سطح ممکن خود رسیده است. کاهش حداکثری جذب آب این متریال از ایجاد هرگونه قارچ و باکتری در بافت داخلی آن و همچنین فوذ تیرگی به سطح آن جلوگیری قابل توجهی به عمل می‌آورد.
    • آب بندی و بند کشی درزهای سنگ مصنوعی چگونه است؟ پس از اینکه سنگ‌های مصنوعی در بخش‌های مختلف سرویس حمام و دستشویی نصب شد، برای آب بندی دیوارها و همچنین پوشش درزها با استفاده از ابزارآلات مخصوصی نظیر چسب ماستیک تمامی ها و حفره‌ها و درز های موجود بین ورق‌ها را کاملاً بندکشی کرده تا از این طریق از نفوذ آب پیشگیری به عمل آید. علاوه بر آن هنگام نصب و اجرای سنگ‌های مصنوعی دور تا دور تمامی شیرآلات را کاملاً آب بندی می‌کنند. با این اوصاف و اجرای مو به موی تمامی این راهکارهای پیشگیرانه، اگر از هر طریقی رطوبت و آب به سنگ‌های مصنوعی نفوذ کند، باز هم هیچ مشکلی برای این متریال و مصالح چسباننده آن به وجود نخواهد آمد. در ساختار تایل‌های بتن اکسپوز سوراخ‌های ریز و میکروسکوپی وجود ندارد و همین امر باعث شده است که این نوع از سنگ‌های مصنوعی خاصیت خود تمیز شوندگی داشته باشند و ورود مواد خارجی به بافت داخلی آنها مقاومتشان را دچار هیچ گونه اختلالی نکند.
    • چگونه جای شیرآلات را روی سنگ‌های مصنوعی ایجاد می‌کنند؟ مجریان هنگام نصب و اجرای سنگ‌های مصنوعی جای لوله‌ها را با استفاده از ابزاری نظیر دلر یا گردبر ایجاد می‌کنند.
    • آیا امکان نصب باکس روی سنگ‌های مصنوعی وجود دارد؟ بله! در سرویس‌های بهداشتی بیش از هر مکان دیگری نیاز به نصب باکس احساس می‌شود. شما می‌توانید باکس‌هایی با ابعاد مختلف را پس از ایجاد سوراخ روی سنگ‌های مصنوعی و استفاده از پیچ رولپلاک نصب نمایید. فراموش نکنید که یک سنگ مصنوعی مرغوب هرگز بافتی خشک ندارد و با سوراخکاری به هیچ وجه ترک نخواهد خورد.
    • وزن سنگ‌های مصنوعی در سرویس بهداشتی قابل تحمل است؟ سنگ‌های مصنوعی وزنی استاندارد و سبک داشته و به هیچ وجه بار مرده ساختمان را به شکل قابل توجه و زیادی افزایش نمی‌دهند. به همین جهت است که در پروژه‌های مربوط به بازسازی حمام و دستشویی بسیاری از مهندسین این متریال را روی متریال‌های قدیمی اجرا می‌کنند بدون اینکه نیاز شدیدی به تخریب آنها وجود داشته باشد.
    • امکان کنده شدن سنگ‌های مصنوعی پس از نصب آنها در سرویس بهداشتی وجود دارد؟ خیر! ابزارآلات و مصالحی که برای نصب سنگ‌های مصنوعی استفاده می‌شوند خاصیت چسبندگی و گیرش فوق العاده بالایی داشته و ماهیت آنها از نوع خنثی (غیر اسیدی و بازی) می‌باشد. در وصف گیرایی بسیار بالای آنها باید گفت که یک روز پس از نصب و اجرای سنگ‌های مصنوعی امکان جداسازی آنها از سطح زیرین خود فراهم نیست. علاوه بر آن ساختار این مواد به گونه‌ای طراحی شده است که به هیچ وجه به پشت سنگ‌های مصنوعی آسیبی نمی‌رسانند. از میان انواع سنگ‌های مصنوعی که در طول این مطلب خدمت حضورتان معرفی شد، پنل‌های بتن اکسپوز مزیت‌های مشهودی را نسبت به سایر انواع سنگ‌های مصنوعی دارند؛ به عنوان مثال یکی از چالش‌هایی که سایر نواع سنگ‌های مصنوعی با آن مواجه هستند این است که به علت عدم مش بندی اصولی، چسبندگی آنها افت پیدا کند و در طولانی مدت از سطح زیر کار سقوط کند! خوشبختانه سنگ‌های مصنوعی بتنی و پلیمری از جمله سنگ‌های اکسپوز از این عارضه مبرا هستند.
    • میزان جرم پذیری سنگ‌های مصنوعی به کار رفته در حمام و دستشویی چقدر است؟ سطح سنگ‌های مصنوعی به حدی صاف و صیقلی است که میزان جرم پذیری آنها در مقایسه با سایر متریال‌های مشابه نظیر کاشی و سرامیک بسیار کمتر است. علاوه بر آن سطح سنگ های مصنوعی خاصیت آنتی باکتریال دارد که برای تمیز کردن آن ها تنها کافیست از یک دستمال نمدار و یا نهایتاً مواد شوینده سبک مانند پاک کننده سطوح چند منظوره استفاده کنید. این نکته را به خاطر بسپارید که استفاده از شوینده‌های قوی مانند وایتکس می‌تواند در طول زمان آسیب زا باشد.
    • سرعت نصب سنگ‌های مصنوعی در سرویس بهداشتی چقدر است؟ سرعت نصب و اجرای این متریال ارتباط مستقیمی با میزان مهارت و تسلط مجری، سطح پیچیدگی طرح، مساحت حمام و دستشویی و غیره دارد. اما به طور کلی سرعت نصب سنگ‌های مصنوعی در قیاس با مصالح مشابه بسیار بالاتر است. همین مسئله باعث شده است که در وقت کاربر صرفه جویی بسیار بالایی به عمل آید.
    • هزینه تمام شده برای استفاده از سنگهای مصنوعی در حمام و دستشویی چقدر است؟ صحبت درباره قیمت و هزینه بحثی چند بعدی است که نمی‌توان به صراحت و قاطعیت از آن سخن به میان آورد! برآورد هزینه نهایی این پروژه بستگی به نوع سنگ مصنوعی انتخاب شده، ابعاد آن، هزینه‌های مربوط به نصب و اجرای آن، هزینه‌های مربوط به حمل و نقل و کرایه و غیره دارد. برای تشخیص و محاسبه حجم مورد نیاز سنگ‌های مصنوعی می‌بایست محیط حمام و دستشویی رو متراژ کنید. هنگام اجرای این متریال متناسب با پخی‌های احتمالی موجود در فضای شما، ممکن است مقداری از آن پرت شود؛ بنابراین همواره سعی کنید اندکی بیشتر از نیاز فضا این متریال را تهیه نمایید. فراموش نکنید که زیبایی سنگ‌های مصنوعی به یک تیکه بودن آنهاست؛ بنابراین از تیکه‌های پرت تنها در مکان هایی استفاده نمایید که دیده کمتری دارند مانند پشت روشویی!
    • انتخاب رنگ سنگ‌های مصنوعی در سرویس بهداشتی باید چگونه باشد؟ مسلماً این امر تا حد زیادی سلیقه‌ای است. کاربران می‌توانند کاملاً از یک رنگ و یا دو رنگ متضاد استفاده نمایند. در صورت استفاده از دو رنگ، توصیه می‌شود ترکیب رنگ‌ها را به شکل ۳۰ درصد و ۷۰ درصد در نظر بگیرید. پیشنهاد ما استفاده از رنگ‌های نود و خنثی نظیر سفید، مشکی، طوسی، کاراملی و… است چرا که قابلیت دکور شدن با سایر اجزا را دارند.

    خلاصه کلام اینکه با توجه به مزیت‌های ذکر شده برای سنگ‌های بتن اکسپوز که در گروه سنگ‌های مصنوعی بتنی و پلیمری دسته‌بندی می‌شوند، مناسب‌ترین انتخاب برای استفاده در سرویس‌های بهداشتی هستند. قاعدتاً فرایند تولید هر محصولی که از سطح کیفی مطلوبی برخوردار باشد نیازمند اجرا و رعایت استاندارد سازی‌های یک زنجیره است. کارخانه تولید کننده تسا سنگ تمامی مشتقات مربوط به بتن اکسپوز را با استفاده از با کیفیت‌ترین مواد اولیه مصرفی، قالب‌ها و ماشین آلات استاندارد و همچنین پروسه عمل آوری حرفه‌ای روانه بازار کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *