تفاوت ها و مزیت های بی نظیر تولیدات تساسنگ نسبت به سایر محصولات بازار
خط تولید و کارخانه بتن اکسپوز در شرکت تسا سنگ با لایسنس های بین المللی

خط تولید و کارخانه بتن اکسپوز در شرکت تسا سنگ با لایسنس های بین المللی

فرایند مربوط به خط تولید و کارخانه بتن اکسپوز زمانی به نتیجه مطلوب و ایده‌آل خواهد رسید که پس از انجام تحقیقات و مطالعات اصولی بتواند به استانداردترین فرمول اختلاط این محصول برسد؛ در این حالت می‌توان بتن اکسپوز با ظاهری مشابه سنگ‌های طبیعی و یا هر طرح و شکل دلخواه تولید کرد که ضمن بالا بودن مقاومت آن در مقابل شرایط خورنده و آسیب زا، عدم تغییر رنگ و مهمتر از همه وزنی سبک داشته باشد. خوشبختانه کارخانه تولید کننده تسا سنگ در این صنعت حرفی برای گفتن دارد و در میان سایر سازندگان و تولید کنندگان پیشرو است. در این مجموعه تمامی محصولات از جمله بتن اکسپوز با فرمول‌های مختص به خود و در مقیاس‌های کوچک و بزرگ تولید شده‌اند.

در تمامی مراحل خط تولید و کارخانه بتن اکسپوز اگر بتوان رعایت استانداردها را در دستور کار خود قرار داد و همچنین با اجرای چند ترفند ابتکارانه و به کارگیری مدیریت کیفیت، محصولاتی تولید خواهند شد که در قیاس با سایر متریال مشابه خود برتری‌های مشهودی دارند. قطعاً خط تولید بتن اکسپوز دقت بسیار بالایی را می‌طلبد و چنان حساسیتی دارد که می‌تواند کیفیت نهایی و شکل ظاهری محصول را مستقیماً تعیین کند. برای اینکه از جزئیات صفر تا صد تولید و عملکرد کارخانه تولید کننده بتن اکسپوز آشنا شوید حتماً مطالبی که در ادامه ارائه شده است را دنبال کنید.

خط تولید و کارخانه بتن اکسپوز

کارخانه تولید بتن اکسپوز

کشف مناسب‌ترین طرح اختلاط، رمز اصلی ساخت بتن اکسپوز مرغوب و با کیفیت است که در خط تولید این محصول باید حتماً به آن توجه ویژه شود. همانطور که می‌دانید امروزه انواع مختلفی از بتن‌ها روانه بازار شده‌اند که هر یک از آنها طرح اختلاط مختلف و منحصر به فردی دارند. نکته جالبی که در این زمینه وجود دارد این است که طرح اختلاط انعطاف پذیر است! یعنی اینکه بر حسب نوع و شرایط پروژه و همچنین منطقه‌ای که در آن واقع شده است امکان ایجاد تغییراتی در طرح اختلاط بتن اکسپوز وجود دارد. به عبارتی دیگر قابلیت تجویز طرح اختلاط ویژه برای هر پروژه‌ای را دارد که البته دانش تخصصی و به کارگیری تکنولوژی را می‌طلبد. منظور از فرمول تولید بتن اکسپوز این است که مقدار و نوع هر یک از مواد اولیه تشکیل دهنده آن تعیین شود. شن و ماسه اصلی‌ترین مواد تشکیل دهنده بتن هستند؛ که در آن از سیمان به عنوان یک ماده  با خاصیت چسبانندگی و همچنین آب به عنوان روان کننده و انجام واکنش‌های شیمیایی با سیمان استفاده می‌کنند.

در اولین مرحله خط تولید بتن اکسپوز که مربوط به تشخیص طرح اختلاط آن می‌باشد. گاهی ممکن است آب به تنهایی قادر نباشد که روان کنندگی ایده‌آل بتن اکسپوز را تامین کند؛ در این حالت از مواد رقیق کننده نظیر ابر روان کننده‌های بتن اکسپوز با هدف افزایش روانی و همچنین کاهش تخلخل استفاده می شود. بسیاری از کارخانه‌های تولید کننده بتن اکسپوز برای تقویت ساختار این متریال در طرح اختلاط آن از چسب بتن استفاده می‌کنند. هر چقدر طرح اختلاط این محصول دقیق‌تر صورت بگیرد، بتون اکسپوز تا سالیان طولانی هیچگونه نیازی به ترمیم نخواهد داشت. در غیر این صورت با ایجاد لکه‌های روی سطح بتن زیبایی سازه شما از دست خواهد رفت.

روش ساخت بتن اکسپوز در کارخانه

ساخت بتن اکسپوز در کارخانه

در خصوص معرفی روش ساخت بتن اکسپوز و همچنین مقایسه آن با مراحل ساخت بتن معمولی می‌توان گفت که این دو شباهت‌های بسیار زیادی به هم دارند اما دقت و توجه به ظرافت کار در مراحل تولید بتن اکسپوز شرط اصلی است. برای اینکه سطح بتن اکسپوز یکنواختی خود حفظ کند کافیست که پس از افزودن روان کننده به مواد تشکیل دهنده آن، مدت زمان مخلوط کردن آن کمتر از ۵ دقیقه به طول بیانجامد. در خط تولید بتن اکسپوز برای افزایش سطح کیفی آن به سنگدانه‌هایی با دانه بندی ریز و مناسب نیاز داریم.

روش عمل آوری یا کیورینگ بتن اکسپوز نیز از اهمیت قابل توجهی برخوردار است. در این فرایند معمولاً توصیه می‌شود متد عمل آوری مرطوب به کار گرفته شود. اگر دما بیشتر از ۱۱ درجه سانتیگراد باشد کیفیت نهایی بتن اکسپوز ارتقا داده می‌شود. البته فراموش نکنید که همون قدر که دمای پایین برای این متریال مضر است، دمای بسیار بالا هم بافت آن را تخریب می‌کند. اگر دمای استاندارد در خط تولید این محصول رعایت نشود ممکن است با مشکلاتی نظیر انقباض، خزش و جمع شدگی مواجه شوید. به غیر از مواردی که تا به حال ذکر شد، در پروسه تولید بتن اکسپوز بررسی قالب از نظر روغن کاری و همچنین مکان بتن‌ریزی از نظر استحکام و کیفیت امری بسیار مهم است. از این نکته غافل نشوید که بلافاصله پس از اینکه قالب باز شد، حتماً سطح بتن اکسپوز شسته شود. برای جلوگیری از ایجاد خلا در سطح بتن و از دست رفتن خاصیت نمای آن از دستگاه‌های ویبراتور با هدف خروج هوا استفاده می‌شود. فراموش نکنید که کوچک‌ترین سهل انگاری می‌تواند نتیجه کار را خراب کند!

کاربرد مواد افزودنی مختلف در خط تولید بتن اکسپوز

مواد افزودنی مختلف در خط تولید بتن اکسپوز

بتن اکسپوز یکی از پویاترین مصالح پرکاربرد در زمینه ابنیه و شهرسازی شناخته شده است که به لطف استفاده از مواد افزودنی مناسب می‌توان از آن یک خروجی خارق‌العاده گرفت. مواد افزودنی مخصوص بتن اکسپوز را می‌توان به دو دسته مواد افزودنی شیمیایی و یا مواد افزودنی طبیعی تقسیم بندی کرد؛ که هر یک از آنها تعاریف، انطباق، برچسب و لیبل گذاری مختص به خود را دارند. برخی از این مواد را هنگامی که بتن تازه است به آن می‌افزایند و برخی دیگر را پس از اینکه بتن سخت شد مورد استفاده قرار می دهند. حداکثر مقدار مجاز آن برای استفاده در طی فرایند تهیه بتن اکسپوز حدود ۵ درصد از جرم کل محتوای سیمان به کار رفته در بتن است. اگر بیشتر و یا کمتر از حد مجاز به بتن اضافه شوند نباید انتظار داشت که ویژگی‌های بتن اکسپوز اصلاح شوند!

استفاده از مواد افزودنی پلیمری، خواص بتن اکسپوز ارتقا می‌دهد ضمن اینکه می‌توان حداکثر عملکرد را از آن خروجی گرفت. به عنوان مثال استفاده از افزودنی‌های پلیمری منجر می‌شود که حباب‌های هوا به طور یکنواخت در حجم کل توده بتن پخش و مخلوط شود. این مسئله اگرچه ممکن است اندکی مقاومت فشاری بتن اکسپوز را کاهش دهد اما در عوض مقاومت در برابر یخ زدگی و همچنین جذب کمتر بتن اکسپوز را به شدت ارتقا می‌دهد. این نکته را به خاطر بسپارید که به ازای افزودن یک درصد هوا به توده بتن، مقاومت فشاری آن حدود ۵ مگاپاسکال کاهش می‌یابد. بنابراین در خط تولید این متریال باید این مسئله به پایین‌ترین حد ممکن خود برسد. در ادامه به معرفی چند مورد از کاربرد مواد افزودنی مختلف در خط تولید بتن اکسپوز اشاره مختصری خواهیم کرد:

  • نمک‌های اسید آلی: از افزودنی هایی تحت عنوان نمک‌های اسید آلی به منظور افزایش مقاومت فشاری استفاده می‌شود که بی نظیرترین عملکرد بتن اکسپوز را می‌توان با به کارگیری آن به دست آورد.
  • مواد افزودنی هواگیر: همانطور که از نام این نوع افزودنی پیداست با هدف به حداقل رساندن ورود هوا به بافت بتن اکسپوز مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ این مواد به ویژه در سازه‌های هیدرولیکی به طرح اختلاط بتن اکسپوز اضافه می‌شوند.
  • روان کننده‌ها: از مهمترین کاربردهای مواد افزودنی روان کننده می‌توان بهجلوگیری از غلیظ شدن و بافت ناهمگن مواد اولیه بتن اکسپوز، ایجاد تراکم مطلوب و در نهایت تولید یک بتن اکسپوز غیر قابل نفوذ اشاره کرد.
  • الیاف پلی پروپیلن و چسب بتن: از الیاف پروپیلن و چسب بتن به عنوان بهترین افزودنی‌ها در راستای تامین چسبندگی بین اجزای تشکیل دهنده بتن اکسپوز استفاده می‌شود. در حقیقت به کارگیری این نوع افزودنی مانع از، از هم گسیختگی مواد اولیه بتن اکسپوز خواهد شد.
  • ژل میکروسیلیس: پوزولان‌های موجود در ژل میکروسیلیس به عنوان یکی از مدرن‌ترین افزودنی ها این خاصیت را دارد که منافذ بتن اکسپوز را کاملاً مسدود کند. این مسئله در عمل قدرت یکپارچگی و دوام بتن اکسپوز را در بلند مدت تقویت کرده و گوشه‌های پنل بتن اکسپوز که بیشتر در معرض ترک خوردن و تخریب هستند را کاملا سالم نگه می‌دارد.
  • مکمل: به طور کلی مکمل بتن اکسپوز با هدف اصلاح هرگونه نقص و رفع معایب احتمالی در طرح اختلاط آن اضافه می‌شود و نقش تکمیل کننده آن را ایفا می‌کند.
  • ضد یخ: همانطور که از نام این نوع افزودنی مشخص است مقاومت ترکیبات بتن اکسپوز را در برابر دمای بسیار پایین افزایش داده و از یخ زدگی آنها جلوگیری به عمل می‌آورد.
  • زودگیر کننده: اضافه کردن زودگیر کننده‌ها به ترکیبات بتن اکسپوز منجر به گیرش سریع آن شده و سرعت اجرای کار را بدون فوت وقت و تا حد باورنکردنی افزایش می‌دهد!
  • سیلر، رنگ و رزین: تمامی افزودنی‌هایی که پیش از این نام بردیم، پیش از گیرش و سفت و سخت شدن سطح بتن به کار گرفته می‌شدند. سیلر، رنگ و رزین از جمله مواد افزودنی هستند که پس از گیرش بتن اکسپوز با هدف غیر قابل نفوذ کردن سطح آن به عنوان یک لایه محافظ روی سطح بتن اکسپوز اجرا می‌شوند.

نحوه قالب بندی بتن اکسپوز توسط کارخانه تولید کننده

قالب بندی بتن اکسپوز توسط کارخانه

پس از اینکه یک سری پردازش‌ها روی مراحل اولیه خط تولید بتن اکسپوز انجام شد اکنون نوبت به قالب بندی آن می‌رسد. نحوه قالب بندی بتن اکسپوز توسط کارخانه تولید کننده بستگی به نوع قالب استفاده شده دارد. برخی از این قالب‌ها به شکل از پیش ساخته شده و آماده در بازار موجود هستند و برخی دیگر می‌بایست در محل کارگاه ساخته شود. بدیهی و پر مسلم است که هر یک از انواع قالب بتن اکسپوز مزیت ها و معایب منحصر به فرد خود را دارند که در ادامه همین بخش با آنها آشنا خواهید شد:

 

  • قالب‌های چوبی بتن اکسپوز: برخی از کارخانه‌های تولید کننده که به دنبال قالبی هستند که ضمن داشتن قیمتی مقرون به صرفه، نحوه کار کردن با آن نیز بسیار ساده و راحت باشد از قالب‌های چوبی بتن اکسپوز استفاده می‌کنند. این نوع قالب‌ها برای کار در مقیاس و ابعاد کوچک مناسب هستند و بتن خروجی آنها سطحی صیقلی و صاف دارد. قالب چوبی سه لایه و قالب چوبی پلی وود از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند؛ چرا که در صورت استفاده از قالب‌های چوبی طبیعی ممکن است عیوبی را در سطح بتن پدیدار کند و منجر به تغییر طرح آن گردد. علاوه بر آن تعداد دفعات استفاده از قالب چوبی در مقایسه با سایر انواع قالب بتن اکسپوز کمتر است.
  • قالب‌های فلزی بتن اکسپوز: آن دسته از کارخانه‌های تولید کننده بتن اکسپوز که قصد تولید انبوه این متریال را دارند می بایست از قالب‌های فلزی بتن اکسپوز استفاده نمایند. از آنجا که این نوع از قالب‌ها قیمت بیشتری دارند، می‌توان آنها را اجاره کرد. از مزایای این نوع قالب‌بندی می‌توان به افزایش چشمگیر سرعت و سهولت کار، تولید بتن اکسپوز با سطحی بسیار صیقلی و همچنین تحمل وزن بالای آنها اشاره کرد.
  • قالب‌های کاغذی بتن اکسپوز: استفاده از قالب‌های کاغذی شاید کمی تعجب برانگیز باشد! اگرچه دوام و استحکام این نوع قالب‌ها در مقایسه با قالب‌های چوبی و فلزی کمتر است اما با این حال استفاده از آن برای ساخت تایل‌های بتن اکسپوز در حال رواج است. اهمیت کارایی قالب‌های کاغذی بتن اکسپوز زمانی هویدا خواهد شد که کار مد نظر حاوی ‌های بسیار ظریف و پیچیده‌ای باشد؛ اجرای چنین طرح‌هایی با به کارگیری قالب‌های چوبی، فلزی و پلاستیکی عملاً غیر ممکن است. این نوع قالب‌ها معمولاً برای ساخت بتن اکسپوز نما و یا بتن اکسپوز مورد استفاده در دکوراسیون داخلی استفاده می‌شوند. شاید با خود فکر کنید و از خود بپرسید که چگونه قالب‌های کاغذی در مقابل رطوبت ناشی از بتن اکسپوز دوام می‌آورند؟! سوال بجایی است! برای جلوگیری از این آسیب در ترکیبات این نوع قالب‌ها از مواد ضد آب استفاده می‌شود.
  • قالب‌های پلاستیکی بتن اکسپوز: این نوع قالب‌ها که ممکن است به آنها قالب‌های پلیمری نیز گفته شود بهترین انتخاب برای تهیه و تولید پنل‌هایی با اشکال هندسی خاص واسلب‌های دندانه‌دار هستند. از مهمترین مشخصه‌های بارز این نوع قالب‌ها می‌توان به این مسئله اشاره کرد که به دفعات زیادی به کار گرفته می‌شوند. در هنگام استفاده از قالب‌های پلاستیکی شما هیچگونه نیازی به استفاده از روغن قالب بندی با هدف پیشگیری از چسبیدن بتن ندارید.

 

مجموعه تسا سنگ با بکارگیری نوین‌ترین تکنولوژی‌ها در خط تولید بتن، با تکیه بر سوابق درخشان خود در عرصه تولید محصولات مرتبط با صنعت ابنیه و شهرسازی و استفاده از نیروهای متخصص توانسته است به عنوان معتبرترین تولید کننده بتن اکسپوز شناخته شود و نظر کاربران سخت پسند را جلب کند. حتما اگر یک بار از تولیدات ما استفاده نمایید، برای همیشه به جمع مشتریان دائمی ما خواهید پیوست.

کارخانه تسا سنگ به صورت کاملا تخصصی مصنوعات و فراورده‌های بتنی را تولید و با قیمتی مناسب به صورت مستقیم به مشتریان عرضه می‌نماید. همچنین عیار محصولات تسا سنگ، بیش از دو برابر عیار محصولات رایج در بازار است. محصولات تسا سنگ، علاوه بر گواهی های بین المللی، ضمانت 10 ساله کیفیت دارند که این امر حاکی از اعتماد ما به تولیدات تساسنگ است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *