تفاوت ها و مزیت های بی نظیر تولیدات تساسنگ نسبت به سایر محصولات بازار
ویژگی ها و اصول طراحی معماری سبک مدرن - انواع نما و نورپردازی مدرن

ویژگی ها و اصول طراحی معماری سبک مدرن – انواع نما و نورپردازی مدرن

طراحی معماری سبک مدرن و انواع نما و نورپردازی مدرن

-طراحی معماری مدرن سبکی از ساختمان است که استفاده از آن در چند دهه در کشورهای متعددی از جمله ایران رواج پیدا کرده است. اگر بخواهیم یک تعریف ساده از طراحی معماری سبک مدرن ارائه دهیم باید اشاره کرد که به هر روش جدید و مدرنی که از حالت مرسوم و قدیمی خارج شده باشد سبک مدرن گفته می شود که مشخصه ها و خصوصیات منحصر به فرد خود را دارد. گفتنی است که طراحی معماری تنها به فضای خارجی ساختمان محدود نمی شود بلکه می توان در طراحی داخلی نیز از آن استفاده کرد.
اعمال طراحی معماری سبک مدرن پیش نیاز هایی دارد از جمله اینکه افرادی که وظیفه اجرای آن را برعهده دارند می بایست اطلاعات لازم و کافی را در حوزه قواعد و اصول معماری منطبق با سبک مدرن را فرا گیرند ضمن اینکه بتوانند در مکان های گوناگون نظیر مکانهای مسکونی، اداری و تجاری پیاده ‌سازی کنند. سبک مینیمال را میتوان زیر مجموعه ای از طراحی معماری مدرن دانست که طرفداران ویژه ‌ای دارد. از مهمترین ویژگی های سبک مدرن مینیمال می توان به ساده و بی آلایش بودن آن اشاره کرد.
به طور کلی در طراحی معماری سبک مدرن سعی بر آن است که از تجملات و تزیین افراطی پرهیز شود که معمولاً در اجرا و اعمال آن از رنگهای روشن و سفید استفاده می شود؛ این مسئله خالی از لطف نیست چرا که حس آرامش و پاکی را به بینندگان القا می کند علاوه بر آن فضای ساختمان را بزرگتر از آنچه که در واقع هست نشان می دهد.

ویژگی ها و اصول معماری مدرن

  • تفاوت طراحی نمای مدرن و کلاسیک

شاید جالب به نظر برسد که طراحی نمای مدرن و کلاسیک علاوه بر تفاوت ظاهری، از لحاظ کیفیتی نیز با یکدیگر متفاوت هستند. برای اجرای هریک از این سبک ها شما نیازمند الزامات و ابزارآلات منحصر به فردی هستید. متریال های به کار رفته در اجرای طراحی معماری اعم از کلاسیک و مدرن برای کاربری های متنوعی طراحی شده اند. بدیهی است که طراحی نمای مدرن و کلاسیک از نظر ظاهری تفاوت های بارز و مشهودی دارند از جمله این تفاوت ها می توان به این مسئله اشاره کرد که در طراحی نمای مدرن معمولاً از ورودی های به نسبت بزرگ نور و هوا استفاده می شود.
با توجه به پیشرفت تکنولوژی صاحبان خانه می توانند پیش از اجرای طراحی نمای ساختمان، یک نمای سه بعدی در اختیار داشته باشند؛ در این حالت آنها می توانند تغییرات دلخواه را روی نما اعمال کنند. شایان ذکر است که هر یک از نماهای مدرن و کلاسیک طرفداران و متقاضیان خاص خود را دارد؛ بسیاری از افراد تصور می‌ کنند که استفاده از معماری مدرن ظاهری سرد و بی روح به ساختمان آنها می دهد لذا طراحی کلاسیک را می پسندند.
در مقابل شمار زیادی از افراد سبک مدرن را می پسندند و ترجیح می دهند به جای استفاده از طراحی های کلاسیک مانند نماهای رومی از رویکرد های مدرن استفاده نمایند. گفتنی است که در اجرای نمای مدرن از مصالح ساختمانی نوین استفاده می گردد که یکی از ویژگیهای بارز این نوع نمای ساختمانی محسوب می شود.

  • کاربرد بتن اکسپوز در طراحی نمای مدرن

بتن اکسپوز یکی از مصالح پر کاربرد است که در طراحی نمای ساختمان به کار می رود؛ ممکن است این سوال مطرح شود که دلیل استفاده از بتن اکسپوز در طراحی نمای مدرن چیست یا به عبارتی این بتن چه مشخصه هایی دارد که آن را برای این کاربری مناسب کرده است؟! در ساختار بتن اکسپوز مقادیر قابل توجهی سیمان وجود دارد که آن را کاملاً مستحکم کرده است؛ همانطور که شاید بدانید سیمان خاصیت چسبندگی بسیار بالایی دارد و میتواند در مجاورت محیط های مرطوب و همچنین تغییرات جوی مقاومت بسیار مطلوبی را از خود بروز دهد.
پروسه تولید یک بتن اکسپوز ایده آل می‌ بایست مطابق با اصول مهندسی و استانداردهای تعریف شده باشد تا بتوانند به عنوان یک محصول مستحکم و قوی در طراحی نمای مدرن مورد استفاده قرار گیرد. بتن اکسپوز به کارفرمایان و طراحان محترم این امکان را می دهد که در مورد پروژه خود انتخاب گسترده ای داشته باشند. فراموش نکنید که مصالحی که در نمای ساختمان به کار می روند علاوه بر این که نقش محافظتی دارند بلکه در ظاهر و زیبایی آن نیز تاثیر می گذارد. به کارگیری نمای عریان مصالح امروزه بسیار پر مخاطب است که استفاده از بتن اکسپوز نمونه بارزی از از نمای عریان است.
در حقیقت منظور از بتن اکسپوز، پنل های پیش ساخته ای است که در ابعاد، رنگ ها و طرح های متنوعی نظیر ساده، طرح چوب، شیاردار، بولت دار و غیره ارائه شده است. این بتن به عنوان پوشش نهایی مورد استفاده قرار می گیرد و از نصب سایر مصالح بر روی آن پرهیز می گردد لذا می بایست از نظر زیبایی نیز حرفی برای گفتن داشته باشد!

 

  • ویژگی ها و الزامات در طراحی مدرن

در راستای اجرای طراحی مدرن شما ملزم به رعایت نکات و دستورالعمل هایی هستید که در این بخش از مقاله قصد داریم چند نمونه از الزامات را با یکدیگر برشماریم؛ مهمترین لازمه اجرای طراحی مدرن این است که عاری از هرگونه ساختار های زینتی غیر ضروری باشد ضمن اینکه هنگام اعمال آن باید از شکل های هندسی ساده و یا خطوط صاف استفاده شود. به جرات می توان گفت که اگر مثال هایی همچون بتن، فولاد و شیشه پیشرفت نمی کرد هرگز سبک مدرن نیز در کار نبود و البته اگر از این سبک استقبال نمیشد مصالح نام برده پیشرفت و گسترش پیدا نمیکردند؛ به عبارتی می توان گفت که ایندو لازم و ملزوم یکدیگر هستند.
در اجرای طراحی مدرن چه در داخل و چه در آن خارج از ساختمان باید حتماً از پنجره های بزرگ استفاده گردد که معمولا آن را با پرده های نازک و بلند می پوشانند. به خاطر داشته باشید که در سبک مدرن استفاده از قرنیز و قالب جایی ندارد چرا که اصل آن بر حذف جزئیات غیر ضروری و استفاده از حداقل جزئیات است. خلاصه کلام اینکه سبک مینیمالیسم می ‌بایست خالی از هرگونه شلوغی، به هم ریختگی و آشفتگی باشد. از دیگر ویژگی‌های بارز های سبک می‌توان به این موضوع اشاره کرد که معمولاً از رنگ هایی با تناژ سفید و خاکستری استفاده می شود.

  • چرا نمای ساختمان اهمیت دارد؟

نمای مدرن یک ساختمان با طراحی جسورانه و خلاقانه خود گویای چیزی است که بعد از ورود به ساختمان در انتظار افراد است. در نمای مدرن استفاده از ریتم های زاویه دار و عمودی و افقی و همچنین به کار بردن مصالح نوین منطبق بر تکنولوژی های جدید بر پویایی و جذابیت این سبک می افزاید. نمای ساختمان یک پارامتر بسیار مهم است چرا که فرصتی را برای تاکید بر طراحی فراهم می کند؛ اغلب مردم به نمای بیرونی ساختمان فقط به عنوان یک موضوع زیبایی شناختی می نگرند این در حالی است که نمای ساختمان نقش موثری در پایداری آن دارد.
در حقیقت می توان گفت که طراحی نمای ساختمان همچون لباس و پوسته بیرونی آن است و اولین تصور ناظران در مورد ساختمان را ایجاد می کند. علاوه بر بحث زیبایی شناسی، نمای ساختمان می تواند نقش موثری را در بهره وری انرژی و همچنین پیوند طراحی داخلی ساختمان با طراحی خارجی آن داشته باشد. شما پیش از انتخاب یک سبک خاص برای نمای خارجی ساختمان لازم است که چندین مولفه و پارامتر را در نظر بگیرید؛ شرایط آب و هوای محیط طبیعی، هماهنگی و همخوانی با ظاهر ساختمان های مجاور و غیره از جمله این پارامتر ها هستند.
کلمه مدرن به هر آن چیزی که مربوط به زمان حال باشد اطلاق می گردد؛ از این رو وقتی که در مورد ساختمان هایی با نمای مدرن بحث میکنیم منظور ما نمای ساختمان هایی است که مطابق با آخرین روش ها ساخته شده باشد.

  • اصول طراحی نمای مدرن

در این بخش از مقاله ما اصول طراحی نمای مدرن را خدمت شما معرفی خواهیم کرد:

  1. پرهیز از تزیینات و تجملات در نمای خانه مدرن: در طراحی معماری سبک مدرن به هیچ وجه از سبک کلاسیک و تزئینات پر نقش و نگار خبری نیست و گرایش اجرا کنندگان به سمت و سویی الگو های مینیمال است. اغلب الگوهای استفاده شده در این سبک الگو های انتزاعی است و معمولاً از الگوهای تکرار شونده استفاده نمی گردد.
  2. تاکید بر اشکال مستطیلی و خطوط عمودی و افقی در نمای خانه مدرن: در این سبک به ندرت از خطوط منحنی شکل استفاده می شود و گرایش به سمت استفاده از خطوط عمودی و افقی و اشکال هندسی منظم و نامنظم می باشد.
  3. استفاده از سیستم ها و متریال های مدرن در نمای ساختمان: امروزه با توجه به پیشرفت های تکنولوژی، ابداعات و اکتشافات زیادی در عرصه مصالح به کار رفته در نمای ساختمان صورت گرفته است. یکی از اصلی ترین ویژگی های نمای مدرن ساختمان این است که در طراحی و اجرا از متریال های نوین استفاده می کند.
  4. استفاده از متریال های سنتی در قالب روش های جدید: در نمای مدرن ساختمان این امکان وجود دارد که به بهره برداری از متریال ها و مصالح نوین فراتر از استفاده سنتی و قدیمی از آن فکر شود. متریال هایی که معمولاً در طراحی معماری سبک مدرن مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از: بتن که ستون اصلی معماری مدرن است، آجر، نماهای شیشه‌ای مانند کرتین وال، اسپایدر و فریم لس، استفاده از کامپوزیت یا آلومینیوم، استفاده از سنگهای طبیعی، استفاده از ترموود یا همان نمای چوب، نمای مدرن hpl، نمای لوور، استفاده از فایبر سمنت و نمای frc
  • عوامل موثر بر طراحی نما به سبک مدرن

مسلماً انتخاب طراحی نما به سبک مدرن در گرو عوامل متعددی است. سلیقه شما به عنوان یکی از عوامل اصلی و تاثیرگذار در انتخاب این سبک شناخته شده است. البته این تنها عامل تاثیر گذار نیست بلکه عوامل دیگری مانند میزان دسترسی به مصالح، شرایط آب و هوایی، وضعیت زمین شناسی و غیره در انتخاب این سبک موثر هستند. نکته بسیار مهمی که در خصوص انتخاب سبک کلاسیک یا مدرن باید به آن توجه کرد این است که در مناطق زلزله خیز حتماً باید به جای استفاده از نماهای کلاسیک سنگی از نمای مدرن استفاده شود تا بار مرده به ساختمان وارد نشود.

توجه به ضوابط و اصول شهری یکی دیگر از عوامل موثر بر طراحی نما به سبک مدرن شناخته شده است حتی درصد متریال های به کار رفته در نما نیز می‌بایست منطبق با این اصول و ضوابط انتخاب شود. پارامتر دیگری که تعیین کننده سبک و سیاق مدل ساختمان است بودجه و میزان هزینه ای است که صاحب ساختمان قصد پرداخت آن را دارد. پر واضح است که استفاده از نمای کلاسیک برآورد هزینه بالایی را نسبت به نمای مدرن دارد.

  • انواع نمای مدرن

بسته به اینکه در طراحی معماری سبک مدرن چه نوع طراحی و چه نوع متریال ای را مورد استفاده قرار دهند می توان انواع مختلفی از نمای مدرن را تعریف کرد. طراحی نمای مدرن مدولار، طراحی نمای مدرن هندسی، طراحی نمای پست مدرن و غیره نمونه هایی از انواع نمای مدرن به شمار می روند که هر یک از آنها با استفاده از المان های مد نظر معماران پروژه قابل اعمال و اجرا هستند. انواع نماهای مدرن با یکدیگر وجه اشتراک دارند و آن این است که تمامی آنها بر پایه مینیمالیسم و همچنین بازی با اشکال هندسی تجلی پیدا می‌کنند و در نهایت در کالبد ساختمان دمیده می شوند!

توجه داشته باشید در اجرای انواع مختلف نمای مدرن علاوه بر استفاده از مصالح ساختمانی نوین می توان از مصالح معمولی مانند سنگ، چوب و آجر به صورت ترکیبی و تلفیقی استفاده کرد. بتن های رومی، بتن های رسانای نور و همچنین ورق های پلی کربنات از جمله مصالح نوین ای هستند که می توان از آنها برای ساخت انواع نمای مدرن استفاده کرد. در ساختمان های مدرن ایجاد ارتباط بین فضای خارجی و داخلی بسیار حائز اهمیت است.

نمای مدرن مسکونی، نمای مدرن ویلایی، نمای مدرن نیم پیلوت، نمای مدرن دوبلکس، نمای مدرن آپارتمان، نمای مدرن ساختمان یک طبقه، نمای مدرن تجاری و نمای مدرن اداری نمونه های بارزی از انواع نمای مدرن هستند؛ معماران نوآور در پی طراحی و ایجاد سبک های متفاوتی از معماری مدرن هستند به عنوان مثال آنها می توانند انواع نمای مدرن را با نور های تاکیدی تلفیق کنند و یک محیط گرم و صمیمی در نمای ساختمان ایجاد نمایند‌.

  • نورپردازی نمای مدرن

نورپردازی نمای مدرن

نورپردازی نمای مدرن یکی از مهمترین و اصلی ترین موضوعات در طراحی معماری به سبک مدرن محسوب می شود. در ادامه نمونه های بارزی از نورپردازی نمای مدرن را خدمت شما دوستان عزیز و همراهان همیشگی معرفی خواهیم کرد:

  1. نورپردازی خطی: در این روش از نورپردازی از چراغ های جت لایت و یا نوارهای ال ای دی استفاده می شود که آنها را در بخش های بخش خصوصی از نمای ساختمان تعبیه می کنند. نورپردازی خطی قسمت هایی از ساختمان را که جذابیت بصری بیشتری دارد روشن می کند و به عنوان ساده ترین روش برای زیبا سازی نمای ساختمان مدرن شناخته شده است.
  2. نورپردازی تاکیدی: اگر شما هم میخواهید بخش ویژه‌ای از نمای ساختمان را برجسته و روشن کنید راهکار شما استفاده از نورپردازی تاکیدی است. این نوع نورپردازی به عنوان مکمل نورپردازی خطی نیز شناخته می شود و همانطور که از نامش برمی‌آید برای تاکید بر قسمتی ویژه از ساختمان به کار می رود.
  3. نورپردازی هوشمند: عمده ترین کاربرد این نوع از نورپردازی ایجاد جذابیت بصری روی نمای ساختمان های مدرن است. امروزه در برخی از کشورها با استفاده از پروژکتور های بزرگ، نورپردازی هوشمند انجام می دهند. شما میتوانید با استفاده از چراغ های مختلف تصاویری را روی نمای ساختمان ایجاد کنید.
  4. نورپردازی استاتیک: منظور از نورپردازی استاتیک نصب کردن لامپ در بخش‌هایی از نمای خارجی ساختمان مدرن است. این روش به عنوان ساده ترین روش نورپردازی شناخته شده است که از نظر اقتصادی نیز توجیه مقرون به صرفه ای دارد چراکه اجرای آن هیچگونه نیازی به هزینه های هنگفت ندارد.
  5. نورپردازی دینامیک: شما می‌توانید با تغییر در رنگ و شدت نور ها یک نورپردازی فوق العاده خیره کننده دینامیک را برای نمای ساختمان به وجود آورید. اغلب ساختمان های تجاری از نورپردازی دینامیک استفاده می کنند.
  • نحوه اجرای نمای مدرن

اجرا و نصب نمای مدرن بسته به نوع متریال به کار رفته و همچنین ویژگی های طراحی متفاوت است. همواره به خاطر داشته باشید که هر یک از انواع متریال نیازمند یک زیرسازی منحصر به فرد می باشد. به عنوان مثال در نماهای چوبی آپارتمان و ویلا برای نصب قطعات چوبی می بایست از زیرسازی فلزی، میخ و کلیپس  استفاده شود. یا برای نصب سنگ نما می بایست ضمن رابیتس بندی از دوغاب سیمانی استفاده گردد. بنابراین نتیجه میگیریم که هر متریال نحوه اجرای خاص خودش را دارد.

از طرفی دیگر مشخصات طراحی نیز بر چگونگی اعمال نما تاثیر می گذارد. اگر نمای ساختمان دارای اشکال هندسی سه بعدی، خطوط منحنی شکل، فرم های برجسته و سایر طرح های پیچیده باشد قطعاً نیاز به یک زیرسازی تخصصی دارد. برای رسیدن به یک نتیجه نهایی مطلوب در نحوه اجرای نمای مدرن می‌بایست تصمیم نهایی توسط طراحان، مالکان ساختمان و مجریان گرفته شود‌.

در پایان از اینکه مانند همیشه تا پایان این مطلب ما را همراهی نمودید کمال تشکر را داریم امیدواریم توانسته باشیم اطلاعاتی مفید و سودمند را در اختیار شما خوانندگان محترم قرار داده باشیم. برای کسب اطلاعات تکمیلی تر می توانید با مشاوران و کارشناسان متخصص تیم ما در تماس باشید تا شما را در این حوزه راهنمایی نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *