تفاوت ها و مزیت های بی نظیر تولیدات تساسنگ نسبت به سایر محصولات بازار
نحوه ی رنگ آمیزی بتن و بتن اکسپوز

نحوه ی رنگ آمیزی بتن و بتن اکسپوز

افزودن 5 تا 10 درصد رنگدانه به انواع سیمان معمولی و تولید سیمان رنگییکی از بزرگترین معایب بتن اکسپوز می‌تواند مربوط به رنگ خاکستری سرد و خسته کننده آن باشد؛ از این رو اطلاع از نحوه ی رنگ آمیزی بتن و بتن اکسپوز برای ظاهر بخشی به آن امری مهم محسوب می‌شود. رنگ کردن بتن کار نسبتا ارزان و ساده‌ای است که توسط کاربر نهایی نیز قابل انجام است. مهمترین نکاتی که پیش از رنگ آمیزی سازه‌های بتنی توجه به آنها ضروریست این است که اولاً سطح کار را با شوینده‌های مناسب از هرگونه آلودگی بزدایید؛ دوماً از انجام اعمال مربوط به آماده سازی‌های اولیه پیش از شروع رنگ آمیزی غافل نشوید. در نهایت برای خشک شدن کامل رنگ، باید به آن زمان کافی داده شود.

نحوه ی رنگ آمیزی بتن و بتن اکسپوز مراحلی دارد که در ادامه کار روش اجرای مو به موی هر یک از آنها را خدمت شما همراهان گرامی معرفی خواهیم کرد. فراموش نکنید که برای رنگ آمیزی این متریال از مواد مختلفی نظیر رنگدانه‌های پودری، گرانول و یا مایع استفاده می‌کنند. موارد مذکور جز مواد افزودنی بی اثر و غیر آلی به شمار می‌روند که از اکسیدهای فلزی یا کربن سیاه ساخته شده‌اند. رنگ آمیزی بتن هم در مرحله قبل از گیرش و هم در مرحله پس از گیرش و سخت شدن قابل انجام است؛ در حالت اول که بتن بافتی خیس و تازه دارد، دوز رنگدانه‌های به کار رفته در طرح اختلاط آن باید بین ۲ الی ۸ درصد میزان سیمان به کار رفته باشد. در ادامه به اطلاعات جالب‌تری در این زمینه دست می‌یابید!

نحوه ی رنگ آمیزی بتن و بتن اکسپوز

رنگ آمیزی بتن و بتن اکسپوز

فرایند رنگ آمیزی بتن و محصولات ساخته شده از بتن مراحلی دارد؛ از جمله اینکه شما پیش از هرگونه اقدام برای رنگ آمیزی، در ابتدا می‌بایست مراحل آماده سازی بتن را طی کنید. برای آشنایی با این مراحل توجه خود را به موارد زیر معطوف نمایید:

  • سطح بتن را اسکراب کنید! یعنی اینکه هرگونه رنگ و لکه قدیمی، اثرات گرد و غبار و آوارهای خاکی، هر نوع پوشش گیاهی که سطح بتن را احاطه کرده باشد و به طور کلی تمامی موارد اضافی روی سطح بتن را بزدایید. سپس با استفاده از شوینده ملایمی نظیر صابون و آب گرم سطح مد نظرتان را کاملاً تمیز کنید. انجام این کارها برای داشتن بیشترین پیگمنت رنگ روی بتن الزامی است. با این حال در صورت انجام اعمال فوق اگر باز هم رد و آثار برخی از لکه‌ها کاملاً از بین نرفتند، نگران نباشید! چرا که قرار است با رنگ آمیزی پوشش داده شوند.
  • یکی از معضلاتی که در رنگ آمیزی بتن اکسپوز وجود دارد این است که اگر سطح مد نظر آغشته به رنگ‌های روغنی یا گریش باشد، شاهد تغییرات آتی رنگ در آن ناحیه نسبت به سایر نواحی خواهیم بود. برای رفع این معضل کافیست ناحیه آغشته به لکه‌های روغنی یا نفتی را با استفاده از فسفات تری سدیم و ترکیب نسبت معینی از آن با آب پاک کنید. پس از انجام این کار باید اجازه دهید که سطح بتن به طور کامل خشک شود تا بتوانید وارد مرحله بعد شوید!
  • اگر سطح کار شما دارای نواقصی نظیر سطح ناهموار، ترک خوردگی و یا جوش خوردگی است لازم است پیش از اقدام برای رنگ آمیزی بتن، برای ترمیم آن با هدف رسیدن به یک سطح منظم و صاف اقدام کنید. در این راستا می‌توانید از دستورالعمل‌های سازنده و کارخانه تولید کننده بتن برای ترمیم بافت آن استفاده کنید.
  • یکی از راهکارهای مراقبتی و پیشگیرانه قبل از اقدام به رنگ آمیزی بتن این است که اطمینان حاصل کنید که در اثر برخورد با رطوبت از جمله بارش برف و باران رنگ بتن خراب نمی‌شود. اکثر سازه‌های بتنی سطحی تقریباً متخلل داشته که امکان نفوذ رطوبت به آنها و خرابی رنگ وجود دارد. برای کاهش این معضل می‌توانید از سیلانت استفاده نمایید. بررسی وضعیت آب و هوا پیش از رنگ کردن بتن امری حیاتی به نظر می‌رسد؛ چرا که شما پس از رنگ آمیزی آن برای خشک شدن بتن به دو الی سه روز زمان نیاز دارید تا در معرض هوای آزاد کاملاً خشک شود.
  • استفاده از پرایمر را فراموش نکنید! پرایمر به عنوان یکی از مهم‌ترین مراحل زیرسازی شناخته شده است که باعث می‌شود رنگ به خوبی به سطح بتن بچسبد. برای تضمین چسبندگی قوی رنگ به سطح بتن، پس از اینکه سطح کار را آغشته به پرایمر کردید زمان مناسبی را برای خشک شدن آن در نظر بگیرید. این نکته را به خاطر داشته باشید که اگر می‌خواهید رنگ آمیزی را روی بتنی انجام دهید که قبلاً یک بار رنگ شده است حتماً سطح خارجی آن را به دو لایه پرایمر آغشته کنید. لایه دوم را پس از اینکه لایه اول کاملاً خشک شد اعمال نمایید.
  • مرحله بعدی انتخاب رنگ مناسب برای بتن است. این امر مسئله‌ای کاملاً سلیقه‌ای بوده اما توصیه ما استفاده از رنگ‌های مخصوص سنگ تراشی است که فرموله سازی آنها بر اساس ساختار و بافت بتن شکل گرفته است؛ ضمن اینکه در برابر تغییرات درجه حرارت نیز بسیار مقاوم هستند و تغییر ماهیت نمی‌دهند. رنگ‌های دیگر تحت عنوان رنگ‌های پوشش دیواری یا رنگ الاستومری نیز در این زمینه به کار گرفته می‌شوند. رنگ بتن از آنجا که بافتی غلیظ‌تر و ضخیم‌تر از رنگ معمولی دارد، بنابراین لازم است برای اجرای آن از ابزار آلاتی نظیر غلتک و یا فرچه هایی با ظرفیت بسیار بالا استفاده نمایید.
  • یک لایه نازک از رنگ را بردارید و با استفاده از غلتک سطح بتن را آغشته به آن کنید. بهتر است رنگ آمیزی را از قسمت بالای کار شروع کرده و به آرامی کل سطح را بپوشانید.
  • حداقل به یک شبانه روز زمان احتیاج دارید تا لایه اول خشک شود. این زمان با اعمال لایه‌های بعدی طولانی‌تر خواهد شد. در این فاصله زمانی می‌توانید به انجام سایر کارهایتان بپردازید!
  • روز بعد می‌توانید لایه دوم را روی سطح بتن اعمال کنید. بسته به کیفیت رنگ و میزان پیگمنت آن ممکن است کار با لایه دوم به اتمام برسد و یا اینکه لازم باشد لایه سوم را به شکل عمیق‌تری رنگ آمیزی کنید. در نهایت حواستان را جمع کنید که در مجاورت بتن رنگ آمیزی شده هیچ گونه شی یا وسیله‌ای را قرار ندهید؛ تا از برخورد احتمالی آنها جلوگیری به عمل آورده و یک سازه بتنی با ظاهری کاملاً حرفه‌ای و صاف داشته باشید. تمام!

تنوع در دنیای رنگ‌های بتن و بتن اکسپوز

رنگ‌های بتن اکسپوز و سیمان رنگی

با هدف ایجاد یک بستر ویژه برای تنوع پذیری و تطابق با سلایق مختلف، رنگ‌های متنوعی برای بتن و بتن اکسپوز تولید و روانه بازار شده است. در بتن اکسپوز رنگ غالب طوسی است که به آن طوسی نچرال یا طوسی طبیعی اطلاق می‌شود. به غیر از طوسی سایر رنگ‌ها در زمره رنگ‌های اختصاصی قرار می‌گیرند. تولید بتن با رنگ‌های سفارشی نیازمند زمان معینی است که پس از ثبت سفارش از سوی کاربر توسط کارشناسان مربوطه اعلام می‌شود. از جمله این رنگ‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • طیف گسترده انواع رنگ طوسی؛ مثل طوسی تیره یا روشن
  • سفید
  • ابر و باد
  • رنگ بژ یا ماسه ساحلی

برای بسیاری از افراد ممکن است این سوال پیش بیاید که چگونه بتن اکسپوز رنگی تولید می‌شود؟! برای تولید این محصول از فناوری فوق توانمند uhpc یا تکنولوژی prc بهره می‌گیرند. رنگ‌های بتنی در برابر اشعه‌های UV کاملاً مقاوم بوده و می‌توان آنها را به دو گروه ‌های طبیعی و یا رنگ‌های مصنوعی دسته‌بندی کرد. هر کدام از این دو گروه مشخصات فنی منحصر به فرد خود را دارند؛ به عنوان مثال رنگ‌های مصنوعی اگرچه در برابر آفتاب مقاومت کمتری دارند اما در عوض در مقابل باران و رطوبت مقاومت مطلوب‌تری را از خود بروز می‌دهند. این مسئله که بتوانید دانش فنی خود را در رابطه با شناسایی انواع رنگ‌های مورد استفاده برای بتن ارتقا دهید امری بسیار مهم است. یکی از مشخصات فنی رنگ‌ها مربوط به ph آنهاست؛ اگر ماهیت یک رنگ دارای ph اسیدی باشد، از آنجا که با درجه قلیایی بتن واکنش می‌دهد از مقاومت آن به شدت می‌کاهد.

الزامات احتیاطی در رابطه با رنگ آمیزی بتن و بتن اکسپوز

در صورت عدم رعایت الزامات احتیاطی، رنگ‌های بتن درست مانند هر محصول شیمیایی دیگری می‌تواند برای سلامتی فرد تهدیدآمیز باشد. بنابراین حتماً رعایت دستورالعمل‌های زیر را در اولویت کار خود قرار دهید:

  • از تماس رنگ بتن با پوست، مواد غذایی، چشم و دهان به شدت بپرهیزید.
  • در صورت تماس احتمالی فورا با آب شستشو دهید.
  • رنگ‌های بتن را کاملاً دور از دسترس حیوانات و کودکان قرار دهید؛ در صورت مصرف تصادفی، بدون فوت وقت به پزشک مراجعه نمایید.
  • پس از مصرف مقدار مورد نیاز رنگ بتن، درب ظرف آن را ببندید. ضمناً از ظروف رنگ برای نگهداری سایر مواد استفاده نکنید.
  • در صورت رنگ کاری در فضای باز استفاده از عینک آفتابی و کلاه ایمنی را فراموش نکنید و در صورت رنگ آمیزی در فضای بسته حتماً از وجود یک تهویه مناسب اطمینان حاصل نمایید.

در ادامه همین بخش چند مورد از مهمترین پیشنهادات و توصیه‌ها در رابطه با رنگ آمیزی بتن و بتن اکسپوز با هدف دریافت ایده آل‌ترین و بهترین خروجی بیان خواهد شد:

  • اگر می‌خواهید مشخصات فنی و خصوصیات بتن نظیر مقاومت، نفوذ پذیری، انقباض و غیره را کنترل کنید از اضافه کردن آب بیش از حد به ترکیبات رنگ بتن اکسپوز خودداری نمایید.
  • در حالتی که دمای هوا تقریباً بالا است، پیش از استفاده از رنگ بتن اکسپوز در ابتدا اجازه دهید زیر سایه کاملاً خنک شده و سپس آن را مورد استفاده قرار دهید.
  • در حالتی که دمای هوا تقریباً پایین است، پیش از استفاده از رنگ بتن اکسپوز آن را در محیطی قرار دهید که دمایش بیش از ۲۰ درجه سانتیگراد باشد.
  • برای اختلاط رنگ بتن اکسپوز حتماً از آب ولرم و به مقدار کنترل شده استفاده نمایید.
  • سطح بتن تازه رنگ شده را از تابش مستقیم خورشید، ورزش شدید باد و همچنین سایر نزولات جوی کاملاً محافظت کنید.
  • برای عمل آوری بهتر و محافظت مطلوب‌تر می‌توانید از نانو عایق استفاده کنید.

کلام آخر و مروری اجمالی بر هر آنچه که راجع به نحوه ی رنگ آمیزی بتن و بتن اکسپوز شرح داده شد!

در حالت کلی نحوه ی رنگ آمیزی بتن و بتن اکسپوز به دو صورت قابل انجام است؛ یکی در حالتی که بتن و یا بتن اکسپوز بافتی خیس و خمیری داشته و دیگری در حالتی است که این متریال به شکل پنل‌هایی سفت و سخت شده باشد. مطمئناً دستورالعمل‌های رنگ آمیزی بتن در حالت تازه با دستورالعمل‌های رنگ آمیزی بتن پس از گیرش کاملا متفاوت است. معمولا توصیه می‌شود که رنگ آمیزی بتن را به کارخانه تولید کننده آن بسپارید. تغییر رنگ بتن پیش از گیرش آن مزیت‌های بیشتری را دارد؛ به عنوان مثال اگر شما بخواهید که پنل‌های بتن اکسپوز را بعد از گیرش رنگ آمیزی کنید ممکن است لایه رنگ آمیزی شده با گذشت زمان پوسته پوسته شود و یا ماهیت و کیفیت اولیه خود را از دست بدهد.

استفاده از رنگدانه‌های اکسید معدنی، رنگ‌های شیمیایی، بتونه‌های رنگی و رنگ‌های ساختاری از جمله شناخته شده‌ترین روش‌ها برای تغییر رنگ بتن هستند. میتوان همراه این رنگ دانه‌ها از سخت کننده‌ها نیز بهره گرفت تا از این طریق بتوان جلوه های الگوی نمایشی فوق العاده جذابی روی سطح بتن ایجاد کرد. چند نمونه از مهم‌ترین کاربردهای بتن رنگی عبارت است از:

  • کاربرد به عنوان ایجاد راه پله‌های یکپارچه و یک دست در بناها
  • کاربرد وسیع در ساخت مبلمان شهری
  • کاربرد عنوان دیوارهای محکم و آماده
  • کاربرد برای ساخت فواره‌ها و حوض ها
  • کاربرد به عنوان کفپوش در مکان‌های پر طردد

برای تولید بتن و بتن اکسپوز رنگی ممکن است از رنگ‌های مایع که عمدتاً به شکل رزین‌های اکریلیک هستند استفاده شود. معمولاً مقاومت رنگ‌های مایع در مقایسه با پودرهای رنگی اندکی پایین‌تر است. اما در عوض درجه خلوص بالایی دارند که آن را برای استفاده از سطح خارجی بتن مناسب کرده است.

در طول این مطلب نهایت تلاش خود را به کار گرفتیم که صفر تا صد راهنمای جامع نحوه ی رنگ آمیزی بتن و بتن اکسپوز را خدمت شما دوستان عزیز معرفی کنیم. گفتنی است که مجموعه تسا سنگ با بهره‌گیری از تیم فوق العاده توانمند اجرایی و همچنین با تکیه بر سابقه  درخشان خود در زمینه تولید و نظارت تمامی متریال‌های پرکاربرد در عرصه هر نوع سازه‌ای خوشبختانه توانسته است به نحو مطلوبی رضایت مشتریان خود را جلب نماید. علاوه بر آن شما می‌توانید انواع بتن و بتن اکسپوز رنگی را با بالاترین سطح کیفیت و مقرون به صرفه‌ترین سطح قیمت از ما بخواهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *