تفاوت ها و مزیت های بی نظیر تولیدات تساسنگ نسبت به سایر محصولات بازار
کاربرد پله اکسپوز در طراحی مدرن

کاربرد پله اکسپوز در طراحی مدرن

ستفاده از پله های بتن اکسپوز در طراحی مدرن به عنوان یکی از محبوب‌ترین روش‌های اجرا در میان طراحان و معماران شناخته شده است. احتمالاً می‌دانید که بتن اکسپوز کاربرد ها و مصارف متنوعی در بخش‌های مختلف سازه از جمله دیواره‌های ساختمان و نما دارد. رفته رفته فعالان عرصه ساخت و ساز به این نتیجه دست یافتند که می‌توان از این محصول ساختمانی به عنوان پله‌هایی مدرن استفاده کرد. بدون شک در تمامی ساختمان‌ها با هر نوع کاربری مثل مسکونی، آموزشی، تجاری، اداری و غیره وجود پله به عنوان یکی از الزامی‌ترین و بدیهی‌ترین المان‌های آن سازه به شمار می‌رود؛ که نحوه طراحی آن تاثیر قابل توجهی در سطح زیبایی سازه دارد.

پله های بتن اکسپوز در طراحی های مدرن یک مشخصه اصلی دارند که در ساخت و اجرای آنها از پوشش نهایی استفاده نمی‌شود؛ به عبارتی واضح‌تر نمای نهایی این پله‌ها همان بافت متریال سخت پایه آن می‌باشد که به شکل حرفه‌ای سطح آن صاف و صیقلی شده است اما هرگز روی آن پوشش دیگری قرار نخواهد گرفت. اگر می‌خواهید زیبایی فضای راه پله‌تان دوچندان شود حتماً به ترکیب پله‌های بتن اکسپوز با متریال‌های مکمل آن نظیر چوب و یا شیشه فکر کنید! به طور کلی استفاده از پله‌های بتن اکسپوز با محبوب شدن و روی کار آمدن طراحی‌های مدرن رواج پیدا کرد. فراموش نکنید که در این زمینه کیفیت و ویژگی‌های ظاهری بتن به کار رفته در ساخت پله‌ها از نظر اهمیت حرف اول را می‌زند؛ چرا که سطح نهایی کار را تشکیل می‌دهد و قرار نیست در پشت پوششی دیگر پنهان شود!

کاربرد و استفاده از پله اکسپوز برای طراحی مدرن

این نوع پله‌ها را می‌توان از نظر ساختار به دو نوع پله‌های بتن اکسپوز پیش ساخته و پله‌های بتن اکسپوز درجا گروه بندی کرد. نوع پیش ساخته آن، از قبل توسط شرکت تولید کننده آماده شده است؛ تنها کافیست که آن را به محل پروژه منتقل کرده و در جای در نظر گرفته شده برای پله تعبیه کنید. ضخامت پله‌های بتن اکسپوز پیش ساخته بر حسب فضا و نیاز هر پروژه قابل سفارش است. علاوه بر مباحث مربوط به زیبایی‌های بصری این نوع پله‌ها، طول عمر و مقاومت بالا، عایق حرارتی بودن، امکان ترکیب رنگ با آنها در هنگام تولید، سرعت بالای پیاده سازی و غیره از جمله مزیت‌هایی هستند که به خوبی لزوم استفاده از آنها را در طراحی‌های مدرن نشان می‌دهند.

یکی از عوامل استفاده از پله‌های بتن اکسپوز در طراحی مدرن این است که استفاده از این متریال به محیط زیست کمک شایانی می‌کند؛ یعنی تا حد قابل توجهی از ایجاد نخاله‌ها و مصالح پرت ساختمانی جلوگیری می‌کند ضمن اینکه به عنوان یک مانع بر سر راه هدر رفت انرژی شناخته شده است. در عصر صنعتی امروزه، این مسئله یکی از موجه‌ترین دلایل استفاده از پله‌های اکسپوز به شمار می‌رود. علاوه بر آن ماهیت بتن اکسپوز به نحوی است که مشتقات ساخته شده از آن در شرایط اقلیمی مختلف قابل اجرا و پیاده‌سازی هستند.(چه به صورت ملات و چه به صورت خشک)! این نوع پله‌ها اگر به صورت اصولی و استاندارد تولید شده باشند قابلیت استفاده روی زمین‌هایی با توپوگرافی شیبدار را نیز دارند.

انواع مدل پله اکسپوز و نحوه اجرای آنها

به طور کلی برای پله اکسپوز می‌توان سه مدل را به شرح زیر در نظر گرفت:

  1. پله‌های بتن اکسپوز ترکیبی
  2. پله‌های بتن اکسپوز مستقیم
  3. پله‌های بتن اکسپوز گرد

باید توجه داشت که در نهایت کاربر بر حسب نوع کاربری سازه خود و متراژ فضای آن یکی از این سه مدل اصلی را انتخاب می‌کند. البته در انتخاب نوع پله‌ها باید عوامل مهمی نظیر تعداد آنها، ارتفاع سقف تا کف و جهت بازشوها در نظر گرفته شود. مثلاً اگر سازه شما فضایی باز دارد و می‌خواهید در مسیر پله‌تان دید وسیعی داشته باشید بهترین انتخاب برای شما استفاده از پله‌های بتن اکسپوز ترکیبی است؛ طراحی این نوع پله همانطور که از نامش مشخص است به صورت ترکیبی از پله‌های گرد و پله‌های مستقیم می‌باشد که مسلماً نسبت به دو نوع دیگر فضای بیشتری را اشغال می‌کند. گفتنی است که مدل مستقیم یکی از کلاسیک‌ترین و رایج‌ترین مدل‌ها به شمار می‌رود که ضمن برآورد نیازهای سازه، از نظر زیبایی نیز فضا را غنی می‌کند.

در اجرای پله‌های بتن اکسپوز در طراحی‌های مدرن به شیوه درجا در محل پروژه، محل تعبیه پله‌ها در ابتدا با میلگرد آرماتور گذاری شده و پس از آن عملیات بتن‌ریزی روی آن صورت می‌گیرد. در این روش از پیاده سازی به کارگیری و استفاده از تیم اجرایی حرفه‌ای و مجرب که تخصص لازم برای این کار را داشته باشند از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. ملاتی که در این روش مورد استفاده قرار می‌گیرد معمولاً ضخامتی بین ۳ الی ۵ میلیمتر دارد تا بتواند کیفیت ساختار و نمای نهایی را بالا ببرد.

ضخامت پله‌های بتن اکسپوز پیش ساخته بستگی به میزان تردد، بستر اجرایی راه پله و موارد این دستی دارد. بر حسب شرایط حاکم ممکن است پس از گذشت چند سال پله‌ها نیاز به ترمیم داشته باشند. فراموش نکنید که روند ترمیم، پروسه‌ای حساس است که تناسب و تشابه بافت واحد پله ترمیم شده باید با واحدهای مجاور آن رعایت شود. برای این هدف این کار را به یک تیم مجرب بسپارید که با استفاده از با کیفیت‌ترین مواد ترمیمی بتن این کار را به سرانجام برساند.

روش‌های نصب پله‌ اکسپوز مدرن

پله‌های بتن اکسپوز به عنوان یکی از عناصر لازم و ضروری در طراحی‌های مدرن و مینیمال شناخته شده‌اند که می‌توان آنها را به سه روش به شرح زیر نصب کرد:

  1. نصب جوشی پله‌های بتن اکسپوز: در این روش در بتن یک صفحه فولادی تعبیه کرده و با استفاده از اتصالات جوشی، پله‌های اکسپوز را تولید می‌کنند.
  2. نصب پله‌های بتن اکسپوز با ملات: نکته حائز اهمیت در این نوع روش نصب این است که با توجه به جذب پایین و گیرش سخت محصولات بتنی حتماً باید میزان سیمان به کار رفته در ملات زیاد باشد. ضمن اینکه برای عدم جداسازی پنل‌ها از ملات در آینده، حتماً باید از مواد افزودنی نظیر چسب‌های استحکامی در ملات بتن استفاده گردد.
  3. خشکه چینی: پیش از اجرای این نوع روش باید اطمینان حاصل کنید که محل نصب پله‌های بتن اکسپوز قابلیت پیاده‌سازی این روش نصب را داشته باشد.

بدون شک در محوطه سازی با پله، انتخاب پله‌های بتن اکسپوز یکی از ایده آل‌ترین و هوشمندانه‌ترین گزینه‌ها به شمار می‌رود؛ چرا که یک متریال مقاوم و مستحکم است که تکیه‌گاه و پشتیبانی لازم را از تردد به عمل می‌آورد و به بهترین شکل ممکن نقش اصلی خود را که در واقع همان اتصال طبقات مختلف سازه است ایفا می‌کند.

نکاتی پیرامون انتخاب طرح پله اکسپوز

اگر معیارِ سلیقه شخصی کاربر نهایی را فاکتور بگیریم، به جرأت می‌توان گفت که میزان بودجه در دسترس وی، یکی از تاثیرگذارترین عوامل در انتخاب طراحی پله‌های بتن اکسپوز به شمار می‌رود. از بین سه مدل اصلی طراحی پله‌ها که قبلاً خدمت شما دوستان عزیز معرفی شد، پله‌هایی با طراحی مستقیم در مقایسه با سایر انواع آن توجیه اقتصادی بیشتری داشته و مقرون به صرفه‌تر هستند. در این زمینه توصیه می‌شود برای برآورد هزینه نهایی و انطباق حداکثری طراحی راه پله بر حسب بودجه و سلیقه شما از یک مهندس طراح کمک بگیرید.

از دیگر نکات پیرامون انتخاب طرح پله‌های بتن اکسپوز این است که مشخصات کاربران نهایی و ساکنانی که در نهایت از آن پله ها استفاده خواهند کرد را مورد ارزیابی و تجزیه و تحلیل قرار دهید؛ به عنوان مثال سازه‌ای با ساکنین سالمند و یا کودک، نیازمند راه پله‌هایی هستند که با استفاده از نوارهای ضد لغزش و نرده‌ها ایمن شده باشند. علاوه بر آن ایجاد فضایی مانند پاگردها برای استراحت میان بازوهای راه پله و تغییر مسیر ایده جالبی به نظر می‌رسد! فراموش نکنید که طراحان در ساخت پله‌ها ملزم به رعایت ضوابط و استانداردهای از پیش تعریف شده‌ای هستند. آنها می‌بایست مواردی اعم از سطح شیبدار پله که بار اصلی روی آن قرار می‌گیرد، پاگردها، خیز پله (منظور همان شیب سربالایی پله است)، نرده و غیره را کاملاً مطابق با این دستورالعمل‌ها و ضوابط طراحی و پیاده سازی نمایند.

معرفی چند مدل رایج پله بتن اکسپوز در طراحی مدرن

علاوه بر سه مدل مستقیم، گرد و ترکیبی که قبلاً توضیح داده شد در این بخش قصد داریم چند مدل رایج دیگر را از پله‌های بتن اکسپوز را خدمت شما معرفی نماییم.

  • پله‌های بتن اکسپوز مارپیچ: این نوع راه پله برای مکان‌هایی که فضایی کم و محدود دارند مناسب است. اگرچه پروسه ساخت آن در قیاس با سایر مدل‌ها دشوارتر است اما می‌توان یک نتیجه نهایی زیبا و بسیار جالبی را از آن خروجی گرفت. بدیهی است که هر چقدر رایند ساخت و طراحی پله‌ها سخت‌تر باشد برآورد هزینه نهایی آن نیز بیشتر خواهد بود.
  • پله‌های بتن اکسپوز دو طرفه: همانطور که از نام این نوع پله‌ها پیداست یک ساختار به شکل دو بازویی دارند. از آنجا که این نوع پله‌ها مساحت بیشتری را می‌طلبند لذا استفاده از آنها در محیط‌هایی با فضای بزرگتر توصیه می‌شود. یکی از مهمترین مزایای این نوع پله‌های بتن اکسپوز این است که بین بازوهای پله دارای فضایی تحت عنوان پاگرد هستند که برای افراد مسن و کم تحرک رفت و آمد را تسهیل می‌کند.
  • پله‌های بتن اکسپوز ال شکل: اگرچه این نوع پله‌ها نیز مشابه پله‌های دو طرفه دارای فضای استراحت هستند اما طراحی آنها به شکل جمع‌تر و محدودتری صورت گرفته که آن را مناسب برای استفاده در مکان‌هایی با فضای کوچک کرده است.
  • پله‌های بتن اکسپوز با تیر مرکزی: در ساختار این نوع پله‌ها یک تیر مرکزی ه چشم می‌خورد که کاملاً در معرض دید است. در پروژه‌های مدرن انتخاب این نوع پله یک پیشنهاد جسورانه و خاص شمار می‌رود!

ترکیب پله‌های بتن اکسپوز در طراحی‌های مدرن با سایر متریال‌ها

چوب، شیشه و فلز سه متریال رایج هستند که در ترکیب مشتقات بتن اکسپوز می‌توانند زیبایی‌های خارق‌العاده‌ای را به محیط مد نظر ببخشند. چوب به عنوان بهترین متریال مکمل بتن اکسپوز شناخته شده است که ماهیت سرد آن را به تعادل می‌رساند. شما می‌توانید از این متریال‌های ترکیبی در بخش‌های مختلف پله‌ نظیر نرده ها و یا حتی به عنوان کفپوش قسمت پاگرد استفاده نمایید. بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که در ترکیب پله‌های بتن اکسپوز از نرده‌ها و یا حفاظ‌های شیشه‌ای استفاده نمایند؛ این دسته از عزیزان می‌دانند که ظاهر بلوری و شفاف شیشه، فضای راه پله را بسیار بازتر و بزرگتر نشان می‌دهد که این مسئله یکی از مهم‌ترین عوامل زیبایی شناسی در طراحی‌های مدرن شناخته شده است.

به کار بردن متریال فلز در ترکیب با پله‌های بتن اکسپوز نیز در خلق فضایی مدرنیته خالی از لطف نیست! این ترکیب معمولاً برای استفاده در مراکز تجاری و محیط‌های صنعتی ایده آل است؛ چرا که همانطور که می‌دانید فلزها مقاومت بسیار بالایی دارند و در محیط‌های پرتردد کارایی مطلوبی را از خود بروز می‌دهند. آهن، فولاد و آلومینیوم از جمله این فلزات هستند. خلاصه کلام می‌توان گفت که یکی از نکات کلیدی در انتخاب پله‌های بتن اکسپوز در طراحی‌های مدرن توجه به ترکیب آن با سایر عناصر دکوراتیو است.

در طول این مطلب سعی کردیم که اطلاعات جامعی را راجع به پله‌های بتن اکسپوز در طراحی‌های مدرن ارائه دهیم تا از این طریق شما بتوانید با دید بازتر و اطمینان خاطر بیشتر به خرید و نصب این نوع پله‌ها اقدام نمایید. با این وجود اگر احساس می‌کنید که نیاز دارید توسط افرادی با تجربه و متخصص در این زمینه راهنمایی شوید کافیست با همکاران تسا سنگ ارتباط بگیرید. اگر می‌خواهید خدمات فوق حرفه‌ای را در این زمین دریافت نمایید کافیست همکاری با ما را تجربه کنید.

مدل‌های ارائه شده از پله‌های بتن اکسپوز توسط مجموعه تسا سنگ به حدی متنوع است که می‌تواند هر نوع مشتری با هر سلیقه‌ای را راضی نگه دارد. از جمله این مدل‌های دکوراتیو می‌توان به پله‌های بتن اکسپوز دو محور ورق، تک محور کنسولی، زیر محور میانی و محور مرکزی اشاره کرد. آنچه که پله‌های بتن اکسپوز را برای کاربرد در طراحی‌های مدرن ایده‌آل کرده است این است که این متریال به شکل اصیل و بدون استفاده از پوشش نهایی سطح کار مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از طراحی‌های خاصی که می‌توان با استفاده از این متریال پیاده سازی کرد، تولید راه پله‌های بتن اکسپوز دوبلکس می‌باشد که در مجموعه ما با استفاده از به روزترین اصول طراحی ساخته می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *